مسکو: ارسال تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین اقدامی غیرانسانی است

العربیه: سرگئی ریباکزف، معاون وزیر خارجه روسیه، پنج‌شنبه 16 شهریور ارسال تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده توسط آمریکا به اوکراین را اقدامی «مجرمانه» و «غیرانسانی» توصیف کرد.

از سویی، سفارت روسیه در آمریکا، چهارشنبه طی بیانیه‌ای در «تلگرام» ارسال مهمات دارای اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین را «دلیلی بر اقدام غیرانسانی ایالات متحده» دانست.

سفارت روسیه تاکید کرد که «واشینگتن درصدد شکست راهبردی روسیه از طریق نابودی همه مردم اوکراین و آسیب به نسل‌های بعدی این کشور است.»

بیانیه سفارت روسیه افزوده است: «ایالات متحده عامدانه تسلیحات با اثرات تصادفی به اوکراین تحویل می‌دهد. انفجار حاصل از این سلاح‌ها باعث ایجاد ابر متحرک آتش‌زا می‌شود.»

طبق این بیانیه، تحویل چنین تسلیحاتی به اوکراین توسط آمریکا نشان می‌دهد که واشینگتن هیچ اهمیتی به اکنون و آینده اوکراین و همسایه‌های اروپایی آن نمی‌دهد.

بیانیه ادامه داده است که ارتش روسیه به انهدام تسلیحات ارسالی به اوکراین ادامه خواهد داد.
تاثیرات اورانیوم ضعیف‌شده
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم روز گذشته در «تلگرام» نوشت: «گزارش‌های تحقیقاتی فراوانی درباره مسمومیت حاصل از کاربرد اورانیوم ضعیف‌شده، آسیب به بدن انسان و تخریب خاک به‌دلیل غبار برآمده از این تسلیحات منتشر شده است.»

زاخارووا همچنین از افزایش بیمارها در مناطقی که پیشتر از تسلیحات اورانیوم ضعیف‌شده استفاده شده است، یاد کرد.

او اظهار داشت که «نیروهای ناتو به‌ویژه سربازان ایتالیایی ناخواسته دچار پیامدهای بکارگیری این تسلیحات در هنگام حمله به یوگسلاوی سابق شدند.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که در نتیجه بکارگیری تسلیحات مذکور توسط ناتو در یوگسلاوی، 7500 نفر آسیب دیدند که 372 نفر یعنی یک نفر از هر 20 نفر فوت کردند.

زاخارووا اشاره کرد که «طبق گزارش‌های وزارت بهداشت صربستان، در مناطق مورد حمله ناتو، افزایش چشمگیری در بیماری‌های حاصل از تورم غدد، عقیم‌شدن مردان، کاهش سیستم ایمنی بدن، مشکلات بارداری و بیماری‌های روانی کودکان مشاهده شده است.»
استفاده در تانک‌های آبرامز
وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون»‌، چهارشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، مهمات دارای اورانیوم ضعیف‌شده شامل گلوله‌های 120 میلیمتری مورد استفاده در تانک‌های آمریکایی آبرامز است که طی یک بسته کمک نظامی به ارزش 175 میلیون دلار به اوکراین ارسال خواهد شد.

از سویی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در کی‌یف، پایتخت اوکراین تاکید کرد که واشینگتن به حمایت درازمدت خود از اوکراین تا زمانی که این کشور از «توان بازدارندگی» برخوردار شود، ادامه خواهد داد.

بلینکن در چهارمین ماه ضدحمله نسبتا کم‌نتیجه اوکراین افزود: «از اوکراین و نیازهای لازم برای موفقیت ضدحمله آن، حمایت خواهیم کرد.»

کاربرد اورانیوم ضعیف‌شده در گلوله‌های ضدزره علاوه بر چگالی بالای آن به‌دلیل قابلیت اشتعال آن در دمای بالای 600 درجه است.

با این حال، تسلیحات دارای اورانیوم ضعیف‌شده ممکن است به بیماری‌هایی چون سرطان یا تولد کودکان ناقص الخلقه منجر شود هر چند که تاکنون به طور قاطع تاثیر منفی این گونه تسلیحات بر سلامتی انسان ثابت نشده است.

ایالات متحده پس از حمله روسیه به اوکراین، از اولین کشورهای حامی کی‌یف بود و سریعا به تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی برای پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از اوکراین اقدام کرد.

آمریکا از آغاز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین در فوریه 2022 تاکنون، بیش از 43 میلیارد دلار کمک‌های تسلیحاتی به کی‌یف ارسال کرده است.
+1
رأی دهید
-8

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.