بسیج پهپادها و قایق‌های شناسایی؛ آغاز شکار هیولای مرموز دریاچه معروف اسکاتلند

یورونیوز: پهپادهای مجهز به اسکنرهای حرارتی، قایق‌هایی دارای دوربین‌های مادون قرمز، هیدروفون (لرزه‌نگار آب) و سایر وسایل و ابزارهای موجود برای کشف رمز و رازِ چند صد ساله دریاچه نس در اسکاتلند از روز شنبه بسیج شدند.

پل نیکسون، مدیر دریاچه نس که برنامه شکار «هیولای لاخ نس» را ترتیب داده، به خبرگزاری فرانسه گفت: «هیچ جایی در جهان نیست که آوازه دریاچه نس به آن نرسیده باشد ولی همچنان ما پاسخی برای این پرسش که هیولای این دریاچه چه موجودی است، نداریم.»

هیولای لاخ نس (Loch Ness Monster) در بین مردم بریتانیا افسانه‌ای است درباره موجودی عظیم‌الجثه و ماقبل‌تاریخی که در آب‌های عمیق دریاچه نس واقع در اسکاتلند زندگی می‌کند. نخستین روایت از وجود آن در سال ۵۶۵ میلادی ثبت شده است.

رویت هیولای دریاچه نس، برای نخستین بار در اوایل دهه ۱۹۳۰ رسانه‌ای شد و از آن زمان تاکنون بیش از ۱۱۰۰ مشاهده رسمی آن توسط گردشگران یا ساکنان منطقه ثبت شده‌ است.

این هیولا الهام‌بخش نگارش داستان‌ها و ساخت فیلم‌های و برنامه‌های تلویزیونی مختلفی بوده و نیز موجب رونق صنعت گردشگری در منطقه شده است. چنان که گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد، این هیولا سالانه میلیون‌ها پوند از طریق جذب گردشگران به اقتصاد اسکاتلند کمک می‌کند.
ماکت ساخته شده از هیولای لاخ نسدر سال ۲۰۰۶آقای نیسکون معتقد است که موجوداتی عظیم‌الجثه در دریاچه تحت مدیریتش وجود دارند، چنان که به خبرگزاری فرانسه توضیح داد: «من نمی‌دانم چه موجوداتی هستند ولی موجودات عظیمی در دریاچه وجود دارد. من تصاویر اسکنری را دیده‌ام که نشان می‌داد، چیزهایی به اندازه یک کامیون در آب در حال حرکت هستند.»

مدیر دریاچه نس افزود: «این آخر هفته فرصتی است که ما باید با استفاده از جدیدترین روش‌هایی که تا کنون از آنها بهره نبرده‌ایم، جستجوی دیگری را در آب‌های این دریاچه آغاز کنیم. من که بی‌صبرانه منتظر دیدن آن موجودی هستم که بالاخره پیدایش می‌کنیم.»

چهار سال پیش گروهی از دانشمندان با آزمایش دی‌ان‌ای موجودات دریایی موجود در این دریاچه با رد فرضیه وجود کوسه، گربه‌ماهی، یا موجود دریایی مقابل تاریخ به این نتیجه رسیدند که دریاچه نس مملو از دی‌ان‌ای مارماهی است و احتمالا موجود مشاهده شده، یک مارماهی است که به سطح آب آمده است ولی مردم با دیدنِ سرِ آن جسمِ بزرگی برای آن متصور شده‌اند.
+6
رأی دهید
-16

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۶
    خردگرا - برن، سوییس

    ای کاشکی ، وسیله ای هم اختراع میشد، تا نسل هر چه ملای بد بو و نجس را ظرف چند ثانیه از روی گیتی حذف میکرد.
    1
    47
    دوشنبه ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    ۱) پیش‌گفتار؛ مطلب زیر را در شهریورماه سال ۱۳۹۷ خورشیدی در یک وبلاگ ایرانی نوشته بودم، که اکنون بخاطر هم‌محتوا بودن موضوع آن با مقاله‌ی این صفحه، -حال پس از گذشت درست ۵ سال-، در سایت محترم ایرانین.یو.کی‌. نیز، با کمی‌ ویرایش، باز‌نشر می‌سازم. / خوب به‌یاد دارم که میانه‌ی دهه‌ی ۷۰ خورشیدی در ایران، یک شب از کانال دو، فیلم مستند سیاه‌وسفیدی -که اگر اشتباه نکنم محصول انگلستان بود- با دوبله‌ی پارسی پخش شد، که با توجه به جنس تصویر۱۶میلیمتری و جذاب داکومنتالی که داشت، پیدا بود که در دهه‌ی ۷۰ میلادی ساخته شده است. ماجرا این بود که چند دانشمند زمین‌شناس و علوم دریایی، همراه با اکیپ فیلمبرداری، سوار بر کشتی‌ تحقیقاتی‌، به همین *دریاچه‌ی نس در اسکاتلند* رفته بودند. بنابر آنچه که در فیلم گفته می‌شد، تا قبل از آن به استناد شواهد محلی و اخباری که توسط توریست‌ها به موسسه‌ی تحقیقاتی‌ آنها رسیده بود، چند مورد مبنی بر دیده‌شدن موجودی غول‌آسا گزارش شده بود که در آن دریاچه زندگی‌ می‌کرد .. (ادامه....)
    0
    9
    دوشنبه ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    ۲) موجود غول‌آسای روی سخن، گاه سرش را از آب بیرون آورده بود، که در نتیجه توسط یکی‌ از توریست‌ها، تصویر نچندان واضحی هم از آن گرفته شده بود که از جهت شکل ظاهری، شبیه به سرندی‌پیتی بود (درست همین تصویر اپتدای متن بالا). گروه تحقیقاتی‌ یادشده، در آن دریاچه بر روی کشتی‌ مجهز به دستگا‌ه‌های رادار و سیگنال‌سنج پیشرفته‌ی زمان خود، استقرار یافته بود و شیوه‌های تحقیقاتی‌ آن‌ها توسط مستند روی‌سخن نشان داده می‌شد. برای نمونه، میله‌ای ارتعاش‌سنج به عمق دریاچه فرستاده بودند که می‌توانست گذر هر موجودی را در درون آب دریافت و سیگنال را بر روی رادار دانشمندان که در کشتی‌ بودند نشان دهد. آنها یک هفته تمام، شب و روز به بررسی‌ جای‌جای دریاچه و احتمال ثبت موجودی به جز ماهی‌ها و آبزیان معمولی پرداختند، اما هیچ نیافتند. --- اما همین موضوع جذاب فیلم مستندشان و لحظه‌های کمی‌ تا قسمتی‌ دلهره‌آور که برای مای‌مخاطب ایجاد می‌ساخت، هنوز پس از سه دهه در ذهنم به‌شیرینی‌ باقی‌مانده، و خاطره‌ی آن‌شبی که تا دیروقت مستند را تماشا می‌داشتم، همچنان خیال‌انگیز است ~
    0
    11
    دوشنبه ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    یکی از بزرگترین حقه های جذب توریست در تاریخ!!
    8
    15
    دوشنبه ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.