آلودگی نفتی در خلیج‌ فارس در پی نشت نفت از خط لوله گناوه-خارگ

ایران اینترنشنال: عبدالرحمن مرادزادهمدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان بوشهر اعلام کرد که خط انتقال ‌نفت گناوه-‌جزیره خارگ‌ دچار نشت شده و آب‌های خلیج فارس را آلوده کرده است.

مرادزاده روز یکشنبه پنجم شهریور به خبرگزاری تسنیم گفت: «پس از مشاهده لکه‌های نفتی در خلیج‌فارس در مسیر دریایی گناوه تا خارگ، این آلودگی به اداره کل بنادر و دریانوردی و پایانه نفتی جزیره خارگ برای مهار و کنترل آن اطلاع‌رسانی شد.»

او افزود: «عملیات مهار و جمع‌آوری آلودگی نفتی با اعزام دو شناور مخصوص پاکسازی به منطقه آغاز شده است.»

این مقام سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت که برای جلوگیری از نشت نفت از خطوط لوله‌ها در بستر دریا تیم‌های غواصی اعزام شده‌اند.

به گفته مرادزاده، اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با همکاری پایانه نفتی خارگ مکلف شده ‌تا بعد از ظهر روز یکشنبه نشت نفت را مهار و لکه‌های نفتی را جمع‌آوری کند.

او جزئیاتی از علت این حادثه ارائه نکرد اما افزود که پس از مهار و جمع‌آوری لکه‌های نفتی، اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گزارشی را در این زمینه ارائه می‌کند.

مرادزاده وعده داد که «موارد آلودگی پیگیری قانونی می‌شود.»

این اولین بار نیست که این منطقه از خلیج فارس دچار آلودگی‌های نفتی می‌شود.

چهار سال پیش، وسعت نشت نفت در سواحل جزیره خارگ به حدی بود که بسیار فراتر از آلودگی‌های نفتی گذشته در منطقه خلیج‌فارس ارزیابی شد.

خطوط لوله میدان ابوذر نیز در اردیبهشت سال ۱۳۸۸ باعث آلودگی نفتی نسبتا گسترده به طول ۲۸ کیلومتر شده بود.

همچنین در آبان‌ماه ۱۳۹۷ خبری مبنی‌بر نشت نفت از همین تاسیسات منتشر شد.

آلودگی نفتی یکی از بدترین بحران‌های زیست‌محیطی است که خلیج‌فارس با اثرات مخرب آن بارها دست به گریبان شده است، اما مقام‌های جمهوری اسلامی تدابیری برای جلوگیری از تکرار این حوادث در نظر نگرفته‌اند.
+6
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران
    بقیه کشورهای حوزه خلیج فارس دارند نفت‌هاشونو می‌فروشند مال ما داره برامون آلودگی میاره تو آبامون. قشر خاکستری عاشقتونم سفت بشینید که جاتون خوبه خوبه. مملکت میخوایم‌چکار، فوقش هممون‌یا میریم زیر زمین برای همیشه یا مثل افریقایی ها تو‌چادرهای سازمان ملل، مگه همینو نمیخواهیم؟ اندکی صبر، به این نمونه هم خواهیم رسید .
    1
    2
    دوشنبه ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.