ترانه «خانومیم دافی» باعث ارجاع پرونده شرکت «دافی» به قوه قضائیه شد + ویدیو

بیلبوردهای تبلیغاتی دافیصدای آمریکا: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ارجاع پرونده شرکت محصولات آرایشی «دافی» به دستگاه قضایی خبر داد. به این ترتیب، مدیران این شرکت باید به خاطر تهیه و پخش یک آهنگ تبلیغاتی جنجالی در دادگاه پاسخگو باشند.

عباس محمدیان، مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تایید این خبر به رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی گفت که «صاحبان کالا و خدمات موظف هستند که پیش از انتشار کلیه فعالیت‌های تبلیغاتی خود نسبت به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اقدام کنند.»

به گفته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پخش این آهنگ بدون دریافت مجوز صورت گرفته و غیرقانونی است و مدیران شرکت دافی باید در دادگاه حاضر شوند.

انتشار این اثر با عنوان «دافی» در فضای مجازی با واکنش‌های زیادی همراه شده و خشم رسانه‌های حکومتی ‌و برخی شخصیت‌های محافظه‌کار را به دنبال داشته است که آن را «غیراخلاقی و مبتذل» توصیف می‌کنند.

ملودی شاد، محتوای ترانه، و استفاده از برخی واژه‌ها که با توجه به محدودیت‌های موجود در ایران، به نوعی، نامتعارف محسوب می‌شود، به محبوبیت آن به ویژه در میان نوجوانان و جوانان افزوده است.

در روزهای نخست، بسیاری از کاربران اطلاعی نداشتند که این یک آهنگ تبلیغاتی برای شرکت لوازم آرایشی دافی است، ولی نصب بیلوبوردهای تبلیغاتی با درج بخش‌هایی از ترانه، و مصاحبه یکی از مدیران تبلیغاتی این شرکت، ابعاد جدیدی را به ماجرا افزود.

سپهر علیخانی در جریان یک مصاحبه تصویری ضمن تأیید ساخت این آهنگ، گفت که تولید این اثر حدود یک میلیارد تومان هزینه داشت، و کارزار تبلیغاتی «بسیار موفقی» بود.

پس از واکنش شدید حامیان حکومت، این مصاحبه از دسترس خارج شد و شرکت دافی تلاش کرد تا ارتباط خود را با این آهنگ جنجالی، کم‌رنگ کند.

دافی یکی از زیرمجموعه‌های شرکت «سیلانه سبز»، هلدینگ فعال در زمینه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی ایران است. دافی، کامان، میسویک، زنون، نینو، آمبرلا، کاپوتی، و کدکس از جمله برندهای متنوع این هلدینگ هستند.

ایجاد کارزارهای تبلیغاتی توسط شرکت‌های تجاری در ایران بسیار رایج است و آنها با انتشار کلیپ، آهنگ، و همکاری با هنرمندان و چهره‌های مشهور در این زمینه فعال هستند.

علی‌رغم قوانین موجود در جمهوری اسلامی ایران، نظارت کاملی بر فضای مجازی وجود ندارد و در بسیاری موارد، این کارزارهای تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی با محدودیت‌های کمتری صورت می‌گیرد.

با این حال به‌نظر می‌رسد که دافی به دلیل محتوای ساختارشکنانه خود به محبوبیت زیادی رسید و به اثری فراتر از یک آهنگ تبلیغاتی ساده تبدیل شد.
+34
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    واقعا اسلام به خطر افتاد. حالا اگه دافی بالای سن قانونی بود که کلا نابود میشد!
    2
    25
    جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    اینکه خیلی باحال بود ، ارشاد چه بد سلیقه اس !؟ شاید اگر در این ویدئو تبلیغاتی از صحرای کربلا و استفاده دافی توسط ، فاطی و زینب و کلثوم و عایشه یادی و سخنی به میون میومد ، مشکل حل بود !!
    3
    20
    جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان

    حیوان در لباسه انسان.حرفای حیوانی.فهش دادن.تبلیق چی ?لوازم عآرایشی.هیچ زنی.زن جوان.دختر.عآرایش نیاز ندارد.زن فقت پیرزن.عآرایش.لازم.ژاپن بری.همه ادب.احترام.یک کلمه فهش کسی نمیده.ژاپن درهتلی بودم.موقه چک آت کردن.هدیه هم دادن.اودکلن مردونه.بسته بندی زیبا.هیچجای دنیا مثله ژاپن ندیدم.ایران.فقت فهش.حتا ایرانی خارج زندگی.مثله نقل و نابات.فهش.
    31
    1
    جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان
    یه سوال فنی ازت دارم 😀 مال کدوم خراب شده این کره زمین هستی؟ یه جورایی بین لاهوت و ناسوت در رفت و امدی. بابا کمتر بکش اون سگ مصبو
    1
    24
    جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.