آموزش و پرورش: ۲۷ درصد کلاس اولی‌ها هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند

 اسفندماه پارسال مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارش داد که در سال تحصیلی قبل بیش از ۹۱۱ هزار دانش‌آموز در ایران از تحصیل بازماندندرادیو فردا: در حالی که کمتر از یک ماه به بازگشایی مدارس در ایران زمان باقی است، یک مقام وزارت آموزش‌ و ‌پرورش اعلام کرد که هنوز «۲۷ درصد کلاس اولی‌ها ثبت نام نکرده‌اند».

این رقم در حالی است که بر اساس جدول ارائه شده از سوی آموزش و پرورش، برای دیگر کلا‌س‌های مقطع دبستان، فقط کمتر از ده درصد از دانش‌آموزان ثبت نام نکرده‌اند.

مجتبی هاشمی، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش ‌و‌ پرورش، عدم مراجعه این دسته از کودکان ایران برای ثبت نام در مدارس را تصمیم عامدانه خانواده‌ها دانست.

او روز سه‌شنبه به رسانه‌های ایران گفت: «در محاسباتی که انجام دادیم، افرادی که برای ثبت‌نام مراجعه نکرده‌اند، خودشان نخواسته‌اند که برای ثبت‌نام به مدارس مراجعه کنند.» او درباره این «محاسبات» توضیحی نداد.

طبق آخرین آمار آموزش و پرورش، تا به امروز در مجموع ۱۷ درصد دانش‌آموزان ایران در مدارس ثبت نام نکرده‌اند.

اسفندماه پارسال مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارش داده بود که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بیش از ۹۱۱ هزار دانش‌آموز در ایران از تحصیل بازماندند.

استان سیستان و بلوچستان در دو شاخص «بازماندگی از تحصیل» و «ترک‌ تحصیل» بدترین وضع را در میان دیگر استان‌های ایران دارد.
«۷۵ درصد» دانش‌آموزان اتباع خارجی در پایه اول دبستان ثبت‌نام نکرده‌اند
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش ‌و‌ پرورش در ادامه در زمینه ثبت‌نام کودکان اتباع خارجی در مدارس اعلام کرد تاکنون «۷۵ درصد» این دانش‌آموزان در پایه اول دبستان در مدارس ثبت‌نام نکرده‌اند.

او در ادامه با بیان اینکه پیش از این «۴۷۵ هزار دانش‌آموز» اتباع خارجی در مدارس ایران ثبت شده‌اند گفت از این دانش‌آموزان تاکنون «۳۴۰ هزار نفر» برای سال تحصیلی پیش رو ثبت‌نام خود را در مدارس تکمیل کرده‌اند.

این در حالی است که پیش از این یکی از کارشناسان شورای عالی آموزش و پرورش روز ۲۹ خرداد امسال در مصاحبه با پانا، خبرگزاری کانون دانش‌آموزان، تعداد دانش‌آموزان افغانستانی ثبت‌شده در آموزش و پرورش را «۵۳۰ هزار نفر» اعلام کرده بود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از ایران بسیاری از دانش‌آموزان افغانستانی «برای ورود به سایت اعلام‌شده از سوی سازمان ملی مهاجرت مشکل دارند و مدارس هم مسئولیت ثبت‌نام آنها در سامانه ملی مهاجرت را نمی‌پذیرند».

آقای هاشمی در این زمینه با بیان اینکه مدارس «نمی‌توانند» در این زمینه همکاری کنند، گفت:‌ «دانش‌آموزان اتباع حتماً باید در سامانه مهاجرت ثبت‌نام و کد یکتا دریافت کنند و این مسئولیت به‌ عهده خود خانواده‌ها است.»

او توضیح نداد که چرا مدارس نمی‌توانند در زمینه ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستانی در این سامانه همکاری کنند و چرا آموزش و پرورش در این زمینه راه حلی ارائه نمی‌کند.

در حالی که آمارهای متناقضی از تعداد دانش‌آموزان مهاجر در ایران اعلام شده است، وب‌سایت دیده‌بان ایران اوایل تیرماه گذشته در خبری نوشت که برخی مدارس دولتی در ایران از دانش‌آموزان افغان برای ثبت نام مبالغی «غیرقانونی» دریافت می‌کنند.

مشکلات برای ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستانی در حالی رخ داده است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌ در سال ۱۳۹۴ دستور داده بود «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند»، نباید از تحصیل باز بمانند و باید در مدارس دولتی ایران ثبت نام شوند.

این دستور به شهادت خود رسانه‌های حامی حکومت به دفعات نادیده گرفته شده است. خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در سال ۱۴۰۰ از این که برای کودکان اهل افغانستان «برگه حمایت تحصیلی» صادر نمی‌شود، انتقاد کرده بود.
+8
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.