وزیر خارجه عراق در تهران: در حال انتقال گروه‌های کُرد ایرانی به دور از مرز هستیم

 فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق (راست) با همتای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان در تهرانرادیو فردا: فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق که روز چهارشنبه به تهران سفر کرده گفت که کشورش انتقال گروه‌های کُرد ایرانی از مرزهای اقلیم کردستان عراق با ایران به اردوگاه‌های دور از مرز را به عنوان بخشی از توافق امنیتی بین بغداد و تهران آغاز کرده است.

او یک روز پیشتر نیز در این مورد سخن گفته بود اما خبر داده بود که روز چهارشنبه ۲۲ شهریور به تهران سفر خواهد کرد تا شخصاً این پیام را ابلاغ کند، به این امید که از هر گونه تشدید تنش در مرز جلوگیری شود.

این خبر پس از آن اعلام می‌شود که روز دوشنبه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در آخرین نشست خبری خود باری دیگر تأکید کرد که مهلت جمهوری اسلامی برای «خلع سلاح» احزاب مخالف کرد مخالف حکومت جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان، یعنی ۲۸ شهریور، «به هیچ عنوان تمدید نمی‌شود».

ایران تهدید کرده است که در صورت از دست رفتن این ضرب‌الاجل، حملات خود به آن نیروها را از سر خواهد گرفت.

فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق روز چهارشنبه در تهران با همتای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان، در یک نشست مطبوعاتی شرکت کرد.

وزیر خارجه ایران در این روز باردیگر از عراق خواست تا «هر چه زودتر و در چارچوب توافق موجود» این جابه‌جایی را انجام دهد.

وزیر امور خارجه عراق نیز در این نشست توضیح داد که هدف این است که این گروه‌ها در مرز ایران و عراق خلع سلاح شوند و به یک‌سری اردوگاه‌های پناهندگان در عمق اقلیم کردستان منتقل خواهند شد «و این کار تحت نظارت سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان صورت خواهد گرفت.»

او افزود که «دولت عراق و اقلیم همکاری کردند و این برنامه‌ریزی صورت گرفته و متعهد شدند و آن را اجرایی کردند.»

ایران بارها از عراق و منطقه خودمختار کردستان شمال عراق در مورد حضور شبه‌نظامیان کُرد ایرانی شکایت کرده است و دو کشور سرانجام در ماه مارس در این مورد یک قرارداد امنیتی مرزی امضا کردند.

حزب دموکرات کردستان ایران، کومله و پژاک یا «حزب حیات آزاد کردستان» سه گروه عمده کرد ایرانی مستقر در عراق هستند که جمهوری اسلامی با بخش‌هایی از آنها درگیری نظامی دارد.

نیروهای این احزاب و گروه‌های کرد ایرانی در بیش از چهار دهه گذشته، به نسبت نزدیکی خود با حزب دموکرات کردستان عراق که مقر آن در اربیل است یا اتحادیه میهنی کردستان عراق که پایگاه اصلی آن در سلیمانیه است، در این دو شهر بزرگ در اقلیم کردستان عراق واطراف آن مستقر هستند.

سال گذشته، زمان کوتاهی پس از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، در حالی که جمهوری اسلامی گروه‌های کرد را در پشت پرده این شعار و تشویق ایرانیان به‌خصوص ساکنان مناطق کردنشین ایران به مشارکت در اعتراضات معرفی می‌کرد، سپاه پاسداران مقرهای این گروه‌ها را هدف حملات سنگین توپخانه‌ای و پهپادی قرار داد.
+9
رأی دهید
-7

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.