اهدای جت‌های اف-۱۶ به اوکراین؛ زلنسکی: ما امروز مطمئنیم که روسیه بازنده این جنگ خواهد بود

رادیو فردا: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز دوشنبه در دانمارک گفت که وعده تحویل جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۶ باعث شده تا اطمینان یابد اوکراین می‌تواند به تهاجم روسیه پایان بدهد.

دانمارک و هلند یک روز قبل از آن اعلام کرده بودند که هواپیماهای جنگنده اف-۱۶ به کی‌یف تحویل خواهند داد و در گام نخست نیز شش فروند از این جنگنده‌ها احتمالا اوایل سال آینده میلادی به اوکراین منتقل می‌شود. واشینگتن در آستانه سفر آقای زلنسکی به کپنهاگ ارسال این جت‌های جنگی به اوکراین را تصویب کرده بود.

زلنسکی خطاب به هزاران نفر از مردمی که مقابل پارلمان دانمارک برای شنیدن سخنرانی او تجمع کرده بودند، گفت: «ما امروز مطمئنیم که روسیه بازنده این جنگ خواهد بود.»

روسیه پیش از این هشدار داده بود که ارسال این جت‌ها به اوکراین به آتش جنگی که اکنون حدود هجده ماه از آعاز آن می‌گذرد، خواهد دمید. نیروهای روسیه حدود یک پنجم خاک اوکراین را اشغال کرده‌اند و کی‌یف به سختی تلاش می‌کند آنها را به عقب براند.

ولادیمیر باربین، سفیر روسیه در دانمارک در بیانیه‌ای گفت: «این واقعیت که دانمارک اکنون تصمیم گرفته است به اوکراین هواپیمای اف-۱۶ اهدا کند، به تشدید این جنگ منجر خواهد شد.»

وی افزود: «دانمارک با پنهان شدن در پشت این فرضیه که خود اوکراین باید شرایط صلح را تعیین کند، و همچنین با اقدامات و اظهارات خود به دنبال این است که اوکراین هیچ راهی به جز ادامه رویارویی نظامی با روسیه نداشته باشد.»

ارتش اوکراین می‌گوید که جت‌های اف-۱۶ برای موفقیت‌آمیز بودن ضدحمله‌های آن که به کندی پیش می‌رود، حیاتی است، زیرا مانع حمله جنگنده‌های روسی به نیروهای اوکراینی می‌شود.

رسانه‌های اوکراینی به نقل از یوری ایهنات، سخنگوی نیروی هوایی این کشور، نوشته‌اند که «برتری در هوا، کلید پیروزی در زمین است.»

در این حال یاکوب المان-جنسن، وزیر دفاع دانمارک، تاکید کرده که اوکراین جت‌های جنگی اهداشده را تنها در داخل مرزهای خود باید به‌کار ببرد.

وی روز دوشنبه گفت: «ما به شرطی این تسلیحات را اهدا می‌کنیم که برای بیرون راندن دشمن از خاک اوکراین به کار گرفته شود، و نه فراتر از آن. این شرط ماست، چه درباره تانک‌ها باشد، چه هواپیماهای جنگی و چه موارد دیگر.»

دانمارک در مجموع ۱۹ فروند جت به اوکراین تحویل خواهد داد. هلند ۴۲ فروند اف‌-۱۶ در اختیار دارد، اما هنوز تصمیمی برای اهدای همه آنها نگرفته است.
+51
رأی دهید
-15

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
    هر موقع قیافه این گدای دلقک رو میبینم، اعصابم خورد میشه. بخاطر این فلان فلان شده قیمت همه چی سرسام‌آور رفته بالا. همین امروز بنزین شد لیتری 3 یورو و نسبت به همین قیمت اجناس دیگه هم دوباره میره بالاتر. ولی حقوق‌ها اصلا اضافه نشده. انشاالله که به درک واصل شی. تو که عرضش رو نداری، پس شکر خوردی که رفتی به جنگ با عمو پوتین. کاسه گداییت هم جلو این و اون درازه. دانمارک هم پیسه این اف16ها رو از شهروندان میگیره. واسه همین گرونیه.
    22
    25
    ‌سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    شکارچی - یالقوزآباد، سومالی
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
    منم هر وقت عکسش رو میبینم فکر میکنم یه هزار نفری رو تنهایی سر بریده بس که قیافه جدی به خودش میگیره. البته به نظرم این اوضاع تقصیر این نیست تقصیر صاحبشه، این جور ادما صاحب دارن
    10
    4
    ‌سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.