در پی تعطیل شدن مطب روازاده بازخوانی تئوری های او خالی از لطف نیست.
سایت فکنامه در سال ۹۹ نوشت: حسین روازاده ملقب به حکیم روازاده متولد ۱۳۳۵، احتمالا معروفترین مروج طب سنتی در ایران است و از سوی هوادارانش، «پدر طب ایرانی-اسلامی» نامیده میشود. آقای روازاده در عین حال، از جنجالیترین مروجان نظریههای توطئه در ایران به شمار میآید که همین ویژگی، او را از طبیبان سنتی معمولی متمایز میکند. روازاده بسیاری از رویههای بهداشتی و تغذیهای رایج را، توطئه «انگلیس»، «صهیونیستها» یا «یهود» برای آسیب رساندن به مردم میداند.
در بیوگرافی حسین روازاده در سایت او آمده که این طبیب سنتی با مطالعه «دسیسههای استعمار در زمینه تغذیه» و با توجه به دیدگاه خود در «خصوص مسائل سیاسی» به این نتیجه رسیده که «یک دست مخوف پنهانی به نام صهیونیسم مساله تغذیه جهان را در اختیار گرفته»، و در نتیجه برای «خنثیسازی این دسیسه بزرگ» کمر همت بسته است.
آقای روازاده برای ترویج دیدگاههای خود، علاوه بر سخنرانی در جلسات هوادارانش در شهرهای گوناگون، معمولا به تریبونهای [نزدیک به برخی مسئولین] نیز دسترسی داشته است که در مواردی شامل برنامههای صدا و سیما یا برخی مراسم نماز جمعه شهرستانها نیز (به عنوان سخنران پیش از خطبه) شده است. او همچنین مدیریت «موسسه پژوهشی- درمانی احیای طب جامع ایرانیان» و دبیرکلی «جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران» را بر عهده دارد.
روازاده در کنار همه این فعالیتها، دارای یک مطب شلوغ در تهران است. سایت «عطارخونه» که در توضیحش آمده: «ما در عطاری اینترنتی عطار خونه محصولاتی با کیفیت که مورد تایید حکیم دکتر روازاده هستند را به شما ارائه میکنیم» درباره فعالیت مطلب روازاده این توضیح را میدهد:«
این روزها ویزیت مراجعه کنندگان توسط شاگردان ایشان انجام میشود…. دکتر روازاده خودشان عطاری ندارند ولی عطاریهایی هستند که محصولات مورد تایید ایشان را عرضه میکنند برخی از این عطاریها همانند عطارخونه، عطاری اینترنتی هستند و برخی دیگر به صورت فیزیکی در سراسر کشور فعالیت دارند.»
افشای توطئههای پنهان در «اتل متل توتوله» و الکلی شدن با جویدن آدامس مضمون تعدادی از سخنرانیهای حسین روازاده، آنچنان دور از ذهن و عجیب است که به سختی میتوان باور کرد که آنها را به صورت جدی و به دور از شوخی به زبان آورده است.
به عنوان نمونه، او شعر کودکانه «اتل متل توتوله» را توطئهای بسیار پیچیده از جانب «دشمن» میداند: «دشمن میآید چکار میکند؟ کار تربیتی. میآید به مادرها یاد میدهد که به بچههایتان وقتی به دنیا میآیند، بگویید اتل متل توله! اصلا نمیدانی چی چی هست. کار فرهنگی را ببینید چقدر قشنگ است! این را باید روان شناسان اسلامی ما بنشینند و روی این کار کنند.» او ادامه میگوید:«می گوید گاو حسن چه جوره؟ اینجا که میخواهی این مسائل را مطرح کنی، امام حسن مطرح میشود!… میگوید گاوش نه شیر دارد و نه پستون…. نمیشود الان از بُعد روانشناسی بشکافیم و ببینیم یعنی چه؟ و کجا را دارند هدف قرار میدهند؟»
روازاده در ادامه تفسیر خود و نقش «دشمن» در مداخله فرهنگی در تربیت کودکان میگوید: «آن وقت شیرش را بردند هندوستون! یعنی حسن مغزش چطوری دارد کار میکند! هم گاوی را نگه داشته که شیر نمیدهد و هم خیال میکند شیرش در هندوستان است. بعدش میگوید، بُرده هندوستان که یک زن کُردی بستاند. من نمیدانم چه ربطی هندوستان به کردستان دارد؟ بعد زن کردی که گرفت، میگوید اسمش را بگذار عمقزی. آذربایجان شرقی! بعد دور کلاهش قرمزی. ترکمن صحرا! باید حواس جمع باشد. دشمن از ابتدا شروع میکند.»
این پزشک سنتی در یک سخنرانی دیگر، در مورد ورود «ژن عنکبوت» -که مشخص نمیکند دقیقا به چه معناست – به بدن بچهها از طریق بُز هشدار میدهد: «شما فکر میکنید که برای چه بز را آوردهاند در این مملکت؟… بزهای سرطان زا، بیماریزا، بزی که ژن عنکبوت بهش زدهاند! اول آمدند مرد عنکبوتی را آنقدر نشان دادند که نسل جوان قبول کند عنکبوت را. خوب این بز هم [انگار] اگر ما شیرش را بخوریم میشویم مردم عنکبوتی!» او ادامه میدهد: «این ژن عنکبوت میرود در شیرش، شیرش را که خوردید میرود تو ژنت! بعد از ژنِ تو میرود در ژن بچهات. فردا میبینید همه جایش مثل بز پشم و پیله در آورده است. فکر و تفکرش هم مثل عنکبوت است. این دیگر خدا را قبول دارد؟»
روازاده عامل ورود بزهای عنکبوتی به ایران را «یک آقایی به نام مونسانتو» معرفی میکند که قاعدتا منظورش شرکت مونسانتو است که در زمینه محصولات اصلاحشده ژنتیکی فعالیت دارد: «شما [جورج] سوروس را خوب میشناسید…همان که فتنه ۸۸ را در ایران راه انداخت. مونسانتو مسئول ایجاد فساد غذایی در دنیاست… این آقا [همین] بز را درست کرده!»
او در سخنانی جداگانه، با استدلال بر الکلی بودن تمام آدامسها، در مورد توطئههای پشت پرده «دشمن» برای الکلی کردن تمام مردم ایران دست به افشاگری میزند: «دشمن از ابتدا شروع میکند. الان تمام ملت ما را بهشان الکل دادند خوردند… در تمام داروهای شیمیایی بدون استثنا الکل است… تمام آدامسها اسانس دارند و همه اسانسها پایه اصلی آنها الکل است.» به باور آقای روازاده رابطهای بین جویدن آدامس، ضعف بینایی وعینکی شدن کودکان وجود دارد: «بچهها از ۲ یا ۳ سالگی این آدامسها را میجوند، همه آدامسهای داخل بازار را، بعد وقتی کلاس اول یا دوم یا سوم دبستان شد، عینکی میشود. وقتی هم یک پسر ۱۸ ساله شد و یک دوست ناباب هم به تورش خورد و بردش یک جایی و مشروبی هم بهش داد، با جان و دل میپذیرد… دشمن دارد قشنگ کار میکند!»
منکر رعایت اصول ابتدایی بهداشتی از ریشه روازاده طیف وسیعی از توصیههای بهداشتی ابتدایی را نیز، توطئههای هدایت شده از جانب غرب میداند.
این سخنران حتی واکسیناسیون را برنامهای برای کوتاه کردن آلت تناسلی پسرهای ایرانی میداند :«بروید ببینید شیطان پرستها برای این واکسنها چقدر دارند خوشحالی میکنند!… بچه مدرسهایهای ما را دارید واکسن کزاز میزنید. در این واکسن کزاز یک موادی است که بچه تو را نازا میکند… واکسن سهگانه زدید، جوانهای امروز ما را دیدید که چه بدبختی داریم با مردانگی شان! الان واکسن پنجگانه نزنید به این بچهها.» او هشدار میدهد: «۱۵ سال دیگر یا ۱۷ سال دیگر، این بچه ای که ۲ یا ۳ سالش است… جوان ۲۰ ساله آینده ما یک بند انگشت آلت تناسلیاش خواهد بود… آن وقت بروید نوزاد تازه متولد شده یهودیها را ببینید. به دنیا میآیند آلت تناسلی بچه ۸ سانت است!… مرغ ماشینی ندهید به جوانان. محو میکند آلت تناسلی جوانان را. انگلیسیها دارند خیانت میکنند به ما، توسط وزارت بهداشت هم اِعمال میشود.»
به طور مثال او ضدعفونی کردن سبزیجات را نقشهای برای واداشتن مردم به خوردن صابون معرفی میکند: «[غربیها] علمی ثابت میکنند که این صابون را این طوری بخوری خوب است! آمدند صابون را به خورد ملت ما دادند و ملت ما دارند صابون را میخورند بدون اینکه اطلاع داشته باشند. گفتند که خُب، صابون را همینطوری بدهیم که مردم نمیخورند. آمدند سبزی را انتخاب کردند، به اسم اینکه سبزی خوردن را شما بهداشتی کنید، مایع ظرفشویی بریزید تویش.» روازاده در ادامه برای زیر سوال بردن علم و مقاله علمی میگوید: «اینها رفتند طرح ریختند و هر چه که در قدیم میگفتند بد است، اینها اشاعه دادند و هر چه را که میگفتند خوب است، اینها آمدند باهاش مبارزه کردند. همهاش هم به اسم علم. اینها آدم دارند. طرف را به اسم دانشمند معرفی میکنند، مال خودشان است! مطالب را بهش میدهند و میگویند راجع به این بنویس. مینویسد و مقاله علمی میدهد.»
این چهره جنجالی با همین شیوه استدلال، مسواک زدن قبل از خواب را هم مردود میداند: «قبل از خواب مسواک ممنوع است… هر کس که شب موقع خواب مسواک نمیزند، دندانهایش سالمتر از کسی است که هر شب قبل از خواب مسواک میزند. از بس که در این فیلمها تبلیغ میکنند! هر چه فیلم و سریال میبینید، تا شب میشود و موقع خواب، یک گندابی –بلانسبت– میمالد روی مسواک و مسواک را میگیرد دستش و میرود برای شستن… اگر شما این کار کردید، مینای دندان در معرض بخارات معده قرار میگیرد و بخارات معده مینشیند روی مینای دندانتان و دندانتان را میپوساند! آن وریها [غربیها] این را میدانند، و از این راه دارند نان میخوردند. حیوانات که مسواک نمیزنند، این قدر خرابی دندان دارند؟»
البته به دنبال این اظهارات، دندانپزشکی به نام علی مرسلی به انتقاد از آقای روازاده میپردازد و اظهارات او علیه مسواک زدن قبل از خواب را در مقالهای با عنوان «مسواکستیزی و روازاده» رد میکند. در نتیجه روازاده به اتهام «نشر اکاذیب» از دکتر مرسلی شکایت میکند که منجر به تشکیل پرونده برای این دندانپزشک در قوه قضاییه ایران میشود و او با «قرار کفالت» یکی از همکارانش آزاد میشود. مرسلی در صفحه اینستاگرام خود مینویسد که اگر این شکایت منجر به محکومیت شود، او نخستین دندانپزشک در تاریخ خواهد بود که در دفاع از مسواک زدن محکوم میشود.
از رابطه لامپ کممصرف و مرغ تا درخت کاج دست نشانده آمریکاییها حسین روازاده، علاوه بر خمیردندان، لامپ کم مصرف را هم نوعی توطئه میداند. او در یک سخنرانی راجع به این نوع لامپ هشدار میدهد: «لامپ کم مصرف… یک حرکت نامحسوس است که ضرر و زیانش را ما ۱۰ سال دیگر متوجه میشویم، وقتی همه کور شدند و سرطان پوست گرفتند…چرا در این مرغداریها از زمانی که لامپ کم مصرف بستند، مرغها تاج همدیگر را میکنند؟… مریضهای ما آمدند و گفتند که بعد از این لامپهای کم مصرف، بچههای ما هم زیاد دعوا میکنند.»
او حتی کاشتن درختهای کاج در ایران را، که به خاطر نیاز کمتر به آب رواج دارد، نقشه حساب شده آمریکاییها میبیند: «درخت کاج… نه سایه دارد، نه برگ دارد که حیوانی بخواهد بخورد، نه میوه دارد… کاجِ آمریکایی را هر کجا بکارید، اگر ۱۰ سال در خاک باشد، آن خاک تولید آهک میکند و فاسد میشود و آن خاک تا ابدالدهر برای کشاورزی به درد نمیخورد. این لعنتیها آمدند کشور ما، توسط آدمهایشان و نفوذشان که از زمان طاغوت بودند، یاد دادند که کاج بکارید!» بر همین مبنا به مردم توصیه میکند: «بروید و ببینید هر جا که درخت کاج است…آنهایی که تازه کاشته شده و جوان هستند را، همان طور که دارید راه میروید، با دستتان بگیرید و یک کمی از خاک بکشید بیرون و ولش کنید. فقط یک کمی. این خشک میشود. از شرش راحت میشویم! این کاجها را آمریکایی به اینجا آورده است.»
«یهودیها سن ما را از ۳۲۰ سال به ۵۰ سال رساندهاند» حسین روازاده برای اثبات دیدگاههای خود در موضوعات پزشکی و تغذیهای، ادعاهای تاریخی بیشماری را مطرح میکند که به کلی ساختگی هستند.
این سخنران، مثلا با ترغیب مخاطبان خود به مصرف دمنوشهایی که در عطاریهای مورد تایید او عرضه میشوند، چای را توطئهای انگلیسی معرفی میکند: «وقتی چای وارد ایران شد با حکم قاجار، درگیری شد. درگیری بین علما و حکما با دولت قاجار. حکما و علمای ما –در همین قم که ما خیلی مدیون قم هستیم– یک نامه نوشتند که… چرا میخواهید در این مملکت گیاهی را باب کنید که حتی –بلانسبت– الاغها به مزارع آن حمله نمیکنند؟… چای عامل سودا، و سودا عامل سرطان است. این قدر این گیاه سمی است…. زیر نظر انگلیسیها اشاعه دادند. الان هم همان آنها هر روز برایش تبلیغ میکنند.»
از این طبیب سنتی، همچنین اظهارات زیر در تبلیغ دمنوشهای گیاهی منتشر شده –که در عطاریهای تبلیغ شده در سایت او به فروش میرسند: «چای اصلا نخورید…بروید چایی که حضرت علی میخورده، بخورید: بادرنجبویه. چایی بود که حضرت علی میخوردند و محسناتش هم یک دنیاست. هر وقت خواستید محسناتش را، نوشتهاش را به شما میدهیم. بروید چای بهلیمو بخورید… یک دفعه میوه نسترن دم کنید. هر کسی پیش من آمده مهمانی، من دم کردهام و بهش دادهام، حیرت زده شده است…چای فکر را خیلی کوتاه میکند.»
به روایت او انگلیسیها نقشه کشیده بودند تا آهن را از غذای ایرانیها حذف کنند و به آنها صدمه بزنند: «در زمان رضا قلدر، انگلیسیها گفتند حسوم [کفگیر آهنی]غیربهداشتی است… جنس این حسوم از آهن بود…و غذا را آهندار میکرد و ما کمبود آهن پیدا نمیکردیم. آمدند و گفتند که این غیر بهداشتی است. چون مطالعه کرده بودند و میدانستند که برای [از بین بردن] آهن باید این کار را کرد. این را در آوردند و مردم کمبود آهن پیدا کردند!» برهمین مبنا از مردم میخواهد نعل اسب در غذایشان بیندازند: «نعل اسب را یک بار بخر و تا آخر عمر استفاده کن. نمیخواهد بروید و پول قرص آهن بدهید.»
روازاده همچنین معتقد است «فراماسونها» از زمان ناصرالدین شاه تاکنون بخشی از عسل که باعث شفای بیماریها میشود را از کندوهای مملکت حذف کردهاند: «عسل شفا اصلا الان نیست. چرا نیست؟ چون فراماسونری که زمان ناصرالدین شاه میآید در مملکت ما حاکم میشود، از آن طرف مرزها آدم میفرستند، به اسم کارشناس، میگویند در کندوهای عسل یک موادی وجود دارد… این کارشناسهای خارجی آمدند گفتند که این ماده از عسل کشنده است و یاد دادند به کشاورزهای ما که این قسمت عسل را بیندازند دور.» البته در ادامه مژده میدهد که «ما رفتیم این ماده را پیدا کردیم» و به این ترتیب، مخاطبانش را تشویق به خرید «عسل شفا» از عطاریهای منتسب به خود میکند.
این سخنران، به علاوه لوله کشی آب در ایران را توطئهای انگلیسی برای «کشتن» مسلمانهای منطقه میداند: «دشمن اولین چیزی را که در این کشور فاسد کرد آب خوردن بود… مستر همفر بنیانگذار وهابیت در منطقه از طرف انگلیسیها… گفت اگر میخواهید اینها را بکشید راهش این است: آبهای چاه را ببندید، یک مخزنهایی درست کنید به نام سازمان آب. آب را از آنجا لوله کشی کنید به خانهها، کلر بریزید در آب و همه را نابود کنید!»
حسین روازاده حتی ورود دوش حمام به ایران در زمان قاجار را جزو صدمات انگلیسیها به کشور میداند: «به مظفرالدین شاه گفتند برایت حمام خصوصی درست میکنیم… برایش دوش گذاشتند. این آقا رفت زیر دوش. همه نگاه کردند و یادگرفتند. حالا همه –ببخشید– یک سوراخی درست کردهاند در خانهشان و لوله هم گذاشتند بالای سرشان، میگوید به آن حمام!» او سپس تعریف میکند که حمامهای قدیم به دلایل مختلف بهتر از حمامهای امروزی بودهاند و از جمله اینکه «سکو» داشتهاند: «اینکه من مثال میزنم، اتفاقی است که برای یک فردی افتاده که حجتالاسلام پناهیان هم در صحبتهایشان اشاره فرمودند. همین مثال من را گفتند [که] یک فردی به خاطر اینکه سکو نبوده بنشیند… مُرده! شلوار میخواسته بپوشد، مرده است. پایش را کرده در یک پاچه شلوار، ایستاده، وقتی خواسته آن یکی پاچهاش را بپوشد، کرده تو همان پاچه اول! خورده زمین، لگنش شکسته.»
«حجت الاسلام پناهیان» که در داستان سکوی حمام مورد اشاره قرار گرفته، […] که آقای روازاده در موارد دیگر هم به ادعاهای او استناد کرده است. مثلا روازاده میگوید پناهیان شهادت داده که در آمریکا جای زنها و مردها در اتوبوس، با پرده از هم جدا میشود: «حجت الاسلام پناهیان در یکی از صحبتهایشان فرمودند که در آمریکا، ایشان خودشان در جایی رفته بودند و دیده بودند… اینها در محلههایی زندگی میکنند که در اتوبوس مینشینند، زن و مردشان سوا است… در ضمن بین آنها پرده هم هست. یک قدم هم از ما جلوتر هستند.» (حسین روازاده در جای دیگر، به نقل یکی از معتمدان خود در نشستی که نامش را نمیبرد تعریف میکند: « اینها که در اروپا امروز زن-زن میکنند و [میگویند] حقوق زن، امروز یکی از دوستان که در نشستی بودیم برایم مطرح کرد، که در زبان انگلیسی به مرد میگویند «مَن» ولی به زن میگویند «وو-مَن». یعنی «وو» بعد «مَن». «وو» یعنی وسیله! کلمهای برای زن در فرهنگ انگلیسی نیست! «وو» یعنی وسیله برای «مَن» یعنی مرد.»
این طبیب سنتی همچنین، به نقل روایت زیر در مورد توطئه «صهیونیستها» برای حذف نمک طبیعی از غذای مردم میپردازد: «بعد از جنگ جهانی دوم، شروع میکنند که غذاها را دستکاری کنند… میگویند که ما توسط دانشمندان خودمان توجیه میکنیم. دانشمندان چطوری توجیه میکنند؟ مینویسند در کتاب برای فوق تخصص قلب ما… که به مریضها بگویید که نمک نخورید. فشار خون میرود بالا!» او ادامه میدهد: «از این طرف بدون اینکه متخصص ما خبر داشته باشد، دستگاه به اصطلاح تصفیه نمک میفرستند در مملکت ما و عواملشان را هم میفرستند که بروید و بگویید که این دکمه را اگر فشار بدهید یک مقداری نمک را جدا میکند، و میگویند که من این نمک جدا شده را از شما ۳۰۰ هزار تومان میخرم، که دارند میخرند!… این را آن آقای دکتر خبر ندارد ولی آن صهیونیستی که در آن بالا نشسته و دو طرف را دارد هدایت میکند، میداند. وقتی شما این نمک ۳۰۰ هزار تومانی را شما جدا کردید، نمک فشار را میبرد بالا. میروند کتاب مینویسند که نمک فشار را بالا میبرد!»
حسین روازاده در توضیح اینکه از کجا فهمیده «صهیونیستها» در مصرف نمک ایران دخالت دارند میگوید رایج شدن نمک یُددار در ایران، به خودیِ خود اثبات میکند پای «دشمن» در میان است: «همینکه شما در جمهوری اسلامی دیدید که یک حرکتی آغاز شد و عین ۷۰ میلیون جمعیت آن را انجام میدهند –کشوری که هنوز نتوانسته ۷۰ میلیونش را نماز خوان بکند– بدانید که این کار ما نیست و کار دشمن است! شما الان هر کجای ایران که بروید نمک یددار استفاده میکنند. چه کسی این طرح قشنگ را ریخته است که بتواند عین ۷۰ میلیون را نمک یددار بدهد؟ شماها همه دارید نمک ید دار میخورید. این طرح صهیونیستی است.»
او اعتقاد دارد که زمانی ایرانیها تا سه قرن عمر میکردهاند ولی «یهودیها» کاری کردهاند که عمر افراد به ۵۰ سال برسد: «علامه مجلسی [فقیه قرن ۱۱ هجری قمری] میفرماید: اینجا که من دارم صحبت میکنم، کنار من یک مرد ۳۲۰ ساله نشسته. بقیه هم که مقابل من هستند، همه ۱۸۰ ساله هستند!… این ۱۸۰ سالهها غبطه میخوردند به این ۳۲۰ ساله، که آیا میشود ما هم روزی به اندازه این مرد عمر بکنیم؟ الان جوانان ۲۰ ساله ما، به ۵۰ سالهها غبطه میخورند… کی این کار را کرده است؟ کی به آنها خیانت کرده است؟ دولتهای خائن. استارت کار را یهود زد.» او تعریف میکند: «یهود را از این مملکت بیرون کرده بودند. ۲۰۰ سال پیش دوباره برگشتند… در زمان قاجار یعنی ۲۰۰ سال پیش آمدند تو و پستها را گرفتند و شروع کردند به رسوخ کردن. دولتهای قلابی درست کردند. مملکت ما را در دست گرفتند. و همه چیز را عوض کردند.»
این سخنران در مناسبتی دیگر در همین مورد میگوید: «در زمانی که بحارالانوار نوشته میشده، فردی ۳۲۰ ساله هم وجود داشته، و زنده بوده است. مدرکش هم هست… الان که من با شما صحبت میکنم، سنی که دشمنان اسلام برای کسانی که ۲۰ و ۲۵ سالشان است [میخواهند] ۴۰ سال است… اگر قرار بود ما در ۴۰ سالگی بمیریم، اسلامی اصلا وجود نداشت! رسول خدا در ۴۰ سالگی تازه به پیامبری مبعوث شدند. اگر قرار بود حضرت امام خمینی رحمت الله علیه در سن ۴۰ سالگی بمیرند، انقلاب اسلامی وجود نداشت.»
آقای روازاده در یک سخنرانی متفاوت در مورد یهودیها ادعا میکند: «آژانس بینالمللی یهود، تمام یهودیهای دنیا را بسیج کردند. یکی از کارهایشان این بود که اینها میآمدند در کوچهها، آنهایی که نمیدانند، بدانند که دل آدم آتش میگیرد که ببینید دشمن از چه زمانی کار میکرده است… با لهجه یهودیش میگفت پارچه میفروشیم، کتاب کهنه، کوزه شکسته میخریم… اینها گذشته و فرهنگ ما را [بردند]. یک دانه از این کتابها را یکی از دوستان میگفت که نمیدانم چقدر، [یک یهودی] از کردستان تهیه کرده بود و برد انگلستان و آنجا یک میلیون دلار فروش رفته بود.»
مورج توطئه، مبلغ محصولات شرکتهای وابسته به خود روازاده در سخنرانیهای متعدد، به معرفی مواد غذایی و بهداشتی گوناگونی میپردازد که در فروشگاههای وابسته به او عرضه میشوند. در پایگاه اطلاع رسانی حسین روازاده هم، شرکتهایی از قبیل «احیا سلامت» (عرضه محصولات طبیعی مورد تایید حکیم روازاده)، «عطاری آنلاین» (اولین و و بزرگترین سایت عرضه و معرفی محصولات آموزشی، درمانی، غذایی، آرایشی و بهداشتی کاملا طبیعی مورد تایید دکتر روازاده) و«عطاری ۲۴» (جدیدترین سایت عرضه محصولات مورد تایید دکتر روازاده) تبلیغ شدهاند.
روی پایگاه اطلاعرسانی حسین روازاده، اخباری همچون «اطلاعیه موسسه پژوهش درمانی احیای طب جامع ایرانی»، «اطلاعیه فروشندگان و عطاران معتمد دکتر حسین روازاده» و «اطلاعیه ویژه توزیع کنندگان نمک دریای مورد تایید دکتر روازاده» به چشم میخورد.
این پزشک سنتی برای تبلیغ محصولات مورد نظر خود، محصولات مشابه را خطرناک معرفی میکند. به عنوان نمونه، در یک سخنرانی میگوید که برخلاف آنچه بقیه فکر میکنند «نمک فشار خون را پایین میآورد» ولی نمک «تصفیه شده» موجود در مغازهها فشار خون را بالا میبرد. بعد به مخاطبان سخنرانیش خبر میدهد که: «اگر نمک خوب گیرتان نیامد، نمک سنگی بلوری استفاده کنید. از دوستان بپرسید، نمک طبیعی را همینجا میفروشند. او در سخنرانی جداگانهای با تاکید بر اینکه «نمک فشار خون را پایین میآورد»، برای آن چنین تبلیغ میکند: «نمک تشنگی را برطرف میکند… نمک مهریه فاطمه زهراست. نمک در حروف ابجد ۱۱۰ است. نام علی علیه السلام هم ۱۱۰ است. رسول گرامی را میگویند ملیح بود. یعنی آغشته به ۱۱۰ بود. یعنی نمک!»
روازاده در مناسبتی دیگر ادعا میکند «نمک دریا» –که در عطاریهای مورد تایید او عرضه میشود– به حدی خوب است که از ایران برای ملکه انگلیس قاچاق شده است: «این نمک دریا را که ما آزمایش کردیم، با اطلاعاتی که از قبل داشتیم، همین نمک را برای انگلیس میبردند! احتمالا الان هم قاچاقی میبرند. میگویند زمان شاه برای ملکه انگلیس از این نمک میبردند.»
او پای بازارگرمی برای ارگان دولتی را در رابطه با محصول «عسل شفا» اینگونه باز میکند: «فقط کافی است تامین اجتماعی بیاید عسلی که شفا است، پیدا کند و به همه مردم بدهد. اگر مثلا ۱۰۰۰ میلیارد هزینه تامین اجتماعی در ماه است، همان یک سال اول ۱۰۰۰ میلیارد نصف میشود. میشود ۵۰۰ میلیارد. سالهای بعدش هم همین طور کمتر میشود. چون عسل شفا را دادی به مردم!» روازاده در مورد «عسل شفا» ادعا میکند: «سرطان را نابود میکند. نازایی را نابود میکند! عفونتها را از بین میبرد. سیستم ایمنی بدن را بسیار قوی میکند…همین چند روز پیش دادم به یک خانمی که نازا بود وقتی استفاده کرد خوب شد… این عسل به صورت دارو و به صورت عسل و به صورت غذا در دسترس همه هست. میتوانند بروند [عطاریهای تایید شده توسط روازاده] بگویند که ما عسل شفا میخواهیم.»
روغن حیوانی، محصول دیگری که روازاده برای تبلیغش چنین میگوید: «من به مریضهایم روغن طبیعی میدهم، چربی آنها میآید پایین. امتحان کنید. شما بروید روغن محلی بخورید، ببینید که تری گلیسرید تان چطور از ۱۰۰۰ میآید روی ۲۵!» او در مقابل، رقبای این روغنها را -که در فروشگاههای مرتبط با او در دسترسند- چنین توصیف میکند: «اگر همه دانشگاهها بگویند که این روغنهای صنعتی که مردم میخوردند خوب است، بنده میگویم بد است و به این دلیل. همه اینها را به تعدادشان نگاه نکنید. اینها همه یک نفر هستند. آن یک نفر هم، ناشناخته و دستهای پنهان در غرب است.»
حسین روازاده در مقابله با روغنهای غیرحیوانی، حتی این ادعای بیاساس را پیش میکشد که کره از فاضلاب گرفته میشود و منبع این ادعا را هم […] که اسمش را نمیشود عمومی گفت: «اینکه میگویند کره را از فاضلاب میگیرند… این را من اولین بار از یکی از آقایان شنیدم، بعد رفتم دنبالش دیدم راست میگوید. نویسنده یک کتاب بود، آیت الله -حالا خصوصی اسمش را بهتان میگویم- آنجا خواندم و رفتم پیگیری کردم دیدم درست است.»
او ادعای تهیه کره از فاضلاب را، به ویژه در مورد کره گیاهی مطرح میکند: «”این آقایان که میگویند کره گیاهی است، بیایند ثابت کنند که کدام گیاه است، ما بگوییم فاضلاب نیست!… اصلا گیاه کره دارد؟… ما در فرهنگمان میگوییم: بهت نشان میدهم که یک من ماست چقدر کره دارد. یعنی از ماست کره میگیرند! این معنای کره. وقتی شما بروید بازیافت فاضلاب شهری را چربیاش را بگیرید، اسمش را بگذارید کره، این دو حال بیشتر ندارد: یا خودت را مسخره کردی یا دیگران را به مسخره گرفتی. بگو آقا این است.»
اعلام مهار کرونا با روغن حنظل و ظرف مسی این سخنران همچنین، بعد از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران در اسفند ۹۸ به تبلیغ داروهایی میپردازد که در فروشگاههای وابسته به او به عنوان داروی کرونا عرضه میشوند. مثلا در ۲۲ اسفند ۹۸ اکانت توییتر آقای روازاده با اشاره به یکی از این شرکتها به نام «احیای سلامت» مینویسد: «اعلام میکنیم براساس بررسیهای صورت گرفته از اعضای محترم احیای سلامت، [در میان] کسانی که از قطره روغن حنظل برای پیشگیری کرونا استفاده کردهاند تاکنون هیچ گونه ابتلا به این بیماری گزارش نشده است».
در ۲۸ فروردین ۹۹ روازاده با تاکید بر موفقیتهای خود در «احیای ظروف مسی»، مدعی میشود «تحقیقات جهانی» نشان داده این ظروف در مقابله با کرونا موثرند: «ویروس کرونا براساس تحقیقات جهانی که کرده اند تنها چند ساعت بر ظرف مسی ماندگاری دارد… تجربیات و تحقیقات ما نشان میدهد، ویروسها زمانی که بر ظرف مسی مینشینند به سرعت ضعیف و پس از مدت کوتاهی نابود میشوند. یعنی در مدت چندساعت از بین میروند و [مس] خاصیت ضد میکروب و ضد ویروسی دارد.” او میافزاید: “ظروف مسی و برنجی علاوه بر خاصیت میکروب و ویروس کشی، خواص درمانی بسیاری دارند. خوشبختانه در چند دهه اخیر توانستیم استفاده از ظروف مسی را در ایران مجددا احیا کنیم و در هر خانهای از این وسایل تا حدودی استفاده میشود ولی میبایست این امر به فرهنگ اصلی جامعه در تمامی مکانها و دستگاهها تبدیل شود.» این ادعاها البته به هیچ عنوان پایه و اساس علمی ندارند.
در ۸ اسفند ۹۸، حسین روازاده و جمعی دیگر از مدعیان «طب سنتی» با صدور اطلاعیه، درمانهای «سهل و آسانی» را جهت پیشگیری از کرونا توصیه میکنند. از جمله اینکه «دعا، توسل و ذکر به ویژه ‘بِسمِ اللَهِ الرَحمَنِ الرَحِیمِ لَا حَولَ وَ لَا قُوَهَ إِلَا بِاللَهِ العَلِیِ العَظِیمِ’ در هر روز بسیار موثر و کمک کننده است» و «افراد مشکوک میتوانند از سیب، سیر، پیاز، انار شیرین، سیاه دانه، جوشاندهی زنجبیل و شربت عسل و نمک طبیعی استفاده کنند».
دو روز بعد، فیلم سخنرانی روازاده در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود که در بخشی از آن میگوید: «من پا شدم آمدم قم. هم توی مسجد، هم توی جلسات خصوصی با همه روبوسی میکنیم، دیدار میکنیم، مرقد هم خدمت خانم خواهم رفت، همه جا میپیچیم، همه کاری هم میکنیم، به همه هم نشان خواهیم داد که اینها [نگرانی از کرونا] داستان است. اینها میخواهند دین ما را از ما بگیرند!» او با ادعای اینکه «هنوز مرگ و میر را ثابت نکردهاند که علتش از کرونا است» میافزاید: «این چه بیماری است که این همه گندهاش کرده اید شما؟ مگر کاری دارد درمانش؟ من اعلام آمادگی میکنم، شخصا خودم ورود میکنم به آنجایی که این بیماران هستند و درمانشان را آنجا شروع میکنیم و ببینید که چقدر سریع درمان میشوند.»
هرچند به فاصله کمی از تبلیغات آقای روازاده راجع به تواناییهای خود در درمان کرونا، نتایج منفی برخی از درمانهای قبلی او خبرساز میشود. مثلا در ۲۱ اسفند ۹۸ شهاب الدین حائری شیرازی فرزند محی الدین حائری شیرازی امام جمعه متوفی شیراز، در یادداشتی تلگرامی حسین روازاده را عامل مرگ پدر خود معرفی میکند. او مینویسد: «مرحوم پدر، علی رغم تاکید همه اطبا بر ضرورت عمل جراحی و برداشتن عضو سرطانی به طبابت طبیب عَلَفی که آیت الله هاشمی شاهرودی معرفی کرده بود گردن نهاد این شخص کسی نبود جز همان حکیم! روازاده معروف.»
اول دیماه ۹۸، اظهارات علا هاشمی شاهرودی، فرزند محمود هاشمی شاهرودی رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام انتشار یافته بود که بدون نام بردن از فردی خاص، برخی از دست اندرکاران «طب اسلامی» و « دکترای اسلامی» را عامل مرگ پدر خود میدانست. شهاب الدین حائری شیرازی اما در اظهارات در ۲۱ اسفند ۹۸ خود، به نقل از علا هاشمی شاهرودی مسبب مرگ پدر او را نیز حسین روازاده معرفی میکند: «فرزند ارشد مرحوم آیت الله محمود شاهرودی ریاست مجمع تشخیص مصلحت با تاسف سبب مرگ زودهنگام پدر خویش را عمل به طبابت همین شخص دانست و تاخیر در عمل به دستور پزشکان جدید.»
فرزند امام جمعه متوفی شیراز دو روز بعد هم، با ذکر اینکه پدرش سرطان مثانه خوش خیم داشته و در صورت درمان صحیح میتوانسته سالها زندگی عادی داشته باشد مینویسد: «یکی از تجویزهای روازاده را اینجا ذکر میکنم تا مایه عبرت شود… ایشان مایعی که احتمالا اسیدی بود چون اخوی گفت یک بار قطرهای از آن مایع بر روی شلوارش افتاد و به من نشان داد که سوراخ شده بود … را با درصدی خاص با آب خالص مخلوط و با کمک بهیار با سوند به درون مثانه تزریق مینمود.»
او نهایتا میافزاید «پس از چندین بار تزریق در فواصل زمانی خاص، روازاده به پدر بشارت داده بود که تومورها نابود شده» در حالی که پس از مرگ، تصویر مثانه نشان میداده که «از شدت انباشته شدن تومورهای سرطانی و عدم گنجایش نزدیک بوده بترکد».