سفر رئیسی به آفریقای جنوبی؛ رئیس یک سازمان مدافع حقوق بشر: رئیسی یک متهم به جنایت علیه بشریت است

 عکس خبرگزاری آسوشیتدپرس از حضور رئیسی در حاشیه نشست رهبران گروه بریکس در شهر پرتوریا در آفریقای جنوبیصدای آمریکا: در حالی که ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست رهبران گروه بریکس به آفریقای جنوبی سفر کرده، رئیس یک سازمان مدافع حقوق بشر می‌گوید او متهم به جنایت علیه بشریت است و باید مورد پیگرد قرار بگیرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه دوم شهریور خبر داد که ابراهیم رئیسی به دعوت سیریل رامافوسا رئیس جمهوری آفریقای جنوبی وارد شهر پرتوریا شد تا در نشست سران گروه «اقتصادی نوظهور» مشهور به «بریکس» شرکت کند.

همزمان با سفر ابراهیم رئیسی، محمود امیری مقدم، رئیس سازمان حقوق بشر ایران در گفتگوی اختصاصی با صدای آمریکا گفت باید همه به حضور ابراهیم رئیسی اعتراض کنند. رئیسی عضو هیئت مرگ و رئیس دولت در رژیم جمهوری اسلامی امروز مهمان دولت آفریقای جنوبی است. او متهم به جنایت علیه بشریت است. باعث تاسف است که دولت آفریقای جنوبی، کشوری که خود قربانی آپارتاید (نوعی جنایت علیه بشریت) محسوب می‌شود، از یک جنایتکار در این سطح استقبال می‌کند.»
محمود امیری مقدم: در هر کشوری هستیم، باید به حضور رئیسی در خارج اعتراض کنیم
پیشتر، ایرج مصداقی از زندانیان سابق سیاسی در ایران و فعال حقوق بشر هم به برنامه شطرنج صدای آمریکا گفته بود که ابراهیم رئیسی به خاطر نقش در جنایت علیه بشریت، از سفر به خارج از کشور هراس دارد.

ابراهیم رئیسی که از ۱۴۰۰ رئیس جمهوری ایران شد، سابقه‌ای طولانی در دستگاه قضایی و صدور احکام مرگ دارد. او در جوانی در سمت دادستانی کارش را آغاز کرد. به گفته حسینعلی منتظری قائم مقام پیشین رهبری در دهه شصت،‌ رئیسی یکی از چهارعضو هیات موسوم به مرگ بود که درباره زندانیان مخالف سیاسی تصمیم می‌گرفت و چند هزارنفر آنها به دستور این هیات اعدام شدند.

در سالهای اخیر، شکایت‌های زیادی علیه رئیسی مطرح شده اما هنوز پرونده حقوقی برای او تشکیل نشده است.

اردیبهشت ۱۴۰۰، بیش از ۱۵۰ مقام سابق سازمان ملل و کارشناسان مشهور حقوق بشر و حقوق بین‌الملل و ۲۴ سازمان غیردولتی بین‌المللی، در نامه سرگشاده‌ای به میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواهان تشکیل کمیسیون تحقیق بین‌المللی در مورد کشتار هزاران زندانی عقیدتی-سیاسی در ایران در تابستان ۱۳۶۷ شدند.

همچنین شهریور این سال، ۲۵ نفر از برندگان جایزه نوبل به مناسبت سی و یکمین سالگرد اعدام‌های ۱۳۶۷ در ایران، در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد بر ضرورت تشکیل یک کمیسیون بین‌المللی برای انجام تحقیقات در باره این «نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت در ایران» تأکید کردند.

در آذر ۱۴۰۰، بیش از ۱۰۰ ورزشکار ایرانی با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، خواهان حسابرسی و محاکمه سید علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی در شورای امنیت سازمان ملل بخاطر قتل‌عام سال ۶۷ تحت عنوان جنایت علیه بشریت شدند.

در خرداد ۱۴۰۱ نیز سازمان دیده‌بان حقوق بشر، با انتشار یک سند اعدام هزاران زندانی سیاسی توسط جمهوری اسلامی در تابستان سال ۱۳۶۷ را «جنایت علیه بشریت» خواند.

سال ۹۸ حمید نوری از دادیاران پیشین قوه قضاییه، در سوئد بازداشت شد و بعد از دهها جلسه دادگاه از سوی دادگستری سوئد به دلیل مشارکت در اعدام‌های زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، به حبس ابد محکوم شد.
لغو سفر پوتین به خاطر پیگرد قضایی
حضور رئیسی در آفریقای جنوبی در حالی است که ولادیمیر پوتین به خاطر نگرانی از پیگرد قضایی، از سفر به آفریقای جنوبی و شرکت حضوری در نشست بریکس منصرف شد و وزیر خارجه خود را به پرتوریا فرستاد.

پوتین از سوی دادگاه بین المللی کیفری به اتهام جنایات جنگی در اوکراین تحت تعقیب است. آفریقای جنوبی به عنوان میزبان نشست بریکس، یکی از اعضای دادگاه بین‌المللی کیفری است و اجرای حکم پیگرد پوتین برای این کشور لازم الاجرا است و در صورت حضور ولادیمیر پوتین، باید او را دستگیر و تحویل این دادگاه می داد.

دادگاه بین المللی کیفری در ماه مارس سال جاری میلادی، رئیس جمهوری روسیه را به جنایت جنگی از طریق اخراج اجباری کودکان از سرزمین‌های تحت اشغال روسیه در اوکراین متهم و حکم بازداشت او را صادر کرد. مسکو این اتهامات را رد می‌کند.
+46
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران
    این آخوند بی سواد و آدم کش رفته آفریقا که چه چیزی از طرف مردم ایران نمایندگی بکند. این الاغ احمق حتی اسم خودش را شاید نتواند بنویسد و حالا مثل خودش را ا رئیس جمهور مردم ایران نشان می‌دهد. چه‌بدبخت هستیم‌ ما ایرانیان
    2
    14
    ‌پنجشنبه ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.