۵ ویدیو از اعتراف مقامات آمریکایی در مورد انجام کودتای ۲۸ مرداد با همکاری بریتانیا

حنیف یزدانی
1- ریچارد نیکسون رییس جمهور اسبق امریکا از حزب جمهوری خواهتصمیماتی که آیزنهاور گرفت، همه جنجال بر انگیز بودند. اولین آن تصمیمی است که در سال 1953 در رابطه با ایران گرفت. ایالات متحده در همکاری با بریتانیا در انجام کودتا در ایران شرکت کردند تا از دست مصدق خلاص شوند. مصدق متمایل به چپ و صادقانه می شود گفت، رهبر تحت کنترل شوروی بود. آیزنهاور شاه را در ایران به قدرت بر گرداندند. او (آیزنهاور) برای اینکار و نقش (سازمان) سیا مورد انتقاد قرار گرفته است، اما ببینیم که این (کودتا) به چه معنی بود. ایران مهمترین کشور در منطقه بود. پر جمعیت ترین کشور منطقه در آن زمان بود، نفت داشت. نه به اندازه بقیه ولی بسیار و بنا بر این قدرت بزرگی بود. با شاه در ایران به قدرت بر گراندن به این معنی بود که ایالات متحده یک دوست در ایران داشت. دوستی قدرتمند. و برای 25 سال ایران نقش مدافع صلح در منطقه خلیج فارس را بازی کرد. یک نمونه برجسته: در سال 1973 وقتی که من رئیس جمهور بودم. جنگ کیپور (جنگ اعراب و اسرائیل) را یاد دارید. در آن زمان تمام کشورهای تولید کننده نفت در خلیج فارس فروش نفت به اسرائیل را قطع کردن، بغیر از ایران. این اتفاق نمی افتاد اگر مصدق، همانی که سیا سرنگون کرد، در قدرت مانده بود. این اتفاق افتاد چرا که عقلانیت آیزنهاور بود که شاه را به قدرت بر گرداند در آن زمان. و حالا که شاه رفته که در زمان دولت کارتر رخ داده است و بسیاری جای او را گرفته اند. ایران به کارت غیر قابل پیش بینی تبدیل شده است در حال حاضر (ایران) قدری ضعیف شده است ولی هنوز بسیار مهم است.
2- بیل کلینتون رییس جمهور اسبق امریکا از حزب دموکراتاین یک داستان خیلی غمگین هست که در دهه 1950 آغاز می شود وقتی ایالات متحده امریکا آقای مصدق را که به صورت دموکراتیک از سوی پارلمان انتخاب شده بود از قدرت برکنار کرد و شاه را به قدرت بازگرداند که در نهایت توسط آیت الله خمینی سرنگون شد و ما را به آغوش صدام راند. بیشتر چیزهای وحشتناکی که صدام حسین در دهه 1980 انجام داد با اطلاع کامل و حمایت دولت ایالات متحده امریکا بود زیرا او ایران نبود و ایران، همان ایران بود. زیرا ما خود را از شر دموکراسی پارلمانی در دهه 1950 خلاص کرده بودیم. حداقل این نظر شخصی من هست. هر چند می دونم که این در میان امریکایی ها محبوبیت نداره که چنین چیزی رو بگیم، اما من فکر می کنم که این حقیقت داره و من وقتی رییس جمهور خاتمی انتخاب شد به صورت علنی اعتراف کردم که ایالات متحده به صورت فعالانه مصدق را سرنگون کرد و من عذر خواهی می کنم بابت آن.
3- اوباما رییس جمهور اسبق امریکا از حزب دموکراتدر هنگام جنگ سرد، ایالات متحده امریکا در سرنگونی یک دولتِ منتخب دموکراتیک ایران نقش بازی کرد.

اگر شما به تاریخ ایران نگاه کنید، حقیقت این است که ما در سرنگونی یک دولت منتخب ِدموکراتیک مداخله کردیم.
4- اعتراف مادلین آلبرایت وزیر خارجه اسبق امریکا از حزب دموکرات
امریکا نقش مهمی در سازماندهی عملیات برای سرنگونی دولت مردمی نخست وزیر، محمد مصدق داشت. دولت آیزنهاور اعتقاد داشت که دلایل استراتژیک این عملیات را توجیه می کرد. اما کودتا به روشنی یک عقبگرد برای توسعه سیاسی ایران بود و اکنون به راحتی می توان فهمید چرا بسیاری از ایرانیان از این دخالت امریکا در امود داخلی کشورشان، هنوز ناراضی هستند. اضافه بر این، به مدت 25 سال ایالات متحده امریکا و غرب به صورت مستمر از رژیم شاه حمایت کردند. اگرچه رژیم شاه برای توسعه اقتصادی ایران اقدامات زیادی کرد اما حکومت شاه همچنین به صورت وحشیانه ایی مخالفان را سرکوب می کرد. همانطور که رییس جمهور کلینتون اعلام کرده است ایالات متحده باید سهم منصفانه خود در بوجود آمدن مشکلات بین روابط ایران و آمریکا را باید بپذیرد. حتی در سالهای اخیر ابعاد سیاست امریکا در برابر عراق در زمان درگیری با ایران حالا به نظر می رسد کهمتاسفانه، کوته بینانه بوده است به ویژه با توجه به تجربیات بعدی ما با صدام حسین.
5- هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا از حزب دموکراتما به صورت جدی اظهار تاسف می کنیم از آنچه در 1953 (کودتای 28 مرداد) اتفاق افتاد. ما افراد بلند مرتبه ی امریکایی داریم که گفتند این یک گسست در توسعه طبیعی دموکراسی ایران بود، چیزی که می تونست و باید اتفاق می افتاد. شما می دانید در آن زمان جنگ سرد بود و شوروی وجود داشت که یک تهدید وجودی برای همه بود. از جمله برای ایران، ترکیه و یونان. بعضی وقتها با نگاهی به گذشته می توان گفت که آن می توانست به صورت دیگری رقم بخورد. پس ما پشیمان هستیم از آنچه در 1953 (کودتای 28 مرداد) اتفاق افتاد. در نهایت وقتی به مسئله به صورت کلی بر می گردیم که ما کی هستیم؟ و از چه چیزی دفاع می کنیم؟ من فکر می کنم من به اندازه کافی عمر کرده ام که بگویم که هر کشوری دورویی هایی دارد، زیرا این سخت هست که همیشه در باره آنچه انجام می دهی و آنچه از آن دفاع می کنی، شفاف باشی.
+32
رأی دهید
-37

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    مهرداد2538 - تهران، ایران

    تمام این بیشرفها دلشون برای ایران و دموکراسی در ایران نسوخته، بلکه فقط هدفشان سیاه کردن کاراکتر پهلوی در نظر ایرانیان و افکار عمومی جهان برای پیشگیری از رفتن ملت ایران به سمت شاهزاده رضاست.
    40
    77
    یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    مهرداد2538 - تهران، ایران
    اگه واقعا آمریکاییها و انگلیسیها ضد شاخزاده هستن چرا اونو از آمریکا اخراج نمیکنن ( به همراه یاسی پالانی و تام مورلی) یا جلوی فعالیت شبکه های پالان طلب لندنی و لس آنجلسی رو نمیگیرن؟
    29
    16
    یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    elnazpishu - لندن، انگلستان
    مهرداد2538 - تهران، ایران
    انگار بکل عقلت رو از دست دادی. این ویدبو ها مربوط به چاردهه گذشته هستند. رضا پهلوی رو هیچکس داخل ایران ادم حساب نمیکنه من نمیدونم این جماعت پهلوی چی علاف از کجا میان اینجا جفتک میندازن. لابد از طویلشون افسار پاره کردن.
    25
    13
    یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Mamad_Zendoni - لندن، انگلستان
    حسن کچل هم دیگه میدونه کودتا 28 مرداد انگلیس و آمریکا مصدق رو برداشتن و نوکر و غلام حلقه بگوش خودشون رضا شاه دماغ رو بدون هیچ رای گیری و دمکراسی پادشاه ایران کردن، یعنی یه آدم دست نشانده آمریکا و انگلیس. سلطنت طلبان بدو بیا اینجا ماله کشی کن بگو اصلا کودتا نشده اینا دروغ هست 🤣🤣😂😂
    27
    12
    یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    حداکثر اینکه کودتا بود. کودتا را چه کس کرد؟: ارتش ایران با کمک مردم. موضوع اینست که اگر این رویداد رخ نمیداد چی میشد؟ یعنی حالا مهد آزادی دنیا یعنی سوئیس شده بودیم!؟ هرگز! حالا حداکثر بدتر از افغانستان امروز بودیم. یک مشت خائن و یا گول خورده به هدایت عمو استالین نقشه چینی کرده بودند که با بودن مصدق و هرج و مرج در تمام کشور عاقبت مقاصد شوم کمونیستی خودشان را پیاده خواهند کرد و میوه ی رسیده را بلع خواهند کرد. این ها کوچکترین علاقه ای به مصدق ندارشته و ندارند و فقط میراث مصدق را میدیدند. در جهان دو قطبی انروز چه بهتر که امریکا با همکاری ناسیونالیست های داخلی جریانی را هدایت کرد تا الان ایرانستان نباشیم. هر چند که این مخبطین سیاسی بالاخره با اوردن خمینی زهر خودشان را ریختند
    13
    19
    یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    فاطی کماندو - قرچک، ایران
    کودتا کودتا بابا برید خجالت بکشید. لابد وقتی شاه فقید هویدا رو هم از نخست وزیری عزل یا برکنار کرد اونجا هم کودتا کرد. یک ادم خر مذحبی که همیشه تا گردن زیر لحاف بوده چه غلتی میتونسه بکنه که شاه فقید باد بر علیه این موفنگی کودتا میکرده؟ تا زه چی وزیری که با حکم خود شاه فقید وزیر شده. وانگهی اگر این پنج مقام ادم خوار امریکایی چیزی غیر از این میگفتن ما باید شک میکردیم. خواهشا هم شما iranianuk وقت مردم رو با این اخبار نخ نما شده و بی ارزش نگیرید. شاهنشاه روحت شاد. نابود باد تحماندهای جبحه ملی منقلی.
    13
    25
    یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    ضمنا این هفت خط های نشسته روی حکمدانی ملت اسلام پرست و ساده لوح ایران به طریقی امریکائی ها را گول میزدند و امریکائی ها فکر میکردند که با این اعتراف نزدیکی فرهنگی بوجود می اید در صورتیکه اخوندها داشتند در دهان طرف میگذاشتند که بعلت سوء سابقه غیر قابل اطمینان هستند
    7
    10
    یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    اقا این تام مورلی کیه که اینقدر باسن این یارو رو مورد عنایت قرار داده که توی ١٠٠٪؜ کامنتهاش سه تا کلمه شاخزاده، تام مورلی و پالانی رو باید بگه؟ بابًا خیلو خوب! فهمیدیم! یه سوالی ازت میپرسم، گیرم که رضا شاه نگهبان اصطبل و پالان بان بوده، بابای بابا بزرگ خودت صد سال پیش چه .. میخورده؟ شغلشون چی بوده؟ حداکثر یا چوپون بوده یا قهوه چی یا اینکه چاه فاضلاب میکنده و مغنی بودن. حتی عرضه نداشتن واسه نوه اشون به قرون دوزار بذارن که در به در دنبال هزینه اینترنت اش بالا پایین نزنه. 😀😀
    9
    8
    یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    حالا دیدی باز برگشتی به ذات بیح حیا و بی ادب خودت قاروت جون؟ ایکه رضا پالانی رو زنش غیرت نداره یا اینکه ممرضا پالانی نتونسته تو سوییس دیپلم بگیره و .....به باد داده تقصیر منه؟ یادت رفته خودت با جه کیسی پناهندگی گرفتی؟ قضیه ....به همین زودی یادت رفت؟ معلومه خودت..... "همونجا که خودت میدونی" بوده که نوه فراریش تو هر کامنتی بحث رو به پایین تنه میکشونه !!
    7
    6
    یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    میبینم که عزیزان پالان طلب سایت سر ماستمالی این قضیه کودتا بدجوری " گل گیجه" گرفتن!!
    12
    9
    دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    باز که زدی تو فاز بی تربیتی! اینکه اربابت شاخزاده پالانی با بی غیرتی آبروی نوکراش رو تو دو عالم برده تقصیر منه؟ چوپون و قهوه چی و چاه کن هم شرف داره به جاسوس و خائن و مفتخور. پدر بزرگ من هرکی بود نوه اش مجبور نشده از زور بدبختی از ایران فرار کنه و برای کیس پناهندگی شرفشو به باد بده.
    9
    7
    دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    PERTAPANI - بن، آلمان
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    صحبت از شرف نکن چون باجناقت ضدبشر چیزهای دیگه ای میگه!!
    8
    6
    دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    PERTAPANI - بن، آلمان
    بالاخره باجناغ درسته یا باجناغ جناب ملا لغتی؟ قضیه ارنست پرون و ممرضا پالانی به همین زودی یادت رفت؟
    6
    5
    دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    PERTAPANI - بن، آلمان
    راستی تو یکی دو روزه عضو شدی درسته؟ یکی از عزیزان پالان طلب فعلی با اسم جدید مثلا همین قاروت خودمون نیستی؟ ادب و تربیت و علاقت به پایین تنه که درست عین قاروته!!
    3
    3
    دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران
    PERTAPANI - بن، آلمان
    تصحیح میکنم: باجناغ یا باجناق! تو با این علاقت به باجناق بازی منم گیج کردی!
    3
    2
    دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    antifascism - تهران، ایران
    با احترام متاسفانه سلطنت طلبها که هر کدوم به خاطر امیال شخصی یا تفکرات فاشیستی دنبال پالانی ها هستن کاملا خودشونو به نفهمی زدن و ورودیهای مغزشونو پلمب کردن و فقط جفنگیات خروج میدن.
    1
    3
    دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.