دیپلمات سوئدی که برای اتحادیه اروپا کار می‌کرده در ایران زندانی است

بی بی سی: جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تایید کرد که یوهان فلودروس، دیپلمات سوئدی که برای اتحادیه اروپا کار می‌کرده در ایران زندانی است. این اتحادیه دیروز از تایید هویت یوهان فلودروس و اینکه آیا کارمند این اتحادیه بوده یا نه، خودداری کرده بود.

او هنگام ورود به نشست توسعه در بندر کادیز در اسپانیا تایید کرد که این اتحادیه «پیگیرانه» ایران را برای آزادی یوهان فلودروس تحت فشار گذاشته است.

روز گذشته نیویورک تایمز در گزارشی اختصاصی نوشته یوهان فلودروس، کارمند اتحادیه اروپا و شهروند سوئد، ۵۰۰ روز است که در ایران در بازداشت است.

ساعاتی پس از انتشار گزارش نیویورک تایمز، گزارش پیتر استانو کمیسیونر اتحادیه اروپا با تایید اینکه فرد زندانی در ایران شهروند سوئد است از تایید اینکه کارمند فعلی یا سابق اتحادیه اروپا بوده خودداری کرد.

اما امروز آقای بورل از اظهارات دیروز پیتر استانو فراتر رفت و هویت یوهان فلودروس تایید کرد.

آقای فلودروس در سال ۲۰۲۱، به سرویس اقدام خارجی این اتحادیه که زیر نظر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی فعالیت می‌کرد.

آقای بورل امروز گفت «اگر اجازه بدهید می‌خواهم درباره یک مورد خاص صحبت کنم، پرونده آقای فلودروس. او یک شهروند سوئدی است، برای اتحادیه اروپا کار می‌کرد. در ۵۰۰ روز گذشته به طور غیرقانونی در ایران بازداشت شده است.»

بنابر این گزارش، او بهار سال گذشته به ایران سفر کرده بود و در ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ زمانی که قصد خروج از ایران داشته در فرودگاه بازداشت می‌شود.

افراد مطلع به نیویورک‌تایمز گفته‌اند او در قالب یک «سفر توریستی» با چند تن از دوستانش به ایران رفته بود. او پیشتر در قالب ماموریت کاری اتحادیه اروپا بدون مشکل به ایران سفر کرده بود.

بلافاصله پس از انتشار گزارش نیویورک‌تایمز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در این باره سوال شد که او از این بازداشت ابراز «بی‌اطلاعی» کرد.

درباره یوهان فلودروس چه می‌دانیم؟
بنا بر گزارش نیویورک تایمز یوهان فلودروس ۳۳ ساله، شهروند سوئد و کارمند اتحادیه اروپاست.

او در نهادهای مختلف اتحادیه اروپا چندین سمت بر عهده داشته است، از جمله در برنامه‌های آموزش کارآموزان ادارات دولتی و همچنین برنامه‌ای برای جذب جوانان سوئدی برای کار در اتحادیه اروپا.

آقای فلودروس در بروکسل زندگی و کار می‌کرد.

او یکی از اعضای هیئت نمایندگی افغانستان در هیئت دیپلماتیک اتحادیه بود اما پیش از آنکه به افغانستان برود، به دنبال بازگشت طالبان به قدرت در تابستان ۲۰۲۱، نتوانست به این کشور برود.

در زمان بازداشت او دولت سوئد و همچنین وزارت اطلاعات ایران از بازداشت یک شهروند سوئدی در ایران خبر داده بودند.

وزارت خارجه سوئد در ایمیلی بازداشت مردی حدودا ۳۰ ساله در آوریل/ فروردین ۲۰۲۲ را تایید و تاکید کرده و گفته بود سفارت سوئد در تهران به شدت روی این پرونده متمرکز است.

آقای فلودروس از سال ۲۰۱۹ مدتی به عنوان دستیار ایلوا یوهانسون کمیسر اروپایی در امور مهاجرت فعالیت می‌کرد. او در سال ۲۰۲۱، به سرویس اقدام خارجی این اتحادیه پیوست.

سرویس اقدام خارجی از جمله نهاد سیاست‌گذاری مشترک خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا است که زیر نظر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا فعالیت می‌کند.

تشنج در روابط دو کشور با آغاز دادگاه حمید نوری در سوئد شدت گرفت اما در اوایل بهار ۱۴۰۱ به اوج رسید.

بازداشت یوهان فلودروس کمی بعد از آن صورت گرفت که دادستان‌های سوئدی برای حمید نوری شهروند ایرانی درخواست حبس ابد کردند.

حمید نوری در آن زمان به اتهام دست داشتن در «جنایت جنگی» و «قتل عمد» در جریان اعدام‌ زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ دو سال و نیم بود که ذیل اصل صلاحیت جهانی در بازداشت سوئد بود و سرانجام به حبس ابد محکوم شد.
+21
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران
    ج.ا چگونه قیمت هر فرد دستگیر کرده را تعیین میکند ؟ آیا مثلا کیلویی قیمت گذاری می‌کند؟!؟ یا مثلا بر اساس تعداد سال های درس خواندن ،
    0
    2
    ‌چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.