مرجان ساتراپی : رژیم ایران چیزی جز یک جنازه متعفن شدیداً سمی نیست

رادیو فرانسه، ناصر اعتمادی:
مرجان ساتراپی : اگر چه در کوتاه مدت در مورد خیزش جاری در ایران نگرانم ولی نسبت به آینده آن بسیار امیدوار هستم". مرجان ساتراپی در ادامه افزوده است که "رژیم تهران یک جنازه متعفن و شدیداً سمی است  و هیچ چیز جز یک جنازه نیست."

روزنامه لوموند مقاله طولانی به کتاب مصور جدید مرجان ساتراپی و همکاران وی تحت عنوان "زن، زندگی، آزادی" اختصاص داده که همزمان با یک سالگی خیزش "زن، زندگی، آزادی" در ایران به چاپ رسیده است. کتاب به طور همزمان در دهها هزار نسخه در فرانسه و پایتخت‌های دیگر کشورهای اروپایی منتشر شده و ترجمه های جدیدی از آن از هم اکنون، در برزیل، فنلاند، ایتالیا و کانادا در جریان است.

نسخه فارسی کتاب نیز به زودی در صدها سایت اینترنتی و به طور رایگان در ایران در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. مرجان ساتراپی انتشار این کتاب را تلاشی برای تغییر تصورات رایج در غرب درباره ایران و پایان دادن به بی تفاوتی جامعه جهانی نسبت به "آدمکشی‌های رژیم تهران" توصیف کرده است. او گفته است که در نتیجه همین بی تفاوتی رژیم اسلامی ایران توانست در فاصله سال‌های ۱٩۸۸-۱٩۸۱ بین بیست تا سی هزار زندانی سیاسی را به قتل برساند و امروز نیز قادر است همین تعداد را از نو به قتل برساند، اگر بی تفاوتی جامعه بین‌المللی به قوت خود باقی بماند. مرجان ساتراپی گفته است : اگر چه در کوتاه مدت در مورد خیزش جاری در ایران نگران هستم ولی نسبت به آینده آن بسیار امیدوارم. مرجان ساتراپی در ادامه افزوده است که "رژیم تهران یک جنازه متعفن و شدیداً سمی است و هیچ چیز جز یک جنازه نیست."

خود ناشر کتاب (انتشارات ایکونوکلاست) در توضیح چرایی انتشار اثر جدید به لوموند گفته است : "باید دست جوانان ایرانی را گرفت و افکار عمومی غرب را در حمایت از آنان جلب و تجهیز کرد. باید مانع بی تفاوتی شد و سکوت روشنفکران و سیاستمداران را در مقابل توحش رهبران درمانده جمهوری اسلامی شکست."

برای تهیه کتاب، مرجان ساتراپی کمیته ویژه ای با حضور فرید وحید، سیاست شناس و پژوهشگر مسائل ایران، ژان-پی یر پرن، روزنامه نگار با سابقه فرانسوی و عباس میلانی، مورخ و مدیر مطالعات ایران در دانشگاه استنفورد آمریکا، تشکیل داد و علاوه بر بهاره اکرمی همکاری حدود بیست نقاش برجسته جهان را نیز به دست آورد.

مرجان ساتراپی در توصیف خیزش جاری در ایران به لوموند گفته است : "ما شاهد نخستین انقلاب زنانه در جهان هستیم که از حمایت مردان نیز برخوردار است." خیزش جاری در ایران به گفته مرجان ساتراپی جنبش مخالفت با نظام پدرسالار، زن ستیز و مبتنی بر تبعیض جنسیتی است و "یک چنین تغییر فرهنگی‌ای اتفاقی بزرگ به شمار می رود و نشان می دهد که نود درصد فعالیت انقلابی علیه این نظام به سرانجام رسیده و باید ده درصد باقی مانده را به انجام رساند. ما حقیقتاً با یک انقلاب روبرو هستیم."

کتاب "زن، زندگی، آزادی" فعلاً در سی وپنج هزار نسخه به چاپ رسیده و جنبه آموزشی دارد. در این کتاب درباره تاریخ و فرهنگ، کارکرد دولت، نقش سپاه پاسداران، سانسور، بی رحمی و شکنجه های روزانه در زندان اوین، ریاکاری جامعه ای سکیزوفرن، زندگی مجلل فرزندان رهبران رژیم اسلامی ... و بالاخره درباره شور زندگی، کانونی ترین جزء شعار خیزش جاری در ایران، در مقابل ستایش مرگ و شهادت صحبت شده است. 
+112
رأی دهید
-11

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۳
    PROMETOSS - ایران، ایران

    جمهوری اسلامی یک غده سرطانی مهلک و کشنده است که زیست بشر را در سراسر جهان هستی تهدید می‌کند و هیچ راهی بجز یک جراحی سخت و دردناک جهت نابودی این غده سرطانی وجود ندارد!.. متأسفانه تا زمانی که دموکرات ها زمام امور را در ایالات متحده در دست دارند نمی توان امید چندانی به نابودی و محو کامل این غده سرطانی داشت ولی چنانچه در انتخابات آینده آمریکا هرم قدرت تغییر یابد و جمهوری خواهان زمام امور را در دست بگیرند آن زمان احتمال تغییرات اساسی در ایران و حتی سایر کشورهای خاورمیانه بشدت افزایش خواهد یافت. من شخصاً نسبت به گزینه معقول و معتبر حزب جمهوریخواه ،ران دسانتیس خوشبین هستم و معتقدم چنانچه نامبرده جانشین جوبایدن در کاخ سفید گردد ،تغییر رژیم در ایران از مهمترین اولویت های او خواهد بود!
    13
    67
    دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران

    بوی بد این جنازه کثیف و متعفن (نظام اسلامی) تمام دنیا را گرفته است اما بایستی این جنازه بدست مردم ایران سوزانده شود
    16
    36
    دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

    PROMETOSS - ایران، ایران
    از این حرفا نزن. وگرنه خلقی‌ها ۵۷ اتی .حقوق بشری‌ها .مصدقی‌ها .یعنی‌ سوسیال دمکرات ایرانی‌ "همان نیمی قجار و نیمی استالین" سر فحش خواهر مادر را می‌‌کشند. در هیچ کجا دنیا شما اپوزیسیون پیدا نمی‌‌کند که در زیر نقاب حقوق بشر چنین تیشه به ریشه یک مملکت بزند. اسانترین کلمه برا نابود کردن کلمه حقوق بشر است. . real politics و استفاده از تضاد برا نجات ایران مانند جمله شما همیشه با فاشیست ترامپیست اینجور‌ها بر چسب زده می‌‌شود. اوباما در دو جنگ شرکت داشت. اولین کسی‌ که پهپاد را وارد جنگ کرد. در زمان حکومت او بیش از ۳۵۰۰ نفر مردم عادی توسط پهپاد کشته. همه جمهوری خواهان آمریکا را روی هم بذاری همه با هم اینقدر مسبب کشته شدن مردم عادی نشدند. بعد ۵۷ اتی ما به اوباما می‌‌گوید. برنده جایزه نوبل. صلح دوست ولی‌ ترامپ فاشیست. بایدن هم که شده باجناق آخوند .چه باید کرد تمامی قشر ۵۷ ما یک کله گرد دارند با قطر صفر. بعد هم مدعی که این نقطه نظر ما و اندیشه ما است. اندیشه با قطر صفر.
    6
    26
    دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    varied - ریزه، ترکیه

    بانوی گرای پس روی این جنازه متعفن لازم است سیفون کشید تا راهی فاضلاب شود زیرا بوی گندیده طویله اسلام حال انسان را بهم می زند
    6
    26
    دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Qasim.Rimbaud - پاریس، فرانسه
    این فرانسه است که در حال قهقراست.فعلا هایپرمارکت کرفورcarrefour اعلام کرده که بعضی مواد غذایی واقلامش دچار réduflation یا به انگلیسی shrinkflation خواهدشدو این در راستای ثابت نگاه داشتن قیمت اجناس به قیمت کم کردن میزان موادغذایی بخصوص درمورد چیپس ها مایونزها و شکلاتهاست.این یکی از ابعاد تورم بالاست.
    17
    3
    دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Qasim.Rimbaud - پاریس، فرانسه
    ضمنا سران برخی کشورهای افریقایی که بدون اجازه فرانسه آب نمیخوردندهمه باکودتاها در حال برکناری هستند.البته بخشی ازاینماجرا بخاطر مقروض بودنشان به چین است.دنیادرحال تغییراست و دوباره مشرق زمین-وایران- اوج خواهدگرفت.دوران زمامداری انگلیس و فرانسه وامریکا تایک یا دودهه اینده بپایان میرسد.به جنجال رادیو فرانسه درخصوص ایران توجه نکنید.فرافکنی میکنند.
    18
    1
    دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    vg2000 - اسلو، نروژ
    Qasim.Rimbaud - پاریس، فرانسه
    خدا تو هم شفا بده
    3
    16
    دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.