ایران تجمع نظامی نیروهایش در مرز با آذربایجان و ارمنستان را تکذیب کرد

دیدار هیئت نظامی ایران و آذربایجان در باکوالعربیه: در پی انتشار اخبار و گزارش‌هایی از تجمع نیروهای نظامی ایران در مرز این کشور با جمهوری آذربایجان، محمد احدی، معاون همکاری‌های بین‌المللی ستاد کل نیروهای مسلح، این اخبار را «بی‌اساس» خواند.

خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران، یکشنبه 19 شهریور با انتشار ویدیویی از گفت‌و‌گو این مقام نظامی ایران با خبرگزاری جمهوری آذربایجان «آپا»، به نقل از او نوشت: «در زمانی که هیئت عالی رتبه نظامی ایران در باکو حضور دارد، چنین اخباری قطعاً بی اساس است.»

تکذیب حضور و تجمع نظامی ایران در مرز با جمهوری اذربایجان، در حالی صورت می‌گیرد که پیش‌تر رسانه‌های جمهوری آذربایجان مدعی شدند که «اطلاعات تایید شده‌ای» در دست است که تجهیزات نظامی، «خودروهای زرهی و توپخانه از خاک ایران به یگان‌های نظامی یکم، دوم، سوم و چهارم ارمنستان، در مرزهای متعارف با آذربایجان تحویل داده شده است.»

رسانه‌های آذربایجان با بیان اینکه ارمنستان با کمک ایران در پی افزایش قدرت نظامی خود است، نوشته بودند: «ارمنستان نیروهای مسلح خود را در سطح بالایی در منطقه قره‌باغ آماده جنگ کرده و تنها در هفته گذشته، نزدیک به ۱۰ هزار سرباز ذخیره فراخوانده شدند.»

این در حالیست که خبرگزاری «ایرنا»، خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی، شنبه 18 شهریور در گزارشی از دیدار هیات بلندپایه نظامی ایران با جمهوری آذربایجان خبر داد.

پیشتر، حکمت حاجی‌اف، دستیار رییس‌جمهوری آذربایجان هم که به اسراییل سفر کرده، در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «آی 24» اسراییل، از تلاش‌ جمهوری اسلامی و جمهوری آذربایجان برای بهبود روابط دو کشور خبر داده بود.
تمرین نظامی با آمریکا
این اخبار در حالی مطرح می‌شوند که ارمنستان، کشوری که با آذربایجان بر سر منطقه قره باغ درگیر است، روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهایش در ماه جاری تمرینات نظامی با ایالات متحده برگزار خواهند کرد، زیرا تنش‌ها با روسیه، متحد دیرینه افزایش یافته است.

وزارت دفاع ارمنستان تاکید کرد، رزمایش‌هایی که از دوشنبه آغاز می‌شود با هدف آماده‌سازی واحدها برای عملیات حفظ صلح بین‌المللی است.

فرماندهی ارتش آمریکا در اروپا و آفریقا نیز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حدود 85 سرباز آمریکایی به همراه حدود 175 سرباز ارمنی در این رزمایش شرکت خواهند کرد.

ناظران می‌گویند که در هفته‌های اخیر همزمان با متمایل شدن ارمنستان به ایالات متحده و اعلام برگزاری رزمایش مشترک، جمهوری آذربایجان نیز با هماهنگی روسیه در حال بهبود روابط با ایران است.

از زمان شروع جنگ قره باغ در سال 2020، ایران بارها جمهوری آذربایجان را متهم به اجازه حضور اسرائیل در خاک خود کرده و با برگزاری مانور نظامی در نزدیکی مرز با جمهوری اذربایجان، نگرانی خود را ابراز کرده است.

ایران که همیشه ایده تغییر مرز در شمال غرب خود را با جدیت رد کرده، این‌بار با توجه به احتمال حضور نظامی ایالات متحده در شمال غرب خود، حاضر به بهبود روابط با جمهوری آذربایجان شده است.
+4
رأی دهید
-17

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۶
    خردگرا - برن، سوییس

    ای ننگ بر شما آخوندهای مفعول، با اینکه از تمام وجود از شما متنفریم، ولی خرسند بودیم که در مقابل جریان پانترکیسم و حفاظت از مرزهای ایران ، به خصوص در قره باغ ، وظیفه تان را به خوبی انجام دادید. شوربختانه اینقدر منفور و ترسو هستید، که علی اف مزدور و ارباب مزدوتر از او ان دوغان هم برای ایران و ارمنستان شاخ شدنند. فراموش نخواهیم کرد نسل کشی هموطنان ارمنیمان را.
    20
    47
    دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ضدبشر - گراتس، اتریش
    خردگرا - برن، سوییس
    لطف کن نظرت را به قتل عام ایرانیان توسط ارمنه در جیلولوق و قتل عام آذربایجانی ها در خوجالی توسط این هموطنان ارمنیت (به قول خودت) را هم بنویس.
    17
    15
    دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ab5534 - هلسینکی، فنلاند
    حساب جمهوری اسلامی با ایران و ملتش جداست در طول تاریخ کشور ایران هیچ تهدیدی برای همسایگان خود نبوده است بنابر این هر کشوری جمهوری آذربایجان را تهدید کند، با دولت و ارتش ترکیه طرف است
    8
    17
    دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان
    با نگاه به تاریخ قرن اخیر ایران جسارت حمله و حتی اقدامی علیه آذربایجان را ندارد و نخواهد داشت. هنر ایران فقط در کارهای بزدبلانه تروریستی و مواد مخدر دولتی است. این ارمنستان است که به دنبال جنگ است تا بتواند روسیه را از ارمنستان خارج کند و جای آن را با آمرکیا . فرانسه بگیرد و بدبختها با فریب ایران و آمریکا و فرانسه دارند به جنگ سرنوشت ساز دیگری که به نفع آذربایجان تمام خواهد شد تحریک می شوند. حتی در صورت جنگ ارمنستان هیچ شانسی ندارد و ایران هم جسارت مداخله. این ایرانشهری ها نوچه استکبار کجا هستند که دیروز برای افتتاح سفارت اسراییل در باکو عکس العمل نشان می داند و از خط قرمز و تمامیت ارضی و اجازه نزدیک شدن ناتو را در مرزهای ایران ندادن صحبت می کردند اما امروز برای مانور آمریکا و ارمنستان خفه خون گرفته اند.
    9
    14
    دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    همین عکس خودش کلی حرف داره توش. نگاه کنید هیئت ایرانی یک عده اوباش بی سروپا که اصلا نظامی بودن نمی فهمند چیه. انگار رفتند مسافرت و تعطیلات. قیافه ها خارج از شکل و شمایل نظامی و خنده های بیخود و از همه مهمتر مشخصه اینا بازنشسته و از رده خارج هستند با اون طرز نشستن پشت صندلی. بعد اینا میخوان چی به طرف مقابل بگند؟
    0
    7
    دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.