در پی تخلیه نفت ایران از نفتکش آمریکایی رسانه‌های تهران از هشدار سپاه به بالگردهای آمریکا در خلیج فارس خبر دادند

بندر هوستون-عکس از آرشیوبی بی سی: خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز در گزارشی اختصاصی نوشت که تخلیه محموله نفت‌کش «سوئز راجان» که آمریکا حدود سه ماه پیش توقیف کرده بود، آغاز شده است. مقام‌های ایرانی هشدار داده بودند که در صورت تخلیه نفت این کشتی، اقدامی «تلافی‌جویانه» خواهند کرد.

در همین حال، رسانه‌های ایران ویدیویی منتشر کرده‌اند که می‌گویند نشان می‌دهد شناورهای سپاه پاسداران به ناو و بالگردهای آمریکا هشدار می‌دهد که دور شوند. آمریکا و منابع خبری مستقل در این باره اظهار نظری نکرده‌ند.

آسوشیتدپرس می‌گوید تحلیل داده‌های ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد که عملیات انتقال و تخلیه محموله نفت‌کش توقیف شده سوئز راجان، از ساعات پایانی شب گذشته (شنبه ۲۸ مرداد) آغاز شده است. گفته شده این نفتکش آمریکایی، حامل «نفت ایران» بوده است.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، محموله سوئز راجان در سواحل تگزاس در خلیج مکزیک در حال انتقال به یک کشتی نقتکش دیگر است.

نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره آمریکا چهار روز پیش در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری، خواستار انتقال فوری محموله نفت سوئز راجان به یک نفتکش دیگر شده بودند.

اتئلاف نیروهای دریایی مورد حمایت غرب در خاورمیانه به کشتی‌هایی که می‌خواهند از تنگه هرمز عبور کنند هشدار داده است تا حد ممکن از آب‌های سرزمینی ایران فاصله بگیرند.
تصویری از وبسایت myshiptracking که یک کشتی دیگر را در کنار کشتی سوئز راجان نشان می‌دهد که آمریکا می‌گوید محموله تحریم شده نفت ایران در آن استماجرای جنجالی سوئز راجان چیست؟
اگر خبر تخلیه محموله نفت سوئز راجان از سوی مقامات رسمی تایید شود این به معنای پایان بلاتکلیفی این کشتی خواهد بود.

نفتکش «سوئز راجان» از سی‌ام ماه مه در گالوستون، هشتاد کیلومتری هوستون، متوقف است. آمریکا این نفتکش را در اجرای تحریم‌ها توقیف کرده بود.

هفته پیش نمایندگان کنگره آمریکا از جو بایدن و دولت او خواسته‌ بودند سریعا برای انتقال محموله نفت توقیف‌شده ایران اقدام کند.

سناتورهای آمریکایی حجم محموله نفتی ایرانی را ۸۰۰ هزار بشکه، معادل ۵۶ میلیون دلار، برآورد کرده‌اند.

علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه اواخر تیرماه گفته بود که «دوران بزن در رو تمام شده. واقعا اگر بزنند، می‌خورند و باید منتظر آن باشند.»

او همچنین گفته بود: «اکنون اعلام می‌کنیم هر شرکت نفتی آمریکایی بخواهد نفت ما را از این نفتکش تخلیه کند، آن را مسئول می‌دانیم همچنان که آمریکا را هم مسئول می‌دانیم.»

نیروی دریایی آمریکا در هفته‌های اخیر حضور خود را بار دیگر در آب‌های خاورمیانه افزایش داده است.

آمریکا می‌گوید اعزام این نیروها بخشی از واکنش به اقدام ایران در توقیف نفتکش خارجی است. این نیروها به منطقه تحت پوشش فرماندهی مرکزی ایالات متحده یا سنتکام در خاورمیانه اضافه شدند.

آمریکا هدف از تقویت نیروی نظامی در منطقه خلیج فارس را حمایت از امنیت دریایی تجارت نفت و مقابله با توقیف نفتکش‌ها از سوی ایران عنوان کرده است.

ارتش آمریکا می‌گوید ایران در دو سال گذشته نزدیک به ۲۰ فروند کشتی با پرچم بین‌المللی را در منطقه توقیف کرده یا تلاش کرده است که کنترل آنها را در دست بگیرد.

در همین حال گفته می‌شود آمریکا مشغول بررسی طرحی است که بر اساس آن در کشتی‌های تجاری نیروهای مسلح مستقر شوند. بنا بر گزارش شبکه ای‌بی‌سی، آمریکا قصد دارد بدین ترتیب برای مقابله با توقیف این کشتی‌ها به روش‌های بازدارنده متوسل شود.

پیشتر گمان می‌رفت از پول محموله توقیف شده این نفتکش ممکن است در صندوق «قربانیان تروریسم» در آمریکا برای پر‌داخت غرامت استفاده شود که یک مسئول آن گفته بود پول کافی برای دور بعدی پرداخت به نزدیک به ۱۶ هزار آمریکایی را ندارد.

خبر اخیر در حالی منتشر شده است که واشنگتن و تهران اخیرا «غیرمستقیم» و با واسطه به توافقی درباره آزادسازی دارایی‌های مسدود‌شده ایران در کره جنوبی و آزادی ۵ شهروند آمریکا دست یافته‌اند.
+30
رأی دهید
-10

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    لاف نزنین بابا! شما و امریکا نداره. همتون نشستین مال مردم رو دارین میخورین. از این جیب به اون جیبه. فقط حمالی اش افتاده گردن این امریکایی ها
    5
    51
    یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.