محمد الفاید، مالک سابق فروشگاه لوکس هرودز لندن و پدر دودی الفاید درگذشت

بی بی سی: ‌محمد الفاید، مالک پیشین مجموعه تجاری لوکس هرودز در لندن، مالک پیشین باشگاه فوتبال فولام در لندن و از ثروتمندان مشهور در بریتانیا در سن ۹۴ سالگی درگذشت. ‌

یکی از دلایل شهرت محمد الفاید رابطه عاشقانه پسر بزرگش، دودی، با شاهدخت دایانا بود که با مرگ هر دوی آنها در تصادف دلخراش خودرو به پایان رسید.

آقای فاید سال‌ها پی‌گیر دلیل آن تصادف بود که بسیاری آن را به زیاده‌روی پاپاراتزی و خبرنگاران مجلات زرد بریتانیا برای سرک کشیدن به زندگی خصوصی شاهدخت دایانا نسبت دادند که زمینه ساز «شتاب و عجله» به هنگام رانندگی و وقوع سانحه مرگبار در پی آن شده است.
محمد الفاید در مصر به دنیا آمد، اما در خاورمیانه یک امپراطوری تجاری ساخت و در دهه ۷۰ میلادی به بریتانیا نقل مکان کرد. ‌‌با این حال، او هیچ‌گاه برای دریافت پاسپورت بریتانیایی اقدام نکرد.

او در یک دهه گذشته کمتر در انظار عمومی و رویدادهای اجتماعی ظاهر می شد و به همراه همسرش در خانه مجللی که در شهر سوری در حومه لندن داشت زندگی می‌کرد.

آغاز موفقیت او در تجارت و کسب ثروت به ازدواج نخست او با سمیرا خاشقجی نسبت داده می‌شود - خواهر عدنان خاشقجی، میلیونرعربستانی و تاجر اسلحه.

اگرچه این ازدواج دو سال بیشتر دوام نیافت اما در همین مدت محمد الفاید که به استخدام بنگاه بازرگانی خاشقجی درآمده بود توانست ارتباطات خوبی با تاجران مصری و عرب برقرار کند و کمی بعد شرکت حمل و نقل خود را تاسیس کرد.

او پیش از این ازدواج از طریق فروختن نوشابه در خیابان‌های اسکندریه مصر که زادگاهش هم بود، برای خود کسب و کار نامی در دنیای تجارت مصر دست و پا کرده بود.

با این حال، ثروت اصلی خود را پس از ورود به شبکه ارتباطات تجاری دنیای عرب کسب کرد.

او در سال ۱۹۶۶ مشاور اقتصادی ثروتمندترین مرد جهان در آن سالها شد؛ یعنی سلطان برونئی.

چند سال پس از آن، یعنی در ۱۹۷۴ به بریتانیا مهاجرت کرد اما ۵ سال قبل از این مهاجرت در پاریس هتل لوکس ریتز را با شراکت برادرش به مبلغ ۲۰ میلیون پوند (۳۰ میلیون دلار) خرید.

این دو در سال ۱۹۸۵ و در جریان یک رقابت سرسختانه در مزایده فروش مجموعه تجاری هرودز لندن پیروز شدند و این مرکز تجاری لوکس را به ملبغ ۶۱۵ میلیون پوند (بیش از ۹۰۰ میلیون دلار) خریدند. در این مزایده آنها با چنگ و دندان با گروه تجاری لونرو که در صنعت معدن شهرت دارد، رقابت کردند.

محمد الفاید همچنان برای سالها مالک باشگاه فوتبال فولام انگلستان بود.

فولام در دوران مالکیت او توانست از دسته سوم خود را به لیگ برتر انگلستان برساند. به همین علت هم امروز باشگاه فولام در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاثر از مرگ آقای الفاید، نقش او در تاریخچه افتخارات باشگاه فولام را ستود.

محمد الفاید همچنین به سخاوتمندی در کمک‌های انساندوستانه شهرت داشت و علاوه بر حمایت از چند بیمارستان، علاقه خاصی به دستگیری از کودکان فقیر و بیمار داشت.

تراژدی بزرگ زندگی او در سال ۱۹۹۷ روی داد وقتی که شاهدخت دایانا و پسرش دودی پس از ترک هتل ریتز پاریس در یک تصادف رانندگی جان باختند.
محمد الفاید هیچ گاه نتوانست از آن سانحه دلخراش عبور کند. او تا پایان عمر به طرز وسواس‌گونه‌ای به دنبال سر در آوردن از علت آن سانحه بود.

او حتی در سال ۲۰۰۸ شواهدی را مطرح کرد که به موجب آن مدعی بود مرگ پسرش دودی و پرنس دایانا به دستور شاهزاده فیلیپ - همسر درگذشته ملکه فقید الیزابت دوم - صورت گرفته است.

ادعایی که توسط پزشکی قانونی و هیات منصفه رد شود و از آن به عنوان یک «تئوری توطئه» یاد می‌شود.
+21
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۹
    VidaR - وین، اتریش
    آخی ،زنده نموند ،تا انتقام ،پسرش رو از این خاندان جلاد،بی مغز،قاتل ،بگیره پسرش و دایانا ،بی گناه توسط اون الیزابت قاتل ،کشته شدن .این چه عدالتیه،،، قاتلان ،ظالمان ،زنده می مونند ،نفس شون ،قدم هاشون دنیا رو آلوده می کنه ،و هر روز ،هر روز از این خاندان فاسد توی مدیا ،،خبر هست ،، چرا باید به ۱۱ ساله ویلیام ،،جزو ۱۰ بچه ثروتمند ،دنیا باشه ،،آیا پدر یا مادرش ،پدر بزرگ ،و خاندانش ،،کار کردند ،عرق ریختن برای به دست آوردن ،این ثروت؟ از پول مردم ،به این ثروت رسیدن ،،حیف که ملت انگلیس و هر جای دیگه که پادشاه پول دارن ،،،بیدار بشن
    3
    12
    شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.