بهترین حالت برای خوابیدن کدام است؟

العربیه: دانشمندان دانمارکی با چسباندن حسگرهای حرکتی کوچک به ران‌ها، بالای کمر، و بازوهای تعدادی داوطلب موفق شدند حالت‌های خواب مورد علاقه‌شان را مورد بررسی قرار دهند و تعیین کنند عموم افراد چه وضعیتی را ترجیح می‌دهند.

بر اساس آزمایش آنها، افراد در طول مدتی که در خواب هستند، کمی بیش از 50 درصد زمان را به پهلو، حدود 38 درصد را به پشت، و 7 درصد را به رو می‌خوابند. سن و سال افراد نیز در انتخاب ناخودآگاه حالت خواب تاثیرگذار است، و هرچه سن افراد بالاتر می‌رود، تمایل بیشتری به خوابیدن به پهلو پیدا می‌کنند.

پژوهشگران همچنین دریافتند که علاقه انسان به خوابیدن به پهلو به تدریج در بزرگسالی ایجاد می‌شود، چرا که کودکان بالای سه سال به طور متوسط زمانی متساوی را صرف خوابیدن به پهلو، پشت و رو می‌کنند. بنابراین، خوابیدن به پهلو رایج‌ترین حالت در انسان است.

علاوه بر این، یک پژوهش موردی نشان داد افرادی که به پهلوی راست می‌خوابند، خواب بهتری از کسانی دارند که به پهلوی چپ می‌خوابند. به همین ترتیب، کسانی که به پهلوی چپ می‌خوابند، خواب‌شان از آنهایی که به پشت می‌خوابند بهتر است.

بر اساس پژوهش‌های متعدد، خوابیدن به پشت از دلایل اصلی «آپنه انسدادی شدید خواب» است، که وضعیتی است که تنفس انسان در هنگام خواب قطع و وصل می‌شود. این همان چیزی است که به خروپف می‌انجامد.

آزمایش‌ها نشان داده‌اند آپنه خواب در افرادی که مدام به پشت می‌خوابند شایع‌تر است. در مقابل، خوابیدن به پهلو به پاکسازی مسیر هوای فوقانی کمک می‌کند، از انسداد گلو و زبان جلوگیری می‌کند، و منجر به خروپف کمتر می‌شود.

محققان یادآوری می‌کنند که گرچه خوابیدن به پهلو مزیت‌هایی دارد، اما وضعیت دقیق بدن شما هنگام خواب می‌تواند روی برخی مسائل تاثیر بگذارد. مثلا پهلویی که روی آن می‌خوابید می‌تواند رفلاکس اسید را افزایش یا کاهش دهد.
+3
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.