با «مجوز بلینکن» آزادسازی۶ میلیارد دلار و مبادله زندانیان با ایران نهایی شد

رادیو فردا: دولت جو بایدن با صدور مجوز انتقال شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی به قطر، راه را برای آزادی پنج شهروند آمریکایی زندانی در ایران هموار کرد. واشینگتن همچنین با ایران بر سر آزادی پنج زندانی ایرانی در ایالات متحده توافق کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از این تحول بر اساس مدارکی که به آن دست یافته است، نوشت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، هفته گذشته مجوز معافیت از تحریم‌ها را صادر کرده بود، اما این تصمیم تا روز دوشنبه به اطلاع کنگره آمریکا نرسید.

رئوس کلی این توافق پیش از این اعلام شده بود و انتظار می‌رفت که آقای بلینکن مجوز معافیت‌ها را به زودی صادر کند. اما این اولین باری است که ایالات متحده اعلام کرده پنج زندانی ایرانی را در چارچوب توافق با جمهوری اسلامی آزاد می‌کند.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی مشابه اعلام کرده که روز دوشنبه اسناد مربوط به معافیت از تحریم‌ها را مشاهده کرده و گام نهایی برای تبادل زندانیان میان دو کشور برداشته شده است.

این خبرگزاری یک روز قبل به نقل از چند دیپلمات ایرانی و دیگر منابع مطلع از مذاکرات بین تهران و واشینگتن، جزئیات توافق میان تهران و واشینگتن را شرح داد که بر اساس آن شش میلیارد دلار از منابع مالی مسدود شده ایران طی این هفته به بانک‌های قطری منتقل می‌شود و سپس پنج زندانی آمریکایی از ایران آزاد می‌شوند و همین تعداد ایرانی نیز که در آمریکا زندانی هستند، به ایران بازمی‌گردند.

ایران روز ۱۹ مرداد امسال چهار شهروند آمریکایی را از زندان اوین به «حبس خانگی» در هتلی نامشخص منتقل کرد و به این ترتیب، آن‌ها به پنجمین شهروند آمریکایی که از پیش در حبس خانگی به‌سر می‌برد ملحق شدند.

زندانیان با تابعیت آمریکایی که از ایران خارج خواهند شد به‌ترتیب سیامک نمازی ۵۱ ساله، عماد شرقی ۵۹ ساله و همچنین مراد طاهباز، محیط‌بان ۶۷ ساله، هستند و هویت دو زندانی آمریکایی دیگر که گفته می‌شود یکی از آن‌ها زن است تاکنون فاش نشده است.

هر سه نام اعلام‌شده دوتابعیتی هستند و آقای طاهباز علاوه بر تابعیت ایرانی-آمریکایی، تابعیت بریتانیایی هم دارد.

این میان هنوز از هویت زندانیان ایرانی که در چارچوب تفاهم تهران و واشینگتن، از آمریکا آزاد خواهند شد، اطلاعی در دست نیست.

صدور مجوز این معافیت از تحریم‌ها، انتقاد جمهوری‌خواهانی را برانگیخت که می‌گویند امروزه که ایران تهدیدی فزاینده برای نیروهای آمریکایی و متحدانش در خاورمیانه محسوب می‌شود، چنین توافقی اقتصاد ایران را تقویت می‌کند.

گزارش‌ها از این توافق حاکی است که ایران با پول‌های آزادشده قادر خواهد بود «غذا و دارو خریداری کند و قطر به‌صورت مستقیم هزینه آن را خواهد پرداخت».
+9
رأی دهید
-86

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۱
    اخوند شیپیشو - اندیمشک، استرالیا

    واقعا تاسف داره - و خاک عالم بر سر قدرت اول دنیا که خیلی راحت به این دجالان جولان میده که یک قانون نانوشته چندین بار ازش بهره ببرند . ادم ربایی در برایر پول . البته وقتی ریس جمهورش اسکول باشه به در و دیوار سلام کنه - یهو یک جلسه ترک کنه - تو جلسه مربوط به یک کشور دیگه یک کشور دیگرو خطاب کنه . همین میشه - مردم ایران اگر بفکر این هستید که یک روزی یک قدرت خارجی دخالتی کنه که عامل نجات بشه بسی خیاله واهی - هیچ کشوری سر سوزنی دلش برای ایران و ایرانی نمیسوزه و فقط چنگال تیز کردن که ببرنو و بخورند ولا غیر - تنها فرشته نجات خودتون هستید یک بار برای همیشه تصمیم بگیرید و بریزید بیرون - دقیقا در سالمرگ دختر ایران (مهسا) این هدیه به اخوندهای خونخوار داده شد ٦ میلیارد دلار -جای بسی تاسف
    6
    61
    ‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    ایران جویدان - جیبوتی، آنگولا

    تف بذات کثیفتون که خیلی حرمزاده اید. اگر این کشورای غربی در راسشون این امریکای بی شرف از این اخوندای حرمزاده حمایت نمی کردن، این بی شرفا سالها بود که بتاریخ پیوسته بودن.
    21
    47
    ‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    یک سنتش هم دست مردم نمیرسه.
    7
    39
    ‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    رضا اندوز - برمن، آلمان

    این پدر سوخته آمریکایی‌ها هر وقت عرصه به آخوندا تنگ میشه شروع به کمک می‌کنه و این پول ٨۵ میلیون نفر ایرانیه که ارزش ۵ تا آمریکایی از این مردم بیشتر ببینید ما رو به کجا رسوندن و تازه این پول دست قطره که برای مردم غذا تهیه کنم و دارو
    4
    30
    ‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان
    تمام این گروگان گیریهای ایران با توافق گروه قدرتمند دمکرات در آمریکا و رژیم ایران انجام می شود آن گروهی که به دنبال درآمد سازی برای رژیم و ادامه حیات آن رژیم است. با گروگان گیری ایران هم درآمد خوبی بدست می آورد و هم اهرمی فشاری برای کاستن از فشارها و تحریمهای غرب ایجاد می کند. آن گروه وابسته به دمکراتهای آمریکا هر کاری می کنند تا رژیم ایران آسیبی نبیند
    1
    17
    ‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    الان که حسن خرصالله و زیاد نخاله حماسه در ماتحتشون سگ عروسی داره.
    1
    18
    ‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    البته این هم مثل ذون ۴۵۰ هزار دلاری که باند کارتر به سیکزاده خمینی ملعون دادند برای ملت ایران و پیشبرد دمکراسی در ایران است.باور نداری از گرز خشخاش مدیر کیهان بپرسید
    1
    16
    ‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    vg2000 - اسلو، نروژ
    این تازی‌ها ایرانو به چه فلاکتی انداختند یه چیزی تو روحت خمینی که اومدی ایرانو با خاک یکسان کردی
    1
    3
    ‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    مرتضی ۵۵ - استکهلم، سوئد
    برای این حروم….ها فرقی نمیکنه پول نقد یا دارو یا هرچیز دیگه، به محض اینکه اجناس به دستشون برسه دولا پهنا میکنن تو پاچه مردم بیچاره .
    1
    4
    ‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.