مشکلات گوارشی ممکن است علایم اولیه ابتلای به پارکینسون باشد

بی بی سی:یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که بروز مشکلات دستگاه گوارش از جمله یبوست، دشواری در بلع و روده تحریک‌پذیر ممکن است در برخی افراد از علایم اولیه ابتلای به بیماری پارکینسون باشد.

یافته‌های نشریه علمی «گات Gut» شواهد بیشتری به این نظر اضافه می‌کند که سلامت مغز و دستگاه گوارش ارتباط نزدیکی با هم دارند.

به گفته پژوهشگران، شناخت علل بروز مشکلات گوارشی ممکن است به درمان زودهنگام پارکینسون کمک کند.

پارکینسون یک بیماری پیشرونده است به این معنی که عوارض اختلال مغزی ناشی از آن با گذشت زمان بدتر می‌شود.
پارکینسون چیست؟
در مغز افراد مبتلا به پارکینسون به اندازه کافی ماده دوپامین وجود ندارد زیرا بخشی از سلول‌های عصبی سازنده این آسیب دیده‌اند.

این وضعیت باعث ایجاد علایمی از جمله لرزش غیرارادی، کندی حرکت و به اصطلاح خشکی عضلات می‎‌شود.

اگرچه در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما شیوه‌هایی برای کمک به کاهش عوارض اصلی آن در دسترس است.

تشخیص زودهنگام یعنی قبل از ظاهر شدن علایم عصبی و آسیب قابل توجه به سلول های مغزی می‌تواند تفاوت بزرگی در کاهش مشکلات بیماری و بهبود کیفیت زندگی مبتلایان ایجاد کند.

در مطالعه اخیر، پژوهشگران آمریکایی با بررسی و ارزیابی پرونده پزشکی ۲۴۶۲۴ فرد مبتلا به پارکینسون، نتیجه را با پرونده پزشکی گروه‌های زیر مقایسه کردند:

۱۹۰۴۶ نفر مبتلا به آلزایمر

۲۳۹۴۲ نفر با خونریزی یا لخته مغزی (بیماری عروق مغزی)

۲۴۶۲۴ نفر با مغز سالم.

هدف آنان این بود که درک کنند آیا بیماران مبتلا به پارکینسون در خلال شش سال قبل از تشخیص اختلال مغزی، مشکلات گوارشی داشته‌اند؟ و آیا افراد مبتلا به این نوع مشکلات بیشتر در معرض ابتلای به پارکینسون بوده‌اند؟

بررسی داده‌های موجود در این پرونده‌ها نشان داد که پاسخ به هر دو سئوال مثبت است.

به طور خاص، چهار بیماری گوارشی یعنی یبوست، مشکل در بلع، گاستروپارزی (یا تخلیه تاخیری معده یعنی کندی حرکت غذا از معده به روده کوچک) و روده تحریک‌پذیر با خطر بالاتر ابتلای به پارکینسون مرتبط بودند.

این پژوهش یافته قبلی در این مورد را هم تایید کرد که برداشتن آپاندیس نوعی حفاظت در برابر ابتلای به پارکینسون ایجاد می‌کند.
محور ارتباطی مغز و شکم
دستگاه گوارش دارای میلیون‌ها سلول عصبی است که با مغز ارتباط دارند. کارشناسان می‌گویند این امکان وجود دارد که درمان مشکلات گوارشی به سیستم مغز و اعصاب کمک کند یا برعکس، بیماری در یکی، به بروز دشواری در دیگری بیانجامد.

کلر بیل، از انجمن بریتانیایی مبارزه با پارکینسون، گفته است که نتایج پژوهش اخیر به این فرضیه وزن بیشتری می‌دهد که بروز مشکلات دستگاه گوارش می‌تواند نشانه‌های اولیه ابتلای به بیماری پارکینسون باشد.

پروفسور کیم بارت، استاد دانشگاه کالیفرنیا در دیویس، معتقد است که تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا پیوند بین سیستم مغز و اعصاب و دستگاه گوارش می‌تواند در کمک به مبتلایان به پارکینسون مفید باشد.

به گفته او، «این احتمال وجود دارد که هم مشکلات دستگاه گوارشی و هم ابتلای به بیماری پارکینسون به طور جداگانه نتیجه یک عامل خطرناک دیگر باشند و پژوهش اخیر جهت علی و علت و معلول را نشان نمی‌دهد.»

او در عین تاکید دارد که «نتایج این پژوهش ممکن است کاربرد بالینی داشته باشد و مطمئنا مستحق مطالعات بیشتری است.»

دکتر تیم بارتلز، از موسسه بریتانیایی تحقیقات دمانس در یونیورسیتی کالج دانشگاه لندن، گفته است: «این پژوهش به طور قطع ثابت می‌کند که دستگاه گوارش ممکن است یک هدف اصلی برای جستجوی نشانگرهای ابتلای به پارکینسون باشد و تغییرات جسمی قابل سنجش به عنوان علامت هشدار اولیه عمل کند.»

به گفته او، «پیش‌بینی زودهنگام ابتلای به پارکینسون می‌تواند به استفاده از راه‌های درمانی موثرتر و استفاده از داروهای کارآمدتر کمک کند.»
+3
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.