سبک زندگی مدیترانه‌ای و کاهش خطر مرگ زودرس

ورزش از جمله موارد مهم در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که نقش مهمی در کاهش خطر مرگ زودرس دارددویچه وله: تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که از "سبک زندگی مدیترانه‌ای" پیروی می‌کنند، ۲۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ‌و‌میر ناشی از همه بیماری‌ها و ۲۸ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند.

به‌نوشته نشریه پزشکی Healthline، سبک زندگی مدیترانه‌ای که شامل عوامل مختلفی از جمله رژیم غذایی و نوع استراحت و فعالیت بدنی است، به‌دلیل مزایای بی‌شماری که برای سلامتی دارد، مورد توجه قرار گرفته است.

در مطالعه‌ای که به‌تازگی در مجموعه مقالات کلینیک مایو منتشر شد، محققان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد با مطالعه بر روی بیش از ۱۱۰ هزار نفر به‌مدت ۹ سال، دریافتند که پیروی از سبک زندگی مدیترانه‌ای، مرگ ناشی از همه بیماری‌ها و سرطان را به‌ترتیب ۲۹ و ۲۸ درصد کاهش می‌دهد.

این مطالعه اضافه می‌کند که فراتر از رژیم غذایی، سایر اجزای سبک زندگی مدیترانه‌ای می‌توانند نقشی قوی در کاهش خطر مرگ‌ومیر ناشی از سرطان و بیماری‌های قلبی‌عروقی، نه‌‌تنها در کشورهای حوزه مدیترانه بلکه در کشورهای غیرمدیترانه‌ای ایفا کنند.

رژیم مدیترانه‌ای با مصرف زیاد میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، چربی‌های سالم (مانند روغن زیتون) و پروتئین بدون چربی، بخصوص ماهی تعریف می‌شود. عادات غذایی ساکنان حوزه مدیترانه، شامل محدودکردن مصرف نمک و شکر، کاهش مصرف غذاهای فرآوری‌شده و مصرف در حد اعتدال ​​شراب قرمز است. این افراد معاشرت با دوستان، به‌ویژه در هنگام صرف وعده‌های غذایی، ورزش‌های دسته‌جمعی، افزایش تحرک و چرت‌زدن کوتاه در طول روز را برای سلامتی مهم می‌دانند.

بسیاری از غذاهایی که در رژیم غذایی مدیترانه‌ای یافت می‌‌شوند، حاوی پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدها هستند که نقش محافظتی در برابر برخی بیماری‌های مزمن از جمله سرطان دارند.
+6
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.