عراق ۴ عراقی و یک ایرانی را به اتهام ترور یک آمریکایی به حبس ابد محکوم کرد

العربیه: منابع «العربیه»، پنج‌شنبه 9 شهریور گزارش دادند که قوه قضائیه عراق، 4 عراقی و یک ایرانی متهم به ترور «استفن ترول» شهروند آمریکایی را به حبس ابد محکوم کرد.

این منابع افزودند که ایرانی متهم که امروز به حبس ابد محکوم شد، «محمدعلی رضا» نام دارد و او متهم اصلی ترور «ترول» است که در 7 نوامبر 2022 در بغداد کشته شد.
گروهی ترور را به عهده گرفت
همزمان با صدور حکم دادگاه گروهی که خود را «سرایا اصحاب الکهف»، می‌نامند، با صدور بیانیه‌ای مسئولیت حادثه ترور این شهروند آمریکایی را بر عهده گرفت.

گروه (سرایا اصحاب الکهف) که مشخص نیست چه کسانی هستند، نام آنها اغلب به عنوان پوششی برای بسیاری از عملیات‌ مسلحانه که گروه‌های افراطی دیگر در عراق انجام می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این بیانیه این گروه آمده که این ترور در تلافی قتل قاسم سلیمانی فرمانده سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس معاون سابق حشد الشعبی که در حمله هوایی یک پهپاد آمریکایی در 3 ژانویه 2020 در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد کشته شدند، انجام شده است.

این گروه از سال 2019 در عراق فعال بوده و مسئولیت بسیاری از حملات مسلحانه به کاروان‌های خارجی را بر عهده گرفته است.

این گروه همچنین هدف قرار دادن سفارت ایالات متحده در 17 نوامبر 2020 و حمله موشکی به پایگاه ترکیه در شمال عراق در 15 فوریه 2021 را به عهده گرفته بود.
قتل حشیانه استفن ترول
شامگاه هفتم نوامبر 2022، استفن ترول در خودروی خود در منطقه کراده در مرکز بغداد، پایتخت عراق مورد حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت و کشته شد.
این حادثه و قتل یک شهروند غیرنظامی آمریکایی پرسش‌های زیادی را درباره انگیزه و زمان انجام این ترور را مطرح کرد.

ترور استفن ترول 12 روز پس از موافقت پارلمان عراق با حکومت «چارچوب هماهنگی شیعی» به رهبری محمد شیعاع السودانی رخ داد.

برخی تحلیلگران ترور ترول را با اختلافات میان فراکسیون‌های چارچوب هماهنگی شیعی بر سر توزیع پست‌های حکومتی از جمله وزارتخانه‌ها و سایر پست‌های امنیتی و اداری مرتبط می‌دانند.

تحلیگران عراقی می‌گویند عاملان این ترور احتمالا می‌خواستند حکومت السودانی را در برابر آمریکایی‌ها بی‌کفایت و فاقد اعتبار معرفی کنند.
+25
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.