خلبان روسی با بالگرد خود به اوکراین گریخت

العربیه: سروان روسی ماکسیم کوزمینوف، خلبان بالگرد «می-8» روسیه به‌دلیل نارضایتی از جنگ، با همکاری سازمان اطلاعات ارتش اوکراین به این کشور پناهنده شد.

کوزمینوف، سه‌شنبه 14 شهریور در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که با خاموش‌کردن سیستم ناوبری بالگرد «می-8»، در ارتفاع پایین پرواز می‌کرد تا بدون رهگیری بتواند خود را به نیروهای اوکراین تسلیم کند.

به گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال»، کوزمینوف از اواخر سال گذشته با سازمان اطلاعات ارتش اوکراین موسوم به HUR در ارتباط بوده است.

این سروان 28 ساله که از اهالی شرق روسیه است، اشاره کرد تا پیش از جنگ به عنوان خلبان برای جابجایی نیرو و تجهیزات نظامی در خاک روسیه فعالیت می‌کرد و با آغاز جنگ به جنوب اوکراین منتقل شد.

او گفت که با پیشنهاد HUR جهت پرواز با بالگرد از طریق یک کریدور امن برای رسیدن به خاک اوکراین موافقت کرد و پس از آن با بالگرد و وجود دو سرباز که از برنامه پناهندگی او بی اطلاع بودند، خود را به نیروهای اوکراینی تسلیم کرد.

کوزمینوف ادامه داد که پس از نزدیک‌شدن به منطقه فووشانسک در شمال شرق اوکراین و پس از فرود با بالگرد دو سرباز دیگر به سوی مرز با روسیه گریختند.

از سویی، کریلو بودانوف، مدیر سازمان اطلاعات ارتش اوکراین تصریح کرد که دو سرباز روسی هنگام فرار کشته شدند.

در همین رابطه، کانال تلگرامی «Fighterbimber» که متعلق به نیروی هوایی روسیه است، اعلام کرد که داستان پناهندگی کوزمینوف مشکوک و غیر قابل اعتماد است.

با این حال، سازمان HUR برای رد کردن تردیدهای روسیه، ویدیویی از چگونگی همکاری و فرار این خلبان روسی منتشر کرد.

کوزمینوف که عضو گروهان بالگردی 319 نیروی هوایی روسیه مستقر در بریمورسک در شرق دور روسیه بود، اظهار داشت که پیش از جنگ جاری، با داشتن دو آپارتمان و حقوق خوب، زندگی راحتی را سپری می‌کرد.
خلبان روسی فراری به اوکرایندریافت 500 هزار دلار
او افزود که از اواخر سال 2022 از طریق گفت‌وگوی رمزگذاری‌شده در تلگرام با طرف‌های اوکراینی جهت فرار با یک بالگرد توافق و در نهایت با پذیرش 500 هزار دلار اقدام به فرار از روسیه کرد.

مقامات HUR تاکید کردند که در بالگرد این سروان روسی شماری مدارک مربوط به عملیات نظامی روسیه و دستورالعمل‌های نحوه پرواز و تعمیر این بالگرد را یافته‌اند.

کوزمینوف اشاره کرد که پیشنهاد ماندن در اوکراین را بررسی می‌کند و افزود که هم اکنون پدر و مادرش نیز به همراه او در اوکراین هستند.

سازمان اطلاعات نظامی اوکراین اعلام کرد که هر نیروی نظامی روسیه در صورت فرار به همراه تجهیزات نظامی و تسلیم‌شدن به نیروهای اوکراینی، مورد تشویق مالی قرار می‌گیرد.

این برای اولین بار از زمان آغاز جنگ در فوریه 2022 است که یک خلبان روسی به اوکراین پناهنده می‌شود.

اوکراین این عملیات را به عملیات «الماس» تشبیه کرد که در اگوست 1966 یک خلبان عراقی با جنگنده «میگ-21» ساخت شوروی سابق طی همکاری با موساد، به اسرائیل فرار کرد.
+103
رأی دهید
-17

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    هچل هفت - کوردوبا، اسپانیا

    اون دو تا سرباز بی گناه را دیگه چرا کشتین ؟ نظر عوض شد درباره اوکراین.
    21
    66
    ‌چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Finland 1 - هلسینکى، فنلاند

    اوج بیشرفی و نامردی به این میگن! دو سرباز بیچاره که حاضر به خیانت نشدن به کشت داده برای یک مشت پول کثیف!! خاک بر سر خودت و پدر و مادری که تو را چنین کثیف بزرگ کردن!! یک خلبان چند برابر این پولها خرجش میشه که خلبان بشه و بعد اینطوری نمک بحرامانه احساس قهرمان بودن میکنه!!!
    28
    66
    ‌چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین

    در نیمه‌ی دوم دهه‌ی هفتاد خورشیدی در ایران، که شبکه‌ی رادیویی *پیام* بسیار معروف و پرمخاتب شده بود، گویندگان برنامه‌های رادیویی‌اش، از طرف فرهنگستان ادبیات، برای مردم و شنوندگان اطلاعیه می‌خواندند، که برای واژه‌ی‌های فلان و فلان که از زبان‌های دیگر هستند، معادل پارسی بسیازید و از طریق نامه یا تلفن، به فرهنگستان ارائه دهید. در آن دوران و پس از آن، بودند برخی‌ واژه‌های خارجی‌ که معادل پارسی خوب برای آن‌ها انجام شده بود، که نشان از این بود که این‌ها محصول خود مردم هستند، اما پس از آن در طی‌ ۱۵ سال پیش، واژگانی بسیار بد و نامأنوس جایگزین کلمات خارجی‌ شدند که پیداست محصول افراد ناکاردان است. یکی‌ از مشهورترین این واژه‌ها که‌ بسیار بد است، جایگزین برای هلیکوپتر است، که آن‌را *بالگرد* نام نهادند. هلیکوپتر بال ندارد که بخواهد بگردد، بلکه بر روی خود دارای دو ملخ است. / و اصولا هر واژه‌ی خارجی‌ که نام محصولی جهانی‌ هست را نباید تغییر و به زبان خود برگرداند. هلیکوپتر -همچون زمان قدیم- باید همان هلیکوپتر تلفظ شود.
    7
    27
    ‌چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    شرف خودت و به ۵۰۰ چوب فروختی. آنقدر بدبختی که به کاهدونی زدی.
    18
    23
    ‌چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    Tony Arzenta - کی‌یف، اوکراین
    صورت کثیف و بیشرف، مالیات ما که به سختی داریم کار میکنیم تو حلقوم این اشغال میره
    7
    8
    ‌چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    اگر به هزار دلیل ضد جنگ بود و فرار می‌کرد قابل قبول بود ، اما اینکه برای پول خودش را فروخت و ۲ سرباز بیگناه را به کشتن داد ، شرم اوره و زیر سواله ، البته روسیه هم از او انتقام خواهد گرفت ،
    1
    3
    ‌چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.