کرملین می‌گوید هواپیمای حامل پریگوژین احتمالا «عامدانه» سرنگون شده است

 تصویر یوگنی پریگوژین روی مقبره‌ای که گفته می‌شود محل دفن او در گورستانی در سنت‌پترزبورگ استرادیو فردا: سخنگوی کرملین می‌گوید بازرسان بر این عقیده هستند که هواپیمای حامل یوگنی پریگوژین، رئیس مزدوران نظامی گروه واگنر، احتمالا عامدانه سرنگون شده باشد.

دمیتری پسکوف روز چهارشنبه هشتم شهریور در یک نشست خبری گفت کمیته روسی تحقیق پرونده سقوط هواپیمای حامل پریگوژین گزینه‌های مختلفی را در نظر گرفته، از جمله «جنایت عمدی».

این نخستین بار است که دولت روسیه رسما احتمال قتل رئیس سابق گروه واگنر و ۹ نفر دیگر، از جمله دو معاون و چهار محافظ پریگوژین، را مطرح می‌کند.

جت خصوصی حامل پریگوژین که از مسکو راهی سن پترزبورگ بود، روز اول شهریور سقوط کرد.

شاهدان محلی می‌گویند ابتدا یک صدای انفجار قوی شنیدند و در پی آن سقوط هواپیما را مشاهده کردند.

آقای پسکوف همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون این‌که آیا سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی در تحقیقات سقوط هواپیما مشارکت خواهد داشت، گفت: شرایط، این موضوع را «متفاوت» کرده و بایستی منتظر پایان «تحقیقات نهادهای روسی» باشیم.

او گفت در این مورد نمی‌توان از هیچ جنبه بین‌المللی حادثه صحبت کرد.

هواپیمای شخصیِ یوگنی پریگوژین ساخت برزیل بود و نهاد نظارتیِ این کشور در زمینه هوانوردی به روسیه اطلاع داده بود که برای پیشرفت امنیت هوایی، آماده پیوستن به تحقیق در این زمینه است.

آقای پریگوژین دو ماه پس از یک شورش کوتاه‌مدت علیه کرملین، در این سانحه هوایی کشته شد و روز سه‌شنبه به همراه سایر سرنشینان هواپیما تحت تدابیر شدید امنیتی در سنت‌پترزبورگ به خاک سپرده شد.

دولت روسیه هرگونه دست داشتن در سانحه هوایی را رد می‌کند و آقای پسکوف گمانه‌زنی‌ها در این مورد را «دروغ محض» خوانده است.

پس از مرگ پریگوژین، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به اعضای واگنر دستور داد تا سوگند وفاداری به دولت روسیه را امضا کنند؛ درخواستی که پیشتر نیز مطرح شده و با مخالفت آقای پریگوژین مواجه شده بود.

بعد از شورش نافرجام، اعضای گروه واگنر با وساطت رئیس‌جمهور بلاروس به این کشور منتقل شدند.

لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی روز ششم شهریور با تهدید به بستن مرزهای خود، خواهان اخراج فوری جنگجویان واگنر از بلاروس شدند.

لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ناتو هستند که از اوکراین در برابر تهاجم روسیه حمایت کرده‌اند. سه کشور اول با بلاروس مرز مشترک دارند و استونی نیز همسایه روسیه و لتونی است.
 نخستین تصاویر از محل دفن یوگنی پریگوژین فرمانده نیروهای مزدور واگنر
+0
رأی دهید
-7

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    خخخخخخخ !
    0
    5
    ‌چهارشنبه ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.