دوربین‌های نظارتی؛ شرکت «بوش» می‌گوید چهار سال است درآمدی از ایران نداشته است

رادیو فردا: شرکت بوش که به تازگی هدف انتقادهایی در ارتباط با تأمین تجهیزات نظارتی برای ایران قرار گرفته، مدعی است که هیچگاه با مقام‌های ایرانی در ارتباط نبوده و در چهار سال گذشته درآمدی با منشأ ایران نداشته است.

دنیس کریستمن، سخنگوی شرکت «بوش» در این مورد به روزنامه جروزالم پست گفت که این شرکت در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ در مجموع حدود هشت هزار دوربین به ایران عرضه کرده، اما آن‌ها «به هیچ نرم‌افزار از پیش نصب شده‌ای برای تشخیص بیومتریک چهره مجهز نبود».

این سخنگو افزوده که امکان نصب نرم‌افزاری از این دست در این دوربین‌ها نیز وجود ندارد. او همچنین می‌گوید این شرکت در هیچ برنامه نظارت بر ترافیک در ایران مشارکت مستقیم نداشته، اصولاً با مقامات یا نهادهای ایران در ارتباط نبوده و تنها دفتر نمایندگی و فروش داشته است.

به گفته این سخنگو، شرکت «بوش» از سال ۲۰۱۹ تا حال نیز «هیچ درآمدی» از منشأ ایران بابت فروش فناوری نداشته است.

این توضیحات از سوی «بوش» پس از آن ارائه می‌شود که سازمان غیردولتی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در بیانیه‌ای نوشت که جمهوری اسلامی از دوربین‌های شرکت «بوش» برای رصد و نظارت شهروندان، از جمله وضعیت پوشش زنان، استفاده کرده تا قوانین مورد نظر خود را به آن‌ها تحمیل کند.

این نهاد غیردولتی از دولت آمریکا خواسته است تا شرکت آلمانی «بوش» (Bosch) را به دلیل «فروش هشت هزار دوربین» به جمهوری اسلامی ایران که می‌تواند برای نظارت بر شهروندان استفاده شود در فهرست سیاه قرار دهد.

به گزارش جروزالم‌پست، این سازمان با تأکید بر این‌که شرکت «بوش» جمهوری اسلامی ایران را در کاربرد خشونت علیه زنان توانمند کرده، از دولت آمریکا خواسته است در برابر شرکت‌هایی که تسهیل‌کننده «خشونت و سرکوب» هستند، موضع‌گیری کند.
نهاد غیردولتی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» یادآور شده که آمریکا سال گذشته شرکت چینی «تیاندی» را به اتهامی مشابه در سیاهه تحریمی خود قرار داد.

«اتحاد علیه ایران هسته‌ای» روز ۲۶ مرداد اعلام کرد که از هفت سال پیش، هفت نامه به کمپانی «بوش» و زیرمجموعه‌های آن نوشته و خواهان دریافت توضیح در خصوص معاملات این شرکت با ایران شده‌اند.

شبکه تلویزیون آلمانی «ای‌آردی» هم به تازگی در گزارشی با عنوان «ایران؛ آزار و اذیت با فناوری نظارتی مدرن»، از استفاده نهادهای حکومت ایران در کاربرد دوربین‌های «بوش» در تحمیل قوانین حجاب اجباری به زنان خبر داده بود.

در آن گزارش آمده بود که «بوش» و شریکان ایرانی‌اش شش سال پیش یک دوره آموزشی در دانشگاهی در تهران برای کار با دوربین‌های ساخت این شرکت برگزار کردند و یکی از مدیران این شرکت آموزش‌های لازم را ارائه کرد.

شبکه «ای‌آردی» افزوده بود که تشخیص چهره و ردیابی هوشمند اجسام بخشی از دوره‌های آموزشی «بوش» در تهران بود.

شرکت «بوش» دو هفته پیش از این نیز این اتهامات واردشده را رد کرده و تجارت سال‌های گذشته خود با ایران را در چارچوب سیاست‌های دولت آلمان اعلام کرده بود.

به‌نوشته جروزالم پست، انتشار گزارش مربوط به این موضوع در شبکه تلویزیون آلمان با مقطع حساس زمانی سالگرد جنبش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی» در پی قتل مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد مقارن شده است.

از سوی دیگر، در اقدام گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران در هک دوربین‌های نظارتی نهادهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران در دوره اخیر، تصاویر ضبط‌شده توسط رابط دوربین‌های «بوش» افشا شد.

شماری از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در روزهای گذشته در برابر ساختمان شرکت «بوش» تظاهرات کردند و کارزارهایی نیز در شبکه ایکس (توئیتر سابق) علیه شرکت «بوش» در جریان است.
+5
رأی دهید
-3

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.