امیرعبداللهیان: سندی تحت عنوان «سند سپتامبر» بین ایران و طرف‌های دیگر برجام آماده شده است

العربیه: حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، یکشنبه 12 شهریور گفت که در نتیجه مذاکرات احیای برجام، سندی تحت عنوان «سند سپتامبر» بین ایران و طرف‌های دیگر برجام آماده شده است.

به گزارش وب سایت خبری «انتخاب»، امیرعبداللهیان تصریح کرد که گفت‌وگوها برای احیای برجام بین ایران و سایر طرف‌های مذاکرات «به مقدار زیادی» انجام شده و «روی کاغذ آماده است.»

او اظهار داشت، ایران و آمریکا با میانجی‌گری سلطان عمان، مذاکرات غیرمستقیمی برای احیای توافق سال 2015 درباره برنامه هسته‌ای ایران داشته‌اند.
تاثیر اعتراضات بر مذاکرات
وزیر خارجه ایران، همچنین در این گفت‌وگو که با روزنامه «اطلاعات» انجام شد، ضمن طرح این موضوع که ایران و غرب در یک قدمی توافق برای احیای برجام بودند، گفت که اگر «اعتراضات» در پاییز سال گذشته رخ نمی‌داد «در برجام گام‌های نهایی را برداشته بودیم.»

امیرعبداللهیان با متهم‌کردن دولت‌های غربی به دامن‌زدن به اعتراضات ضدحکومتی در ایران، گفت: «آمریکایی‌ها زودتر از سه کشور اروپایی (آلمان و انگلیس و فرانسه) فهمیدند که خبری نیست و این اتفاقات و تحریکات و بسیج رسانه‌ای که علیه ایران شکل گرفت نتیجه‌ای نخواهد داشت، لذا زودتر تلاش کردند برگردند.»

او در ادامه خاطرنشان کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، پیام‌هایی مبنی بر نیت و اراده جدی خود برای بازگشت به برجام برای ایران ارسال کرده است.

به گفته امیرعبداللهیان، هر چند از نظر وزارت خارجه ایران، دستورالعملی برای از روی میز برداشتن برجام وجود ندارد، ولی «برجام برای یک مقطعی است.»
آزادی زندانیان دوتابعیتی
امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو از نقش قطر در مذاکره برای آزادی شهروندان دوتابعیتی محبوس در ایران نیز خبر داد.

او گفت، «در بخشی از گفت‌وگو‌ها قطر به عنوان واسطه عمل کرد و اکنون روی میز دو سند داریم.»

امیرعبداللهیان تصریح کرد که توافق «دور از دسترس نیست» و گفت: «ما همچنان در مسیر تبادل پیام‌ها برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام قرار داریم.»

وزیر خارجه ایران در حالی این اظهارات را مطرح کرد که پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر توافق آمریکا با ایران درباره میزان فروش نفت این کشور و کاهش سرعت انباشت ذخایر اورانیوم غنی‌شده منتشر شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است به‌زودی، گزارش راست‌آزمایی خود درباره میزان همکاری ایران با بازرسان بین‌المللی را منتشر کند.
+14
رأی دهید
-77

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۹
    ضدبشر - گراتس، اتریش

    از ظواهر امر معلوم است بند تنبونتونو باز کردین و لبی هم دادین. باید منتظر بود و دید. حاجی بایدن و غرب هم معترضان رو فروخته اند. در ظاهر طرفدار حقوق بشر و دمکراسی هستن در باطن طرفدار جیب و سود خودشان. متاسفانه ما با بیشرف ها طرفیم. به این بزرگواران چشم دوختن وانتظار کمک داشتن بیهوده است.
    7
    33
    دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران

    امیدوارم که یه نفر رو‌کاغذ کلفتی با قلم و دوات نوشته باشه، میتونید به چهار قسمت مساوی تقسیمش کنید، به ترتیب، یکی برای رهبر مفعولین جهان، سید علی وارفته چلاق علی خامنه ای، یکی برای شش کلاس مردودی رئیسی، یکی برای ریاست مجلس دزدان، و یکی هم برای خود احمق بی سوادت، در بک ساعت معین بعد ار امضاء طرفین، همگی با هم تنقیه فرمایید.
    3
    32
    دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    حکومت دروغگو یعنی اینا. اگر در یک قدمی توافق بودید و در حال مذاکره پس چطور اعتراضات مردم رو به آمریکا و غرب ربط دادید؟ چرا سپاه و وزارت فاسد اطلاعات همش میگفتن آمریکا و غرب فلان و بیسار؟ کدوم احمقی وقتی در حال مذاکره و نتیجه گرفتن با حکومت هستش در همون حال میاد واسه اعتراضات برنامه ریزی کنه؟ اعترضات کاملا مردمی و نتیجه خشم مردم و حمایت از مظلومیت زن و دختران ایران بود و خامنه ای دروغگو و فاسد هم می دونست ولی دروغهاش رو تکرار میکرد چون بسیجی ها احمق و نظامی ها رو لازم داشتن برای کشتن مردم بهانه خوبی بهشون بدن.
    2
    21
    دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.