وزارت خارجه ایران: آذربایجان پیام داده که قصد اقدام نظامی علیه ارمنستان ندارد

 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایرانرادیو فردا: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که مقام‌های جمهوری آذربایجان به تهران پیام داده‌اند که قصدی برای اقدام نظامی علیه جمهوری ارمنستان ندارند.

ناصر کنعانی روز دوشنبه ۲۰ شهریور در جریان نشست خبری هفتگی خود گفت: «ما با مقامات هر دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تماس هستیم و مقامات ارمنستان نسبت به احتمال درگیری نظامی جدید از سوی آذربایجان اظهار نگرانی کردند.»

او افزود: «اما مقامات باکو به ما پیام دادند که هیچ قصدی برای حمله نظامی ندارند و نقل و انتقالات اخیر یک اقدام متعارف نظامی در آستانه فصل زمستان است چرا که تردد در مناطق کوهستانی سخت و دشوار می‌شود.»

این مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی همچنین گفت که با توجه به «اهمیت تحولات قفقاز و تأثیرات هرگونه ناآرامی و بی‌ثباتی و تنش جدید در منطقه بر کل منطقه» جمهوری اسلامی «با حساسیت و جدیت» تحولات در این زمینه را دنبال می‌کند.

همزمان با این اظهارات، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور به ترکیه سفر کرده است.

بر اساس این گزارش، کریم ولی‌اف که معاونت وزارت دفاع جمهوری آذربایجان را نیز بر عهده دارد، قرار است که با مقام‌های نظامی ترکیه درباره همکاری‌های نظامی میان دو کشور گفت‌وگو کند.

ترکیه از حامیان باکو در برابر ارمنستان در مناقشه قره‌باغ به شمار می‌رود.

سه مقام ارشد دولت آذربایجان روز جمعه در دیدار با دیپلمات‌های خارجی در باکو، ارمنستان را به «تشدید تحرکات نظامی» و حمایت بیشتر از جدایی‌خواهان قره‌باغ متهم کرده بودند و نخست‌وزیر ارمنستان نیز آخر هفته در تماس با مقامات ارشد چند کشور غربی و ایران بر لزوم انجام مذاکرات «فوری» با الهام علی‌اف، پیش از تشدید خشونت در قره‌باغ کوهستانی و در امتداد مرزهای ارمنستان و آذربایجان تأکید کرد.

در حالی که احتمال تنش نظامی میان باکو و ایروان افزایش یافته، آرمان سرکیسیان، معاون وزیر دفاع ارمنستان نیز روز دوشنبه درباره این احتمال گفت: «خطر همیشه وجود دارد، باید اقداماتی انجام شود تا به طور کلی ماجرا به عملیات نظامی بزرگ کشیده نشود.»

مقامات محلی قره‌باغ که متکی به ایروان هستند، روز شنبه ۱۸ شهریور گفتند که آذربایجان «موافقت» کرده کمک‌های زمینی با نظارت نیروهای حافظ صلح روسیه و صلیب سرخ به مردم این مناطق ارسال شود.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، مقامات یادشده نیز موافق بوده‌اند که کمک‌ها برای ارامنه مستقیماً از جاده آغ‌دام که قلمروی آذربایجان است، ارسال شود.

هرچند باکو محاصره دالان لاچین را انکار می‌کند اما در دوره اخیر فشار آورده که از جاده آغ‌دام به جای لاچین برای ارسال کمک به مردم منطقه استفاده شود.

تنش‌های جدید در حالی است که به تازگی وزارت دفاع آمریکا نیز خبر داده که ۸۵ نظامی و ۱۷۵ شهروند این کشور برای برگزاری رزمایش مشترک راهی ارمنستان شده‌اند.

این وزارتخانه اعلام کرد رزمایش موسوم به «متحد عقاب ۲۰۲۳» از دوشنبه به مدت ۹ روز انجام خواهد شد و هدف آن آماده کردن نیروهای این کشور برای انجام ماموریت‌های حفظ صلح بین‌المللی است.
+7
رأی دهید
-28

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۴
    varied - ریزه، ترکیه
    بر پدر هرکی دروغگو این مترسگ کنعانی میخواد چنین وانمود کند که ما مثلا ابرقدرت منطقه هستیم که آذربایجان بما پیام میدهد (زرشک) آذربایجان که یک ماه قبل دوتا کاردار سفارت را بجرم تحریک شیعیان آذربایجان از باکو اخراج کرده هنوز رابطه شون با طویله اسلام شکر آب هست پس نمیتونه پیام بده
    11
    28
    دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان
    ارمنستان توسط ایران فرانسه و آمریکا تحریک می شود تا جنگی جدیدی را با آذربایجان شروع کند . این ارمنستان است که برای راضی کردن افکار عمومی اش به یک جنگ جدید نیاز دارد و اما نتیجه آن به نفع آذربایجان تمام خواهد شد و آن چیزی خواهد بود که آذربایجان سالها به دنبال آن است. ارمنستان به سوی یک پرتگاه تحریک می شود و هیچ شانسی در جنگ نخواهد داشت. و شاید این جنگ آغاز نابودی و محو ارمنستان خواهد شد. آذربایجان سود آمریکا را از فروش گار به اروپا از آن خود کرد و آمریکا از این جهت به دنبال ایجاد یک بحران و حتی حذف آذربایجان از بازار گاز اروپا است تا خودش بتواند گاز اروپا را با قیمت بالا تامین کرد چون هدف اصلی جنگ اوکراین هم همین بود. جنگ جدید آذربایجان و ارمنستان به نوعی نفرت آمریکا از آذربایجان به خاطر به دست گرفتن بازار گاز اروپا است اما بازنده اصلی ارمنستان خواهد بود و حتی کل زنگه زور را که در 1952 توسط روسها از آذربایجان گرفته شد و به ارمنستان بخشیده شد از دست دهد. در ضمن روسیه به راحتی نفوذ خود را در قفقاز از دست نخواهد داد حتی می تواند قسمتهایی از ارمنستان را مثل گرجستان اشغال کند
    22
    13
    دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    پاینده باد مرزهای جاویدان ایران در دریای خزر به شمالگان و ارمنستان به دریای سیاه و اروپا، گول لابی های علیف نمی خوریم
    11
    5
    دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.