پیشگوئی دانشمند هلندی سرشناس درباره احتمال زمین‌لرزه بزرگ و سونامی طی چند روز آینده

 مهمترین پیش‌بینی این زلزله‌شناس هلندی، زمین‌لرزه مرگبار ترکیه در ششم فوریه گذشته، 3 روز قبل از وقوع آن بود که بیش از 50 هزار کشته و ده‌ها زخمی و آواره برجای گذاشت.العربیه: اظهارات فرانک هوگربیتس، دانشمند هلندی، در چند روز گذشته درباره احتمال وقوع زلزله بزرگ و سونامی، توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده است.

او چند روز قبل، زلزله مراکش را نیز پیش‌بینی کرده بود.

این زمین‌لرزه از سال 1960 تا کنون مرگبارترین زمین‌لرزه از نظر شمار جانباختگان در این کشور شمال آفریقا و قوی‌ترین زلزله در بیش از یک قرن اخیر است.

چند روز قبل از آن، این دانشمند خبرساز هلندی در توئیتی در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس»، وقوع زلزله‌ای قوی «بین 5 تا 7 سپتامبر» را پیش‌بینی کرد که در سحرگاه 9 سپتامبر در مراکش رخ داد.

با وقوع هر زمین‌لرزه‌ای در هر نقطه از زمین، نام این لرزه‌شناس بار دیگر برسر زبان‌ها می‌افتد، به خصوص اگر زلزله‌ای رخ دهد که او چند روز قبل از آن، پیش بینی کرده باشد.

موضوع جدید در مورد این دانشمند خبرساز، اظهارات چهارشنبه 22 شهریور او در بولتن دوره‌ای خود از طریق حساب کاربری سرویس زمین شناسی «اس‌اس‌جی‌ایی‌او‌اس»، در مورد پیشبینی زمین‌لرزه‌های آینده است.

به گفته هوگربیتس، ممکن است در حدود 15 تا 17 سپتامبر، سلسله زمین‌لرزه‌های قوی رخ دهد، اما وی با اشاره به بازه زمانی 19 تا 21 سپتامبر، تاکید کرد که احتمال اوج‌گیری فعالیت لرزه‌ای 6 تا 7 ریشتری، وجود دارد.
زمان چندانی تا زلزله بزرگ نمانده است
او افزود: «احتمالاً زمان زیادی تا وقوع زلزله‌ای بزرگتر باقی نمانده است. اگر در نزدیکی سواحل پرتغال، اسپانیا یا مراکش هستید، باید از خطری که در کمین ساحل است، آگاه باشید. چنین فعالیت بزرگ لرزه‌ای حقیقتا وجود دارد. اگر این اتفاق بیفتد، سونامی شکل می‌گیرد و شما باید از آن موضوع آگاه باشید.»
مقارنه سیارات، علت اصلی است
هوگربیتس خاطرنشان کرد: «برای توضیح این فعالیت زلزه‌ای، باید به موقعیت سیارات و ماه، توجه کنیم، این یک پدیده شناخته شده در زلزله‌شناسی است که غالبا سلسله زلزله‌های قوی‌تر وجود دارد، سپس طی چند روز چه‌بسا تا یک هفته، بعد هیچ اتفاقی نمی‌افتد. من قبلاً هشدار داده بودم که این پتانسیل برای فعالیت لرزه‌ای قوی و قابل توجه به دنبال تشکیل مقارنه بحرانی سیارات در 4-6 سپتامبر را نباید دست کم گرفت.»

این زلزله‌شناس هلندی در ادامه گفت: «در 16 سپتامبر جاری (25 شهریور)، مقارنه سیاره‌ای بین خورشید، عطارد و مشتری رخ می‌دهد که چندان جائز اهمیت نیست. این مقارنه با مقارنه ماه و مریخ همراه می‌شود، اما موضوع مهمتر، مقارنه ماه و سیارات، در 19 سپتامبر خواهد بود.»

او با بیان اهمیت دو مقارنه نزدیک سیاره‌ای خورشید- عطارد- اورانوس در صبح نوزدهم سپتامبر و اندکی پس از آن مقارنه خورشید- زمین- نپتون، گفت: «در بدترین سناریوها، می‌توانیم زلزله‌ای با بزرگی 7 ریشتر را ببینیم که شدت آن به سطوح تنش در پوسته زمین بستگی دارد.»

این دانشمند با اشاره به این که ممکن است طی بازه تقریبا 20 روز، زلزله بزرگ‌تری رخ دهد، تاکید کرد: «به نظر من بازه 19 تا 21 به دلیل مقارنه برجستگی‌های ماه و سیارات، از اهمیت بیشتری برخوردار است و متاسفانه نمی‌توان از بروز این دست از بلایای طبیعی جلوگیری کرد.»

مهمترین پیش‌بینی این زلزله‌شناس هلندی، زمین‌لرزه مرگبار ترکیه در ششم فوریه گذشته، 3 روز قبل از وقوع آن بود که بیش از 50 هزار کشته و ده‌ها زخمی و آواره برجای گذاشت.
+42
رأی دهید
-13

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان
    در دنیا بخصوص کشورهای جهان سوم این تجارهای دینی بیشتر خواستار دارند چون با جهالت و نادانی آنها مردم خودشان را از فکر کردن و به کار بردن مغز خود معاف می کنند. باور داشتن بهتر و راحتر از فکر کردن و تلاش کردن است و مردم هم دین و باورهای توهمی و رویایی را ترجیج می دهند
    3
    9
    ‌پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.