دو کشته و ۵ زخمی در انفجار در پالایشگاه «سرخس»

العربیه: خبرگزاری‌های داخلی ایران، از انفجار یک پالایشگاه در شهر سرخس واقع در شمال شرق ایران خبر دادند.

وب‌سایت روزنامه «همشهری»، پنج‌شنبه، دوم شهریور، به نقل از محمد زهدی سرپرست معاونت امنیتی استانداری خراسان رضوی، این انفجار را «خفیف» و علت آن را «نشت گاز» در پالایشگاه «هاشمی‌نژاد» ذکر کرد.

به گفته زهدی، بر اثر این انفجار، 2 نفر کشته و پنج نفر مجروح شدند.

محمد زهدی افزود: «نشت گاز محصور شده در یکی از شیرهای بخشی از پالایشگاه شهید هاشمی نژاد سرخس که در دست تعمیر بوده است، منجر به انفجار به نسبت خفیف شد.»

او حال عمومی مجروحان این حادثه را مساعد اعلام کرد.

در همین حال خبرگزاری دولتی «فارس»، به نقل از فرماندار سرخس، خبر انفجار پالایشگاه را تکذیب کرد و آن را «اشتباه‌» رسانه‌ها خواند.

به گفته حسن نوری‌زاده، انتشار گاز ترش، باعث مسمومیت چند نفر از کارکنان این واحد شده است.

مخازن گازی منطقه خانگیران سرخس، شامل سه مخزن گاز شیرین با ظرفیت تولید 17 میلیارد متر مکعب و یک مخزن گاز ترش عظیم با ظرفیت تولید ۵۵۰ میلیارد متر مکعب است.

برداشت از منابع گاز شیرین خانگیران در سال 1352 با سه حلقه چاه و بهره‌برداری از مخزن گاز ترش مزدوران در سال 1362 و هم‌زمان با راه‌اندازی پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد با حفر 6 حلقه چاه آغاز شد.

این اولین بار نیست که حوادث مرگبار در مجتمع‌های صنعتی، پالایشگاهی و نفتی ایران رخ می‌دهد. اواسط مردادماه، انفجار در صنایع فولادسازی اسفراین در استان خراسان شمالی موجب مصدومیت 8 نفر از کارکنان این مجموعه شد و هفته قبل از آن نیز، پالایشگاه شهرستان دورود در استان لرستان دچار آتش‌سوزی شد. به گفته مسئولان این مجتمع پالایشگاهی، بیش از 1 میلیون لیتر مواد سوختنی، آتش گرفته و علاوه بر وارد کردن خسارت‌های هنگفت به تاسیسات نفتی، باعث آلودگی گسترده محیط زیست منطقه شده است.

به گفته ناظران حوادث متعدد در مجتمع‌های صنعتی و پالایشگاه‌های نفت و گاز ایران، ناشی از فرسودگی تجهیزات و زیرساخت‌های صنعتی است.
+7
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.