آمریکا: شواهد روشنی از پرواز هواپیمای شرکت وابسته به سپاه به کریمه وجود دارد

 نقشه ترافیک هوایی منطقه و حرکت هواپیمای ایلوشین ۷۶ که رسانه‌های اوکراینی منتشر کرده‌اند
رادیو فردا: وزارت خارجه آمریکا روز جمعه با اشاره به تلاش حکومت ایران برای سرپوش گذاشتن بر همکاری نظامی با روسیه، در حساب کاربری فارسی خود در شبکه «ایکس»٬ توئیتر سابق٬ تاکید کرده است که به رغم انکار تهران٬ شواهد «روشنی»از پرواز یک هواپیمای شرکت هواپیمایی وابسته به سپاه به «بخش اشغالی» کریمه وجود دارد.

رسانه‌های اوکراین روزگذشته گزارش دادند که یک فروند هواپیمای ترابری ایلوشین ۷۶ متعلق به شرکت ایرانی «پویا» از فرودگاه شهر سیمفروپول در شبه‌جزیره کریمه که به اشغال روسیه درآمده است، به هوا برخاست. شرکت هواپیمایی پویا اما به شدت این خبر را تکذیب کرد.

وزارت خارجه آمریکا با اشاره به این که حکومت ایران «همچنان به دروغگویی در مورد روابط خود با روسیه ادامه می‌دهد» نوشته است: «شواهد روشنی مبنی بر پرواز هواپیمایی پویا، یک شرکت هواپیمایی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از سوی سازمان ملل و ایالات متحده مورد تحریم قرار گرفته، به کریمه اشغالی وجود دارد که دروغ بودن انکار مضحک این شرکت را اثبات می‌کند.»

در این پیام تاکید شده است که حکومت ایران به منظور سرپوش گذاشتن بر روابط نظامی خود با روسیه و پشتیبانیش از جنگ بی دلیل و ناعادلانه روسیه علیه اوکراین «به دروغگویی» ادامه می دهد.

وزارت خارجه آمریکا اضافه کرده است که به «افشای فعالیت‌های بی‌ثبات کننده» حکومت ایران و «ایجاد اختلال در تکثیر سلاح های خطرناک این» حکومت ادامه خواهد داد.

روابط تهران و مسکو از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در حدود ۱۸ ماه گذشته تعمیق یافته و به‌ویژه در حوزه نظامی گسترده‌تر شده است. دو کشور تحت تحریم‌های غرب قرار دارند که به اقتصاد آنها فشار بسیاری وارد کرده است.

این درحالی است که وبسایت اوکراینی پراودا با استناد به داده‌های وبگاه سوئدی «فلایت رادار ۲۴» که ترافیک هوایی را رصد می‌کند نوشت که هواپیمای ایلوشین ۷۶ شرکت پویا دو ساعت پس از آن که در فرودگاه شهر سیمفروپول بر زمین نشست، در ساعت ۱۷:۰۹ غروب این فرودگاه را ترک کرد.

به نوشته این رسانه، هواپیمای مورد اشاره راهی جنوب شرق شد و از فراز دریای سیاه گذشت. پراودا نقشه ترافیک هوایی منطقه و حرکت هواپیمای ایلوشین ۷۶ را نیز به همراه گزارش خود منتشر کرده است.

این رسانه سپس یادآور شده که فرودگاه شهر سیمفروپول از زمان تهاجم نظامی تمام عیار روسیه به اوکراین طی ۱۸ ماه گذشته به روی پروازهای غیرنظامی بسته بوده است.

شرکت هواپیمایی «پویا» نیز شامگاه پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای گزارش‌ها درباره پرواز هواپیمای ایلوشین ۷۶ این شرکت در شبه‌جزیره کریمه را «خبرسازی» خواند و اتهام هر گونه کمک‌رسانی به نیروهای روسیه را رد کرد.

این شرکت در اطلاعیه خود عنوان کرده که اساسا هواپیمای مورد اشاره با شماره ثبت EP-PUS «طی ۴۸ ساعت گذشته در فرودگاه مهرآباد پارک بوده و پروازی نداشته» و اصلا انجام چنین پروازی «شدنی نیست».

شرکت هواپیمایی پویا همچنین تاکید داشته که گزارش‌های مورد اشاره به دنبال «هک» وبسایت «فلایت رادار ۲۴» منتشر شده و این شرکت موضوع را «از مسیر نهادهای تخصصی و امنیتی دنبال خواهد کرد».
+21
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۱۰۱
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    به این منگل‌های فرصت طلب باید گفت اورین اورین
    1
    6
    شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.