قصد فرانسه برای ممنوع کردن پوشیدن عبایه توسط دختران دانش‌آموز در مدارس دولتی

بی بی سی: وزیر آموزش فرانسه گفته است که بر اساس قانونی تازه، دانش آموزان دختر از پوشیدن عبایه، ردای گشاد و تمام‌قد، که برخی از زنان مسلمان در مدارس دولتی فرانسه استفاده می‌کنند، منع خواهند شد.

این قانون به محض شروع سال تحصیلی تازه در ۴ سپتامبر اعمال خواهد شد.

فرانسه قانون ممنوعیت شدید استفاده از نشان‌های مذهبی در مدارس دولتی و ادارات دولتی را دارد و استدلال می‌کند که استفاده از این نشان‌ها و پوشش‌ها نقض قوانین سکولار این کشور است.

پوشیدن روسری از سال ۲۰۰۴ در مدارس دولتی فرانسه ممنوع شده است.

گابریل اتال، وزیر آموزش فرانسه به تلویزیون تی‌اف۱ این کشور گفت: «وقتی در مدارس وارد کلاس درس می‌شوید، نباید بتوانید دین دانش‌آموزان را فقط با نگاه کردن به آنها تشخیص دهید.»

این اقدام پس از ماه‌ها بحث بر سر پوشیدن عبایه در مدارس فرانسه صورت گرفت.

این پوشش به طور فزاینده‌ای در مدارس فرانسه استفاده می‌شود و منجر به دو دستگی‌های سیاسی بر سر پوشیدن آنها شده است.

احزاب راست بر ممنوعیت پوشیدن این نوع لباس تاکید می‌کنند در حالی که سیاستمداران چپ‌گرا نگرانی خود را در مورد حقوق زنان و دختران مسلمان ابراز کرده‌اند.

آقای اتال همچنین به تلویزیون تی‌اف۱ این کشور گفت: عبایه «یک ژست دینی است که هدف آن به چالش کشیدن جمهوری و نظام در برابر حریم (و قوانین) سکولاری است که باید در مدارس رعایت شود.

او گفت که قبل از باز شدن مدارس پس از تعطیلات تابستانی، قوانین شفافی را در سطح ملی ارائه خواهد کرد.

در سال ۲۰۱۰، فرانسه پوشیدن روبنده‌هایی که تمام صورت را در انظار عمومی می‌پوشاند، ممنوع کرد. این ممنوعیت خشم جامعه پنج میلیونی مسلمانان فرانسه را برانگیخت.

فرانسه از قرن نوزدهم ممنوعیت شدید استفاده از نشان‌های مذهبی در مدارس، از جمله نمادهای مسیحی مانند صلیب‌های بزرگ را در تلاش برای مهار هرگونه نفوذ مذهب کاتولیک بر آموزش عمومی در این کشور به اجرا گذاشته است.

فرانسه در طول سال‌ها قانون ممنوعیت استفاده از نشانه‌های مذهبی در مدارس را با توجه به جمعیت در حال تغییرش به‌روزرسانی کرده است.

این قانون تا به حال شامل منع پوشیدن روسری توسط مسلمانان و همچنین پوشیدن کیپا (کلاهی که بعضی از یهودیان به طور سنتی بر سر می‌گذارند) شده بود. اما تا کنون پوشیدن عبا‌یه کاملاً ممنوع نشده ‌بود.

بحث در مورد نمادهای اسلامی از زمانی شدت گرفت که در سال ۲۰۲۰ یک پناهجوی چچنی، ساموئل پاتی، معلم فرانسوی را که کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام را در مدرسه‌ای در حومه پاریس به دانش آموزان نشان داده بود، سر برید.

اعلام ممنوعیت پوشیدن عبایه در مدارس فرانسه، اولین تصمیم سیاسی مهم آقای آتال است که در تابستان امسال در ۳۴ سالگی از سوی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه به عنوان وزیر آموزش این کشور منصوب شد.

در واکنش به اعلام این ممنوعیت تازه «سی‌اف‌سی‌ام»، یک نهاد ملی که بسیاری از انجمن‌های مسلمان را نمایندگی می‌کند، گفته است که لباس‌ها به تنهایی «یک نشانه مذهبی» نیستند.
+34
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    خشم مسلمانان فرانسه!!!!!! فرانسویان عزیز بفرمایید از آشی که سال57 برای ما ایرانیان پختید نوش جان کنید.
    0
    15
    ‌سه شنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Mamad_Zendoni - لندن، انگلستان
    پس چرا به ایران اعتراض میکنید برای حجاب اجباری؟ تو فرانسه به این میگید قانون فرانسه هست و همه اطاعت کنن خوب تو ایران هم حجاب قانون ایران هست و همه باید اطاعت کنن. واسه شما قانون خوبه ولی واسه ایران نه؟
    10
    1
    ‌سه شنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    عمو سعید - لیورپول، انگلستان
    Mamad_zendoni. لاش ممد فرانسه تو خیابان‌ به زور روسری سر مردم نمی کند بعد تو چرا قانون فرانسه را با ایران‌مقایسه می کنی مزدور
    1
    9
    ‌سه شنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.