قوه قضائیه بخاطر ترانه «روسریتو» برای مهدی یراحی تشکیل پرونده داد+ ویدیو

مهدی یراحی با اشاره به «چهار سال ممنوعیت از کار و تحمیل خانه‌نشینی» گفته بود به رغم فشارها و پرونده‌های قضایی، در ایران است و «ایستادگی» می‌کند.بی بی سی: خبرگزاری رسمی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، «میزان»، از تشکیل پرونده قضایی برای مهدی یراحی خواننده معترض اهوازی خبر داده است. این خبرگزاری نوشته است این پرونده در پی انتشار «یک ترانه غیرقانونی و خلاف اخلاق و عرف جامعه اسلامی» علیه آقای یراحی تشکیل شده است.

مهدی یراحی، خواننده معترض اثر تازه‌ منتشر شده خود را که «روسریتو» نام دارد به زنان ایرانی تقدیم کرده و در ابتدای موزیک ویدیوی این اثر نوشته: «تقدیم به زنان آزاده سرزمینم که در خط اول جنبش زن، زندگی، آزادی دلیرانه می‌درخشند».
این ترانه واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت و نام این اثر به هشتگ در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) تبدیل شد.

در پی جنبش سراسری اعتراضی «زن، زندگی، آزادی» که با کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، ترانه‌های اعتراضی در ایران و خارج از این کشور به یکی از نمادهای مقاومت و همبستگی در برابر سرکوب حکومتی تبدیل شد.

ترانه‌های اعتراضی مهدی یراحی از سوی معترضان و دانشجویان در ایران و حامیان آنها در خارج از کشور همخوانی می‌شد.

پیشتر مهدی یراحی با اشاره به «چهار سال ممنوعیت از کار و تحمیل خانه‌نشینی» گفته بود به رغم فشارها و پرونده‌های قضایی، در ایران است و «ایستادگی» می‌کند.
در موزیک ویدیوی «روسریتو» تصاویری از نیکا شاکرمی یکی از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ایران نیز دیده می‌شوداین چندمین ترانه آقای یراحی در جریان این اعتراضات است. او بعد از کشته شدن مهسا امینی در ۲۹ شهریور قطعه «قفس بس» با ترانه‌ای از شهیار قنبری را منتشر کرد و کمتر از یک ماه بعد کار دیگرش به نام «سرود زن» با ترانه‌ای از مونا برزویی خبرساز شد؛ ترانه‌ای که در کانال رسمی‌اش در یوتیوب به «زنان و مردان ستم ستیز ایران» تقدیم شده است. کار بعدی او ترانه اعتراضی دیگری به نام «سرود زندگی» بود. حکومت ایران در پی انتشار این ترانه‌ها او را ممنوع‌الخروج و ممنوع‌المعامله کرد.

پیش از این اعتراضات هم ترانه پاره سنگ او که در مذمت جنگ و انتقاد به ندیده گرفتن مشکلات خوزستان از سوی مسئولان بود سر و صدای بسیاری به پا کرد و پر طرفدار شد. مقام‌های حکومتی گفتند محتوای کلیپ این موزیک ویدیو، «خلاف آن چیزی است که اجازه انتشارگرفته» و او را ممنوع‌الکار کردند.

همزمان با نزدیک شدن به سالگرد اعتراض‌های سراسری، تهدید مخالفان و اصرار بر ضرورت رعایت حجاب اجباری از سوی مقام‌های حکومتی افزایش یافته است. معاون قوه قضائیه ایران به کسانی هشدار داده که در جریان اعتراض‌های سراسری پارسال، بازداشت و سپس عفو شده بودند. صادق رحیمی تهدید کرده اگر این افراد اقداماتشان را تکرار کنند، با مجازاتی مضاعف رو‌به‌رو می‌شوند و تحفیفی برایشان در کار نخواهد بود. موج تازه‌ای از فشار بر خانواده‌ جان باختگان اعتراض‌های پارسال در ایران نیز آغاز شده است و شماری از اعضای خانواده‌ها در آستانه سالگرد جنبش «زن، زندگی، آزادی» بازداشت شده‌اند.
+65
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۶
    Azadi hame - تهران، ایران

    شاهکاره۰شاهکار
    14
    40
    یکشنبه ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    Rosha50 - لانسینگ، انگلستان

    فوق عالی من که لذت وافر بردم اگر روم میشد گریه میکردم ...
    0
    25
    یکشنبه ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    عجب حکومت زبون و خوار و بدبختیه که یقیناً ، حتی قضای حاجت مردم رو هم براش وحشت آور هست و امنیتی !! برای هر ایرانی یک پرونده سفید آماده هست که اگر صدای باد معده کسی کمی پیچ و خم دار شد سریعاً تشکیل پرونده و احضار به بیدادسرا ، جُرم هم مشخص ، طبق معمول تشویش اذهان و توهین به مقدسات ووو ! خاک عالم بر سرت مفعول که از سایه صفرزنت سعید طوسی هم وحشت داری !!
    0
    30
    یکشنبه ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    varied - ریزه، ترکیه
    بعد از ترانه برای این دومین شاهکار هنری از شعار زن زندگی آزادی است
    3
    17
    یکشنبه ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.