جواد روحی، معترضی که سه بار به اعدام محکوم شده بود، «در زندان نوشهر» جان باخت!

رادیو فردا: جواد روحی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، که حکم سه بار اعدام او چندی پیش در دیوان عالی کشور نقض شده بود، بامداد روز پنجشنبه نهم شهریور، جان باخت.

خبر درگذشت آقای روحی را نخستین بار ظهر پنجشنبه نهم شهریور، وکیل او مجید کاوه، در حساب کابری خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرد و نوشت که بر اساس اطلاع خانواده او، جواد روحی «ساعاتى پیش در زندان نوشهر فوت شده است».

ساعتی بعد خبرگزاری ایسنا به نقل از روابط عمومی زندان نوشهر خبر داد که جواد روحی ساعت ۳:۴۵ بامداد پنجشنبه ۹ شهریور ماه «به دلیل تشنج» از زندان به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر منتقل شده و پس از انتقال به بیمارستان جان باخته است.

جزئیات جان باختن آقای روحی مشخص نیست، و رادیوفردا هنوز مستقلاً قادر به تأیید جزئیات منتشر شده در خبرگزاری‌های دولتی ایران نیست و وکیل آقای روحی هم تاکنون به نقل از خانوده‌اش تنها به تأیید جان باختن او «در زندان نوشهر» اکتفا کرده است.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، دیگر منبع خبری حکومتی است که از انتقال او به بیمارستان «به دلیل تشنج»، و جان با ختن او در بیمارستان خبر داده است.

این خبرگزاری هم‌چنین مدعی شد که «با دستور قضایی مقرر شده است که دوربین‌های مدار بسته زندان بازبینی و بررسی شوند و وسایل شخصی متوفی از جمله یادداشت‌ها و داروهای وی مستندسازی شود.»

بنا بر اعلام تسنیم «جسد آقای روحی برای بررسی علت تامه فوت و معاینات سم‌شناسی به پزشکی قانونی ارسال شده و نسبت به کالبدشکافی و نمونه‌گیری اقدام شده است.»

پیش از این سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی از شکنجه شدید جواد روحی در بازداشت خبر داده بود. این گزارش عنوان می‌کرد که ماموران سپاه پاسداران آقای روحی را در حالی که به یک میله بسته شده بود با شلاق ضرب و شتم کردند و با گذاشتن یخ روی بیضه‌هایش او را مورد آزار جنسی قرار دادند.

گزارش عفو بین‌الملل همچنین می‌گوید که ماموران سپاه پاسداران بارها با گذاشتن اسلحه به روی شقیقه او و تهدید به شلیک خواستار «اعتراف» وی شدند و آقای روحی در نتیجه همه این شکنجه‌ها دچار اختلال گفتاری و حرکتی، عوارض گوارشی، بی‌اختیاری ادرار و آسیب‌دیدگی عضلانی شد.

جواد روحی، شهریور ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» بازداشت و به سه بار اعدام محکوم شد. این حکم بعدتر در دیوان عالی کشور نقض شد.

با این حال اواسط مرداد ماه، دو ماه پس از رای دیوان عالی کشور، وکیل او گفت که این پرونده «در یک دور اداری عجیب سرگردان» مانده است.

مجید کاوه در مصاحبه با روزنامه شرق از پاس‌کاری پرونده جواد روحی در شعب مختلف دادگاه‌های انقلاب ساری، تنکابن و آمل خبر داد و مسئولان این دادگاه‌ها را به «بی‌توجهی به رای دیوان عالی کشور» متهم کرد.

وی همان زمان نسبت به وضعیت سلامت جواد روحی هشدار داد و گفت: «او بدون تبدیل قرار تامین کیفرى از ٣٠ شهریور ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۳۱۵ روز است که در زندان نوشهر تحت بازداشت موقت قرار دارد و این شرایط باعث بروز مشکلات عدیده جسمى و روحى براى او و خانواده‌اش شده است».

جواد روحی تازه‌ترین نامی‌ست که به فهرست بلند زندانیان سیاسی و عقیدتی که طی سال‌های اخیر در زندان‌های جمهوری اسلامی جان باخته‌اند، اضافه می‌شود.

سازمان عفو بین‌الملل سپتامبر ۲۰۲۱ در گزارشی آمار این زندانیان از ژانویه ۲۰۱۰ تا آن زمان را دست‌کم ۷۲ نفر اعلام کرد و در گزارش خود به موارد متعدد شکنجه اشاره داشت که منجر به مرگ این زندانیان شده است.
ویدئوی منتسب به جواد روحی؛ وکیلش گفته بود فقط رقصیده بود و روسری آتش زده بود
+77
رأی دهید
-15

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا

    تف تو شرف هرچی بسبجیو سایبری بی وجود و طرفدارای حکومت آخوندی. خوش به سعادت عاشقان قیمه حسین و بچه زرنگ خاکستری و البته آینده شخمی که فرزندانشون اونجا دارن. در نهایت تف تو شرف اپوزیسیون شخمی و غیرت افرادی مثل خودم که طبل توخالی هستیم و پرمدعا. آزادی لیاقت میخواد و شهامت که متاسفانه هنوز شرایطش جور نیست برااکثر ایرانی جماعت. روحش شاد.
    3
    132
    ‌پنجشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    2023Azadi - لینز، اتریش

    واسه یه مشت گاگولِ بى غیرت جان فدا کرد. روحت شاد..
    4
    100
    ‌پنجشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    مرگ بر خامه عنی مفعول که باعث و بانی تمام این جنایات هست و مرگ بر تمام مزدوران و وحوش شکنجه گر و بازجو و قاضی و دادستان و هر چه امنیتی زنا زاده پدر نامعلوم و ننه دایم لِنگ در هوا ، که این حرامیها رو تالاپ و تلوپ مثل خوک پس انداخته و بلای جان مردم ستم کشیده کرده اند !!
    3
    45
    ‌پنجشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    iran1 - آرلون، بلژیک

    شبیه قرون وسطی باهاش رفتار شده اون هم از قرار معلوم برای آتش زدن روسری، فردا همین آقایون شکنجه گر با لباس تروتمیز بغل خانواده میشینن و فکر می کنن جدی جدی لایق این هستن که بهتر از اونهایی که کشتن باید زندگی کنن.
    2
    41
    ‌پنجشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    سعید رحیم زاده - برلین، آلمان

    اینها فکر کردن که راحت میکشن و فردا و پس فردا با پولها میتونن فرار کنن؟))) جواب این خونه‌ای ریخته شده رو با خون خودتون میدید.
    2
    45
    ‌پنجشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    خردگرا - برن، سوییس

    فقط باید با باروت گرم این حرامیان را تکه تکه کرد. ننگ بر وجودت و بودنت مفعول بزرگ رهبر مفعولان جهان .
    2
    45
    ‌پنجشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    فقط باید گفت تف تو شرف نداشته طرفداران و پادوهای این رژیم. ضمنا دم یزید و معاویه ابن ملجم و هر چی قاتل امام و امامزاده ها بوده که خواستن نسل این کثافتها رو از روی زمین بردارن. اینها واقعا حق زندگی ندارن.
    2
    43
    ‌پنجشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    لعنت به روح کثیفت سید علی ضحاک.
    3
    47
    ‌پنجشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا

    چه جوان زیبا و چهره ی مهربانی، روان شان شاد، ایزد به خانواده اش صبری دهد، امیدوارم، آنها که تو را به خاک کشیدند مکافات شوند
    3
    47
    ‌پنجشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    سعید رحیم زاده - برلین، آلمان

    یه خون، دو خون ،سه خون ،هزاران خون ریختن اما همین خون ها دامن هر چی کاسه لیس و دزد و آخوند و قاتل رو می‌گیره. درود بر شهیدان ایران زمین و مرگ بر شما لعنتی های سایبری
    0
    24
    ‌پنجشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ginger - چگو، اسپانیا

    رژیم اسلامی در حال جنگ با مردم ایران است و دشمن محسوب می شود بنابراین ما مردم ایران از این به بعد هر مزدور اعم از بسیج سپاه نیروی انتظامی که اسلحه بروی مردم بکشند یا بخواهد جوانان ایران را بازداشت کنند و در زندانهای رژیم اسلامی بکشند به اشد مجازات می رسانیم با امید پیروزی مردم ایران بر نیروی اشغالگرآن رژیم اسلامی که مدت 1400سال است مشغول کشتن ایرانیان هستند
    0
    20
    ‌پنجشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Finland 1 - هلسینکى، فنلاند
    خدا لعنت کنه معصومه قمی کلاه و ایران اینتردروغگو را که جوانان مردم را از راه بدر کردند و بکشت دادن برای یک مشت پول کثیف و عشق و حالشان
    20
    9
    ‌پنجشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    vg2000 - اسلو، نروژ

    کشور ایران اشغال شده �رند جوونای ما رو همینجوری می‌کشن فقط جنگ مسلحانه آزادی بها داره باید کشور ایرانو از دست این تازیان نجات بدیم
    1
    23
    ‌پنجشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران
    هر کسی چهره این عزیز از دست رفته خدا بیامرز را ببیند و قلبش درد نگیرد، انسان نیست، امیدوارم که همین بلا بر سر فرزندان و عزیزان قشر خاکستری بیاید، تا بفهمند غم عزیز دادن یعنی چه؟ مردم بی غیرتی داریم، دیگه باید آخوند زپرتی چه به سر ما بیاورد تا شاید رگ غیرتمان ملتهب بشود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ایرانی، با غیرتی یا بی غیرت؟؟؟؟؟؟؟ انتخواب با خودت با غیرت باش یا بی غیرت
    0
    10
    ‌پنجشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران
    وقتی بچه مردم رو‌میگیرند میبرند زندان، مامور، قاضی، کالبد شکاف، شکنجه گر همه و همه از مفعولان کشورند، بعد ما به کجای این متون‌میتوانیم باور داشته باشیم؟ . «نا بر اعلام تسنیم «جسد آقای روحی برای بررسی علت تامه فوت و معاینات سم‌شناسی به پزشکی قانونی ارسال شده و نسبت به کالبدشکافی و نمونه‌گیری اقدام شده است.»
    0
    12
    ‌پنجشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.