یکی از ۵ نفر مورد درخواست تهران برای مبادله زندانیان می‌گوید ترجیح میدهم در آمریکا بمانم

کاوه افراسیابی که از خانه خود با برنامه ۶۰ دقیقه گفت‌وگو می‌کرد تاکید کرد که زندانی نیستبی بی سی: کاوه افراسیابی، مدرس دانشگاه در ایالت ماساچوست آمریکا، یکی از ۵ ایرانی که خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های ایران می‌گوید قرار است در برابر ۵ شهروند آمریکایی با تهران مبادله شوند، می‌گوید فعلا تصمیمی برای برگشت به ایران ندارد و «زندانی» هم نیست.

آقای افراسیابی که چند سال پیش از طرف دولت آمریکا به لابی‌گری برای حکومت ایران بدون ثبت قانونی متهم شده، در راس فهرستی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید قرار است در برابر ۵ آمریکایی زندانی در ایران آزاد شوند.

با این حال، کاوه افراسیابی، روز سه‌شنبه، در گفت‌وگو با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی گفت که «ضمن تشکر» از دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، امیدوار است به‌زودی «دست انها را در نیویورک بفشارد» اما ترجیح می‌دهد در آمریکا بماند و به تدریس در دانشگاه ادامه دهد.

گمانه‌زنی درباره اسامی ۵ نفری که ایران در ازای آزادکردن ۵ شهروند آمریکا از واشنگتن طلب کرده از دیروز به اوج خود رسید. برای نخستین بار وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که علاوه بر لغو تحریم علیه ۶ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران در کره جنوبی، ۵ ایرانی مورد درخواست جمهوری اسلامی هم با ۵ شهروند آمریکا مبادله خواهند شد.

امروز، سه شنبه ۱۲ سپتامبر، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از علی کریمی مقام، سخنگوی دفتر نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل متحد، گزارش کرد که علاوه بر کاوه افرسیابی، مهرداد انصاری، امین حسن‌زاده، رضا سرهنگ‌پور و کامبیز عطارکاشانی افرادی هستند که کاخ‌ سفید در برابر آزادی ۵ شهروند خود به ایران تحویل خواهد داد.

به غیر از آقای افراسیابی، ۴ ایرانی دیگر این فهرست به علت جرایمی چون نقض تحریم‌های هسته‌ای تهران و یا تلاش برای ارسال تجهیزات حساس یا اطلاعات نظامی در دادگاه‌های آمریکا محاکمه و به تحمل حبس محکوم شده‌اند.

آقای افراسیابی، اما، از حدود ۴ سال پیش رسما با اتهام «تبلیغ» و «لابی‌گری» برای دولت ایران و بدون طی کردن تشریفات قانونی در آمریکا روبه‌رو بوده است.

وزارت دادگستری آمریکا گفته بود آقای افراسیابی بدون پر کردن فرم رسمی لابی‌گر برای یک دولت خارجی، در داخل خاک آمریکا برای دولت ایران فعالیت کرده و حتی از دفتر نمایندگی این کشور در سازمان ملل متحد «وجهی دریافت» کرده است.

اتهاماتی که اثبات نشده و آقای افراسیابی آنها را قویا رد کرده و در گفت‌گوی روز سه‌شنبه خود با برنامه ۶۰ دقیقه بی‌بی‌سی هم کتاب جدید خود را نشان داد و گفت که در آن از نحوه دفاع خود برابر اتهامات دولت آمریکا نوشته است.

او گفت تمایل دارد با ماندن در آمریکا از خود در برابر آنچه «بی‌عدالتی» دولت آمریکا علیه «یک محقق دانشگاهی» خواند، دفاع کند و همزمان با توجه به داشتن کارت سبز اقامت آمریکا در این کشور بماند و به تدریس خود در دانشگاه ادامه دهد.

آقای افراسیابی همچنین تاکید کرد که اگر چه در ابتدای طرح اتهامات علیه او از طرف دولت آمریکا محدودیت‌هایی داشته اما طی دو سال گذشته توانسته آزادانه در دانشگاه به تدریس و تحقیق خود ادامه دهد و تاکید می‌کند که «زندانی» نیست.

با وجود این، آقای افراسیابی می‌گوید بنابر توافقی که با دولت آمریکا کرده اجازه ندارد جزییات بیشتری درباره علت قرار گرفتن نام خود در فهرست تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا علنی کند اما از این بابت «خوشحال» و «قدردان» دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد است.

انتشار اسامی ۵ ایرانی مورد درخواست تهران برای مبادله با زندانیان امریکایی روز سه شنبه در حالی منتشر شد که یک روز پیش خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داده بود که آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، اواخر هفته گذشته دستوری را امضا کرده که مطابق آن بانک‌ها برای انتقال ۶ میلیارد دلار پول‌های ایران از کره‌جنوبی، از اعمال تحریم‌های هسته‌ای ایران معاف خواهند شد.

بنابر گزارش روز دوشنبه - ۱۱ سپتامبر - آسوشیتدپرس، وزیرخارجه آمریکا این دستور را یک ماه پس از انتشار خبر جدی شدن توافق مبادله زندانیان میان تهران و واشنگتن امضاء کرده است هر چند با وجود صدور این دستور در روزهای پایانی هفته گذشته، نمایندگان کنگره آمریکا امروز - دوشنبه ۱۱ سپتامبر - از آن مطلع شده‌اند.

جزییات توافق میان ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان پیش‌تر هم علنی شده بود و امضای چنین دستوری از سوی وزیرخارجه آمریکا برای آزادسازی ۶ میلیارد از پول‌های ایران که در کره جنوبی بلوکه شده بود، قابل پیش‌بینی بود.

با این حال، در متنی از این توافق که خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید به آن دست یافته، دولت آمریکا برای نخستین بار تصریح می‌کند که آزادی ۵ ایرانی زندانی در آمریکا هم بخشی از این توافق خواهد بود.
عماد شرقی، سیامک نمازی و مراد طاهباز سه نفر از جمع ۵ نفره زندانیانی هستند که ایران قرار است آزاد کند
زندانیان ایرانی-آمریکایی کیستند؟
مراد طاهباز تاجر و فعال محیط زیست ۶۷ ساله ایرانی‌تبار است که شهروندی آمریکا و بریتانیا را هم دارد.

آقای طاهباز در زمستان۱۳۹۶ به همراه هشت فرد دیگر از همکاران مؤسسه حیات وحش میراث پارسیان دستگیر شد.

با وجود آن که وزارت اطلاعات ایران صراحتا اتهام جاسوسی درباره آقای طاهباز و دیگر فعالان محیط زیست را رد کرده بود، او برای «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» به ده سال حبس محکوم شد.

سیامک نمازی بازرگان ایرانی-آمریکایی بود که در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی به عنوان یکی از چهره‌های جوان مجمع جهانی اقتصاد از طرف«بنیاد نخبگان» به ایران دعوت شد.

آقای نمازی در سال ۱۳۹۴ بازداشت و به ده سال حبس محکوم شد.

پدر او، باقر نمازی در سال ۱۳۹۵ برای دیدن پسرش به ایران رفت و او هم بازداشت شد.باقر نمازی پیش از انقلاب ایران استاندار خوزستان و معاون وزیر کشور بود و بعدها به عنوان نماینده یونیسف در کشورهایی چون سومالی، کنیا و مصر کار کرد. باقر نمازی پس از دو سال به مرخصی درمانی رفت، اما ممنوع الخروج بود. او در سال ۱۴۰۱ با وساطت عمان از ایران خارج شد.

عماد شرقی تاجر ۵۸ ساله ایرانی-آمریکایی است که در ایران به جاسوسی متهم شده است.

آقای شرقی در سال ۱۳۹۷ بازداشت و پس از مدتی آزاد، اما گذرنامه‌اش توقیف شد. او دوباره در سال ۱۳۹۹ بازداشت شد.

عماد شرقی متولد ایران است اما از کودکی در آمریکا بزرگ شده و از دانشگاه مریلند لیسانس اقتصاد و از دانشگاه جورج واشنگتن در واشنگتن دی سی، مدرک فوق لیسانس دارد.

آقای شرقی پیش از سفر به ایران سال‌ها در امارات متحده عربی و در دوبی در یک شرکت فروش هواپیماهای جت خصوصی کار و همکاری می‌کرده است.

به جز آقایان نمازی، شرقی و طاهباز، آمریکا تایید کرده است که دو شهروند دیگر ایرانی- آمریکایی که خواسته‌اند نام و هویت‌شان محفوظ بماند، از زندان اوین به حبس خانگی رفته‌اند.

پیشتر روزنامه شرق چاپ تهران نیز از فرد دیگری به نام شهاب دلیلی نام برده بود که «عضو دیگر فهرست زندانیان» است.

اما ویدات پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ۲۳ مرداد گفت که «هنوز نمی‌توان با قاطعیت گفت که شهاب به دلیلی ناحق بازداشت شده باشد». به گفته او هر شهروند آمریکا یا کسی که دارای اقامت دائم باشد و به ناحق بازداشت شده باشد در فهرست تبادل زندانیان قرار خواهد گرفت.

گزارش شده است که آقای دلیلی شهروندی آمریکا را ندارد و دارای اقامت دائم است.

او تاکید کرد که هر پنج شهروند دو تابعیتی که «به ناحق حبس شده بودند» از زندان به حبس خانگی انتقال پیدا کرده‌اند.

آقای پاتل در عین حال افزود که آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با خانواده آقای دلیلی گفت‌وگو کرده است.
+10
رأی دهید
-20

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

    ما که این آمریکا را درک نکردیم. آن‌ها که قبل از ۵۷ آمریکا امپریالیست ترور می کردند. همه دوست دارند بروند آمریکا. دوست داران آمریکا دوست دارند برند آمریکا.آخوند‌ها و بچه‌ها دوست دارند برند آمریکا. تمام چپی‌ها که قبل از ۵۷ فحش خواهر و مادر به آمریکا می داند. دوست دارند برند آمریکا. زندانی طرفدار آخوند‌ها در آمریکا دوست دارد بماند در آمریکا. سروش.مروش.گنجی .منجی. مریم .فرخ. با کلانشیکف روسی امریکاهی ترور می کردند. امروز اگر راه بدهند از آلبانی تا لندن گرفته پرواز نخواهند کرد .در روی زانو تا امریکا می خزند .تا آمریکا آن‌ها را راه دهد. اخر "س،،" پدر‌ها اگر آمریکا اینقدر خوب است. مگر در سال ۵۷ کرم تریشین در هالو خود داشتید ؟ خیلی خارش داشت؟
    3
    42
    ‌چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان
    همه این گروگان گیری ها با توافق مافیایی دموکرات های آمریکا و رژیم ایران انجام می شود تا با این بهانه منبع درآمدی برای رژیمی که خودشان درست کرده اند ایجاد کرده باشند. تا زمانی که دمکوکراتهای آمریکا در راس قدرت هستند رژیم ایران هر روز قدرتمند می شود و حتی آنها فرصتهای زیادی را برای رژیم ایران فراهم می کنند تا این رژیم به سلاح هسته ای دست پیدا کند و از خود دفاع کند. آنها رفتن رژیم ایران را اصلا نمی خواهند.
    4
    17
    ‌چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    antifascism - تهران، ایران
    خخخ طرف ترجیح میده پیش بابابزرگش باشه تا باباش.
    3
    12
    ‌چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    باید به زور برش گردونند. باید دولت آمریکا اقامتش رو باطل و دستور خروج بهش بدهند. این واقعا مایه نفرت و خجالت هستش که حکومت فاسد ولایت فقیه یک تعداد ایرانی رو با یک تعداد ایرانی معاوضه میکنه. واقعا از این حقارت بیشتر وجود نداره که ما باید در رسانه های خارجی اینو تحمل کنیم که حکومت ایران با این حقارت دست به مذاکره میزنه و بعد ادعای اقتدار سیاسی میکنه!!!! و در انتها احساسی که به مردم ایران میده اینه که مثلا دولت آمریکا قطعا حکومت بهتری هستش و پایبند به قانون و برای شهروندانش هرچند خارجی باشند انقدر ارزش و اعتبار قائل هستش و اینطوری میشه که ارزش پاسپورت آمریکایی داشتن بالا بوده و هست.
    0
    4
    ‌چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.