انتشار فیلم اعترافات صادق زیبا کلام در زندان قبل از انقلاب و واکنش او به این فیلم

اخلاق، اپوزیسیون و اعترافات ۴۷ سال پیش من در زندان «اوین»
صادق زیبا کلام۳۱ مرداد ۱۴۰۲:
جناب آقای «کیوان عباسی» در تلویزیون «من‌وتو»، سخنگوی غیررسمی اپوزیسیون بالأخص طیف سلطنت‌طلب، فیلمی از اعترافات من در زندان «اوین» مربوط به سال ۱۳۵۵، یعنی ۴۷ سال پیش را پخش کرده‌اند که بسیار در فضای مجازی به‌اصطلاح «وایرال» شده. من در لباس زندان هستم و اعترافاتی که قبلاً ساواک از من خواسته بوده را دارم برای خبرنگاران خارجی، که به ایران آمده بودند، به‌زبان انگلیسی بیان می‌کنم. اصل مطالبی که دارم به‌اصطلاح «اعتراف» می‌کنم، آن است که من از یک سازمان فلسطینی مارکسیست، پول می‌گرفته‌ام و آن را در اختیار گروه‌های تروریستی، که با رژیم شاه مبارزه می‌کردند، قرار می‌داده‌ام. در سال ۵۳، وقتی برای هماهنگی با بمب‌گذاران و خرابکاران به‌ایران می‌آیم، ساواک، که من را در انگلستان، که آنجا درس می‌خواندم، شناسایی کرده بوده، دستگیر می‌سازد و من به سه‌سال زندان محکوم می‌شوم. این ماحصل اعترافاتم می‌بوده.
هرکس که کوچک‌ترین علم و اطلاعی از ایران قبل از انقلاب داشته باشد، می‌داند که تمام مطالب آن مصاحبه، چقدر ساختگی و مضحک می‌بوده. در بی‌پایه‌ و اساس بودن مطالب آن مصاحبه، همین بس که امروز اگر یک‌نفر زندانی در «اوین» مصاحبه کرده و بگوید که من از «جیش‌العدل»، «داعش»، یا «سلطنت‌طلب‌ها» پول می‌گرفته‌ام برای انجام عملیات تروریستی در ایران، و بعد که دستگیر شدم، من را به سه‌سال زندان محکوم نمودند، چقدر ما اعترافاتش را قبول می‌کنیم؟ آیا واقعاً چنین فردی را فقط به «سه‌سال زندان» محکوم می‌نمایند؟ در زمان شاه هم دقیقاً همینگونه بود. اگر کسی از یک گروه فلسطینی برای انجام اقدامات تروریستی پول دریافت کرده و به‌ایران می‌آمد و ساواک او را دستگیر می‌ساخت، اگر اعدام نمی‌شد، حداقل به حبس ابد محکوم می‌شد؛ نه به «سه‌سال زندان». واضح بود که جرم یک زندانی سیاسی که سه‌سال محکومیت داشت، نمی‌توانسته همکاری با گروه‌های مسلح و جمع‌آوری پول برای آنان بوده باشد؛ صرف‌نظر از آنکه خودش در برابر خبرنگاران در زندان اوین چه اعترافاتی کرده باشد. اما چرا ساواک آن نمایش اعترافات ساختگی را به‌راه انداخته بود؟

رژیم محمدرضاشاه پهلوی در آن مقطع به‌اتهام «نقض حقوق بشر»، به‌شدت در غرب مورد اعتراض قرار گرفته بود. از بخت بد شاه، «جیمی کارتر»، نامزد دمکرات‌ها در انتخابات آمریکا در سال ۵۵، رعایت حقوق بشر را در صدر برنامه‌های انتخاباتی‌اش قرار داده بود؛ و باز از بخت بد شاه، نظرسنجی‌ها نشان می‌دادند که او خیلی جلوتر از «جرالد فورد»، رقیب جمهوریخواهش می‌بود. با توجه به پیوندهای عمیق روابط میان ایران و آمریکا، اعلیحضرت نگران مناسبات دو کشور شده بودند چنانچه «کارتر» در انتخابات پیروز می‌شد. بنابراین طبیعی بود که رژیم شاه به تکاپو بیفتد تا در قبال اتهام «نقض حقوق بشر» از خود دفاع کند. دفاعش هم مثل تمام نظام‌های دیگری که حقوق بشر را به‌زیر پا می‌گذارند، آن بود که آن اتهامات واقعیت نداشته و مطالب کذبی بودند که توسط مخالفین رژیم شاه ساخته و پرداخته شده بودند. شاه معتقد بود که اساساً در ایران «زندانی سیاسی» وجود نداشت و هیچکس به‌اتهام «اظهار نظر سیاسی» و صرفاً مخالفت با اعلیحضرت، به‌زندان نمی‌افتاد. کسانی که در ایران به‌عنوان «زندانی سیاسی» به‌سر می‌بردند، در حقیقت بواسطه ارتباط با گروه‌ها و جریانات تروریستی به‌زندان افتاده بودند؛ و بالتبع من هم یکی از آن‌ها بودم که کمک‌های مالی فلسطینی‌های مارکسیست را به خرابکاران در ایران انتقال داده بودم و خودم هم داشتم اعتراف می‌کردم. اما چرا من حاضر شده بودم در آن «نمایش» خفت‌آور شرکت کنم؟

آن برنامه، در حقیقت بخشی از سناریویی بود که من مورد «عفو ملوکانه» قرار می‌گرفتم. البته این پرسش اخلاقی باقی می‌ماند که من چرا حاضر شده بودم به آن خفت و خواری به‌منظور رهایی از زندان تن بدهم؟ من هیچ توجیه و دفاع اخلاقی برای تسلیم‌شدنم به ساواک نداشتم و ندارم. آن را خفت و زبونی برای خودم می‌دانستم و می‌دانم.
 واکنش صادق زیباکلام به مصاحبه قدیمی منتشر شده او توسط مدیر شبکه تلویزیونی منوتو
+14
رأی دهید
-74

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    همین حالا هم داری نقش بازی میکنی و بین سوپاپ اطمینان و دستبوسی اجنبی در رفت و آمد هستی.
    7
    126
    ‌سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    عجب رویی داره این بیشرف! خود همین بی مقدار وقتی خلخالی و خمینی مردم این کشور رو درو میکردند چرا ساکت بود؟
    8
    130
    ‌سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    Lincoln - کورنوال، انگلستان

    دودره بازی،ریاکاری،دغلبازی از سر و روش میباره چه زمان جوانیش و چه در زمان حال زیبا الاغ. باید .... به این افراد روشنفکر که هنوز نفهمیدن با خودشون چند چندن.شما الان در زمان جمهوری آخوندی به خواری و زوالی و بدبختی افتادی که حاضر شدی همچین دروری در مورد ۴۷ سال پیش توجیه کنی. قبلا شمشیر از پشت میبست الان دیگه بی پروا ذات اصلیش نشون میده.بی آبرو کردن دیگران جایز هست تا وقتی که پای خودشون نیاد وسط بعد اسم این کار میشه به غیر اخلاقی دقیقا داستان شیره مالی آخوند های (حرام و مکروه).این انگل ها سالها به شیوه های خاص و به قول خودشون اصلاح طلبی ملت خاموش نگه داشتند و مردم ایران غارت کردند.
    5
    109
    ‌چهارشنبه ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariyo Barzan - کالیفرنیا، ایالات متحده امریکا

    خدایش این را درست میگه، چون با این کارهایی که این کرده بود، ساواک یا اینها را اعدام میکرد یا بهشون تجاوز میکرد، اما این گوساله را اعدام کردن.
    8
    45
    ‌چهارشنبه ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    مهدی52 - روتردام، هلند

    این آقای به اصطلاح محترم که دیگه هیچ حرفی برای لو رفتن خیانتش به ملک میهن و همکاری با گروههای تروریستی ان زمان که فقط هدفشان نابودی ایران و ایرانی بود ندارد به حرافی و مفتگوئی که اپوزیسیون به مهر مرد مقتذری همچون ماندلا ندارد و از اراجیف میبافد ، من از داشتن هموطن خیانتکاری مثل تو ننگ دارم
    3
    60
    ‌چهارشنبه ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    ANTI-JAHL - هامبورگ، آلمان

    این جانور تروریست استاد مقلطه س
    3
    63
    ‌چهارشنبه ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران

    تمام کامنت گذاران فوق بر علیه زیباکلام شعار داده اند ، نمیدانم که خودشان اگر جای او بودنند چه میکردنند؟!؟ چیزی که مسلم است همه کامنت گذاران فوق اولین کاری که کرده اند ، بحاشیه امن فرار کرده و امثال ژینا امینی را با یکعده خلافکار قاتل تنها گذاشته اند !؟!
    34
    7
    ‌چهارشنبه ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    Hassan1479 - تهران، ایران
    شما برو و مشابه همین حرف ها را داخل کشور بزن و ببینیم چند روز دوام میکنی. شما هیچوقت از خودت میپرسی که این چطور آزاد میگرده؟
    6
    14
    ‌چهارشنبه ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.