انتقاد صالحی، وزیر امور خارجه اسبق ایران به اخراج اساتید: نام این دیگر دانشگاه نیست

 علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه اسبق ایرانصدای آمریکا: واکنش‌ها به موج اخراج اساتید دانشگاه‌ها در ایران و جایگزین کردن آنها با «استادان» نزدیک به حکومت همچنان ادامه دارد.

داریوش رحمانیان، استاد تاریخ تعلیق شده دانشگاه تهران در این ارتباط گفت: «وزارت علوم دارد از منزلت نهادی خودش به آسانی غفلت و آن را خرج نگه داشتن مدیران ناشایسته می‌کند.»

به گفته این استاد سرشناس تاریخ، در صورت ادامه این روند باید فاتحه علوم انسانی را خواند.

او در ارتباط با حکم تعلیق خود و انتقادهایش طی سال‌های اخیر نیز گفت: «احتمالا فکر می‌کنند زبان‌دراز هستم.»

همچنین علی‌اکبر صالحی، وزیر اسبق امور خارجه و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران، در این باره گفت: «هیأت علمی قابل تزریق بصورت انبوه نیست.»

صالحی افزود: «نمی توانیم خدای ناکرده به صورت انبوه عده ای را بدون دقت کافی از حیث کیفیت علمی و سایر شایستگی ها به دانشگاه‌ها تزریق کنیم و به کلاس بفرستیم. نام این دیگر دانشگاه نیست!»

او با اشاره به «شرایط اقتصادی سخت» و «حساس» کشور گفت نباید اجازه داد «بهانه‌های کوچک تبدیل به دستاویزهای بزرگ شود.»

اما وزارت کشور جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای اخراج تعدادی «معدود» از اساتید «دچار رکود علمی» را «وظیفه انقلابی» دانسته و از وزارت علوم قدردانی کرده است.

همچنین حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان با ابراز خشنودی از اخراج اساتید دانشگاهها، بر شائبه سیاسی بودن این اخراج ها مُهر تایید زد و اخراج آنها را مرتبط با اعتراضات سال گذشته دانست.

شریعتمداری در روزنامه کیهان ضمن تمجید از حضور «برادران متعهد» در کلاس درس دانشگاهها نوشت: «خبر به‌کارگیری برادران متعهدمان ثابتی و موزون به عنوان استاد مدعو برای تدریس در دانشگاه شریف با هجوم گروه‌های غربگرا روبه‌رو شد چون تعهد این دو برادر به اسلام و انقلاب اسلامی و ضدیت آنان با دشمنان ایران اسلامی بارها ثابت شده است.»

این در حالی است که محمدرضا عارف از مقامات پیشین جمهوری اسلامی که عضو هیات جذب دانشگاه صنعتی شریف است، روز دوشنبه ششم شهریور ماه در پی موج جدید فشار بر دانشگاه‌های ایران برای تغییر کادر آموزشی و ورود چهره‌های سرشناس حکومتی، از سمت خود به اعتراض کناره‌گیری کرد.

برخی اساتید و شوراهای دانشجویی ایران روز شنبه چهارم شهریورماه از «اخراج و تعلیق» شماری از اساتید دانشگاه‌های شریف، تهران و طباطبایی خبر دادند. علی شریفی‌زارچی، عضو هیئت علمی بیو انفورماتیک و هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی شریف تهران نیز در پیامی نوشت که نامه اخراجش از دانشگاه را دریافت کرده است.

علی شریفی ‌زارچی در پی اعتراضات سال گذشته، با دانشجویان معترض همراهی کرد و حتی از سوی دستگاه‌های امنیتی احضار شد. او هفته پیش از حرکت مخفیانه حکومت ایران برای جذب چندهزار نیروی جدید حکومتی به عنوان اساتید دانشگاه خبر داده بود. دو روز پیش او از دانشگاه شریف اخراج شد.

«کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران» یکشنبه پنجم شهریورماه با صدور بیانیه‌ای، نسبت به «مداخله مخرب» نهادهای دولتی، امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در حوزه آموزش و دانشگاه‌ها هشدار داد.

از سوی دیگر، همزمان با موج گسترده اخراج اساتید «منتقد» جمهوری اسلامی از دانشگاهها و در آستانه آغاز سال جدید تحصیلی،‌ شماری از نیروهای وابسته به حکومت با عنوان «استاد» جایگزین اساتید اخراجی شده‌اند.
پیش از او نیز امیرحسین ثابتی، مجری شبکه افق صداوسیما و عضو جبهه پایداری، عنوان استادی معتبرترین دانشگاه صنعتی ایران را کسب کرده بود. قرار است این دو نیروی وفادار به حاکمیت، در ترم پیش رو، درس انقلاب اسلامی را تدریس کنند.
فرشید نوروزی، عضو پیشین هیات علمی دانشگاه مازندران به بخش فارسی صدای آمریکا گفته است: «فضای دانشگاه‌های ایران فضای خفقان است نه محیط علم.»
+73
رأی دهید
-7

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    این استادهای جدید ، همگی سوادشون در حد همین ، چلی خُلی و فاطمه کلثوم سایت باید باشه ! پیشنهاد میکنم این ثقتی مادرمرده رو هم بیارن دانشگاه در مورد علوم لواط که بخش بسیار مهمی از آداب اسلام ، خصوصاً مسئولین حاکمیت از رأسش تا یک بسیجی پیش پا افتاده است رو تدریس کُنه !! مملکت شده طویله بازار ، طویله بیت ، طویله مجلسین ، تهش خیسه مصلحت و خربگان و شورا ، طویله دولت و حالا هم طویله های دانشگاه !!
    2
    46
    دوشنبه ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران
    مردم‌ما از قدیم‌الایام درست عین گله گوسفند بودند ولی بخاطر نبود شبکه های اجتماعی و‌نخواندن کتاب، هیچ یک از ما ایرانیان به این مهم پی نبرده بودیم،اگر پی برده بودیم، اوضاعمان این نبود. هر چه عرضه را بر ما تنگ‌تر کنند، با جوک‌خودمان را سرگرم میکنیم، هر چقدر هر کشوری بیشتر در بینمان جاسوس بگذارد، بیشتر به آنجا پناهنده میشویم و‌یا فرزندانمان را به آنجا میفرستیم، اصلا شاه کشورمان را آنجا راه ندادند، ولیعهدمان آنجا را برای زندگی برگزید و‌دخترش رابه عقد بکی از آنها درآورد. ملا بیاد، شاه بیاد اوضاع ما همین‌خو‌اهد بود که هست بد تر میشود که بهتر نمیشود، تا زمانی که ما خودمان در خودمان تغییری رخ ندهیم، نتیجه همین خواهد بود که هست بلکه بد تر. حالا سلطنت طلب، چپی، راستی، مومن، حزب اللهی غیر حزب اللهی، بیایید منفی یا مثبت بدین، ببینم چقدر کار پیش میبرید. نهایت با چند تا منفی و‌مثبت دلتون‌رو‌خوش میکنید، کاری که میخوان شماها دارین انجام میدین، بجای عمل و اونها هم میچاپندمان‌و‌سیه روزترمان میکنند.
    1
    13
    ‌سه شنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    خوب دانشجو رو که می‌خواهند از حشد والشعبی بیارند استادشون هم می‌خواهند این انگل زاده ها و پاچه خوار ها باشند عالیه دیگه
    0
    19
    ‌سه شنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    ایران جویدان - جیبوتی، آنگولا
    خاکبرسر اون دانشجویی منگلی که دیگه پاشو تون بحساب دانشگاه و در اصل طویله بگذاره.
    0
    15
    ‌سه شنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران
    Momijii - توکیو، ژاپن
    پیشنهاد میکنم بجای ثقتی سعید طوسی را در نظر بگیرید ، که هم خبره تر هست و هم در این عمل خیر لواط (بقول گیلانی)عملا مورد تایید رهبر شیعیان میباشد .
    0
    11
    ‌سه شنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    Hassan1479 - تهران، ایران
    پیشنهاد خوبیه ، البته دانشگاه ها یکی دو تا نیستند و این استادان حکومتی لواط شرعی هم بیشمار !
    0
    8
    ‌سه شنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.