چرا آشپزی کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشیم

العربیه: اغلب نمی‌دانند که بسیاری از فعالیت‌هایی که برای کارآمدتر بودن در طول کار روزانه خود نادیده می‌گیریم، مانند آشپزی، باعث می‌شوند احساس بهتری داشته باشیم.

به گزارش وب‌سایت مخصوص آشپزی و شیرینی‌پزی «اسپون یونیورسیتی»، متخصصان و روانشناسان می‌گویند که ورزش کردن که به شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید یا بهتر لباس پوشیدن یا ظاهر خوب، به داشتن احساس خوب کمک می‌کند.

این روش‌ها توسط جامعه تشویق می‌شوند، چرا که ما موجوداتی به دنبال تایید و تحسین یکدیگر هستیم و و می‌خواهیم شکل و ظاهر ما طبق استانداردهای زیبایی، زیبا و قابل تحسین به نظر برسند.

با این حال، مایکل پولان، مستندساز، در یک برنامه خود که در شبکه پخش اینترنتی «نتفلیکس» منتشر شده، به این مهم اشاره کرد که به جز ما، انسان‌ها، که تنها گونه‌ای هستیم که فعالانه آشپزی می‌کنیم، بقیه موجودات دیگر آشپزی نمی‌کنند.

به گفته او، 28 درصد از آمریکایی‌ها نمی‌توانند آشپزی کنند؛ رقمی تکان‌دهنده که نشان می‌دهد به خصوص جوانان از اضافه کردن آب به ماکارونی و پنیر حاضری خود و قرار دادن آن در مایکروویو هم ناتوانند.

پولان، در این برنامه خود که آن را «پخته شده» نامگذاری کرده است، درباره فواید آشپزی و شیرینی‌پزی، می‌گوید.

این فرهنگ ماست که به غذا اهمیت ویژه‌ای بدهیم، اما به دلیل نداشتن وقت، اغلب از آشپزی صرف نظر می‌کنیم. همه چیز حداقل در این جهان به شدت جهانی‌شده، به این سمت می‌رود که مدام در حال رقابت با یکدیگر باشیم و قدم بزرگ بعدی را برداریم.

روانشناسان اما می‌گویند که این رویه سالم نیست. آن‌ها معتقدند که آشپزی و پختن غذا می‌تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.
طبق یک مطالعه جدید که در مجله روانشناسی «مثبت» منتشر شده است، افرادی که اغلب پروژه‌های کوچک و خلاقانه انجام می‌دهند، در زندگی روزمره خود احساس آرامش و شادی بیشتری می‌کنند.

محققان با بررسی 658 نفر، دریافتند که انجام کارهای روزمره مانند آشپزی و پختن غذا باعث می‌شود که افراد در مورد چیزهای روز بعد اشتیاق بیشتری داشته باشند.

با این حال، این اولین بار نیست که محققان ارتباطی بین غذا با احساسات مثبت ترسیم می‌کنند.
تنها در چند سال گذشته، روانشناسان شروع به کاوش در«آشپزی درمانی» کرده‌اند که به یک تکنیک درمانی تبدیل شده است زیرا می‌تواند افراد در شرایط مختلف و با اختلالات متفاوتی را درمان کند.

این به دلیل عوامل مختلف و احساسات مثبتی است که آشپزی و شیرینی‌پزی ایجاد می‌کند.

درست کردن غذا به شما این امکان را می‌دهد که نسبت به آنچه خلق کرده‌اید، احساس موفقیت و غرور کنید.

علاوه بر این، خود غذا خوردن هم خوشایند است. افراد وقتی ناراحت هستند به سمت یخچال می‌روند و با خوردن خود را تسکین می‌دهند.

در نتیجه، پخت و پز، معمولا برای کمک به افرادی که افسردگی و اضطراب را تجربه می‌کنند استفاده می‌شود.

این شبیه به این است که چگونه کاردستی می‌تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

حرکات تکراری حاصل از تکنیک‌های آشپزی (مانند مهارت‌های چاقو) می‌تواند به فعال شدن مراکز پاداش مغز و ترشح دوپامین کمک کند و به پخت و پز، کیفیتی شبیه مراقبه بدهد.

هر نوع اختلال و اضطرابی داشته باشید، گاهی آشپزی می‌تواند به شما کمک کند تا کمی بر آن غلبه کنید، به خصوص که می‌تواند یک فعالیت اجتماعی نیز باشد.

روانشناسان بر این باورند که آشپزی به ما احساس کنترل می‌دهد و وقتی آشپزی می‌کنیم، کنترل کامل بر اوضاع داریم. در واقع این ما هستیم که انتخاب می‌کنیم که چه چیزی در ظرف‌مان باشد؛ این در جهانی که همه‌چیز آن از کنترل ما خارج شده و باعث اضطراب ما می‌شود، گوهر گرانی است.

احساس موفقیت بعد از پختن یک غذای عالی و برعهده گرفتن خرابکاری‌ها در حین پخت یک غذا که مطابق میل ما پیش نرفته، می‌تواند به سلامت روان ما کمک کند.

حالا، دانشمندان می‌گویند که مطالعات و مقالات بیشتری در مورد چگونگی کمک آشپزی به مردم و فواید آشپزی در زندگی روزمره مردم باید منتشر شود و همانطور که این تجربیات به افراد بیشتری می‌رسد، تعداد بیشتری از آنها به آشپزخانه برخواهند گشت و به تدریج احساس بهتری در زندگی روزمره خود خواهند داشت.
+5
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.