پاشینیان: اتکا به روسیه برای تأمین امنیت ارمنستان، «اشتباه استراتژیک» بود چون روسیه «توانایی این کار را ندارد»

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستانرادیو فردا: نخست‌وزیر ارمنستان می‌گوید سیاست کشورش برای اتکا کردن صرف به روسیه به‌منظور تضمین امنیت ارمنستان یک «اشتباه استراتژیک» بوده است چون روسیه «توانایی این کار را ندارد».

نیکول پاشینیان در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی «لا رپوبلیکا» که روز یکشنبه منتشر شد، همچنین با اشاره به آنچه «تهاجم» آذربایجان به منطقه ناگورنو-قره‌باغ خوانده، روسیه را متهم کرد که نتوانست در جریان آن درگیری امنیت ارمنستان را تأمین کند.

او گفت مسکو که قرارداد دفاعی با ایروان و پایگاهی نظامی در ارمنستان دارد، کشورش را به اندازه کافی «طرفدار روسیه» تلقی نکرد و افزود که به باور او، روسیه در حال ترک کردن منطقه قفقاز جنوبی است.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان بیش از سه دهه است که بر سر منطقه ناگورنو-قره‌باغ با یکدیگر درگیری نظامی دارند. قره‌باغ بر اساس قوانین بین‌المللی بخشی از آذربایجان شناخته می‌شود اما اکثریت جمعیتش را ۱۲۰ هزار ارمنی تشکیل می‌دهند.

این منطقه در جنگ میان دو کشور در اوایل دهه ۱۹۹۰ از کنترل باکو خارج شد. اما بر اساس توافق آتش‌بس پاییز ۲۰۲۰ که پس از درگیری ۴۴ روزه و با پادرمیانی روسیه بین دو کشور برقرار شد، ارمنستان متعهد شد که در ازای باز شدن کریدور لاچین برای رفت‌وآمد ساکنان ارمنی خان‌کندی، کریدور زنگزور را برای تزانزیت کالا از جمهوری آذربایجان به نخجوان باز کند.

حالا، پاشینیان صلح‌بانان روسیه را که مسئول برقراری آتش‌بس هستند، به «ضعف در انجام وظیفه» متهم کرده است.

او با بیان اینکه «معماران امنیت ارمنستان ۹۹.۹ درصد برای تأمین اسلحه و مهمات به روسیه وابسته بودند» تصریح کرد: حالا خود روسیه به دلیل جنگ اوکراین «نیازمند اسلحه، تجهیزات و مهمات» است و در چنین وضعیتی قابل درک است که نتواند به نیازهای امنیتی ارمنستان پاسخ بدهد.
+42
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۴
    varied - ریزه، ترکیه
    نیکول پاشینیان بتامرگ بشین سرجات - قره‌باغ بر اساس قوانین بین‌المللی بخشی از آذربایجان است یعنی بخشی از ایران آینده بدون اسلام
    20
    38
    یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

    یک کم دیر درک کردید.فقط کافی‌ بود به سرنوشت ایران نگاه می‌‌کردید که از این خرس سرخ چه قبل از ۵۷ چه بعد از ۵۷ انتظاری نیست و نباید اعتماد کرد. اگر دروغ و ریا و خیانت مو می‌‌بودند. امروز تمامی جمعیت روسی مثل خرس مو داشتند و یک کچل در روسیه نداشتیم.خواسته و نخواسته
    1
    26
    یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    زنده باد رضاشاه دوم‌ پهلوی - پاریس، فرانسه
    قره باغ خاک غیرقابل بحث آذربایجان بوده و هست! بعد از بازپسگیری اون خاک به ارمنی های غاصب اجازه داده شد خاک آذربایجان را ترک کنند و به سرزمین خودشان ارمنستان برگردند و یا شهروند آذربایجان بشوند که لج کردند و نشدند! حالا ارمنی ها شروع کرده اند به سیاه بازی که به بهانه غذا اسلحه بفرستند به قره باغ!
    9
    3
    دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.