«امیدواریم مسوولان صدای بانوان مطالبهگر حجاب و عفاف را بشنوند. اگر مسوولان به وظیفه شرعی خود عمل نکردند، به مصداق آیه یَکَادُ زَیتُهَا یُضِیءُ وَلَو لَم تَمسَسهُ نَارٌ، افراد آتش به اختیار عمل خواهند کرد.»
این جملات را میتوانید بدون هر تاریخ و زمانی در ادامه یک نام ببینید؛ «یوسف طباطبایینژاد»، نماینده ولی فقیه و امامجمعه اصفهان. همان شهری که کمتر از ۱۰ سال پیش اسیدپاشیهای زنجیرهای بر چند زن را دید که یک نفر قربانی شد و سه نفر به شدت سوختند.
یوسف طباطبایینژاد، متولد ۱۳۲۳ خورشیدی در روستای «ظفرقند» اردستان، یکی از بلندگوهای نفرتپراکنی در جمهوری اسلامی است که بیواهمه از عواقب جملاتی که بر زبان میآورد، عدهای از پیروانش را ترغیب به برخورد با زنان میکند: «باید خود مردم امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهند.»
او از سال ۱۳۸۱ تا کنون نماینده ولیفقیه و امام جمعه اصفهان بوده و از سال ۱۳۸۳ نیز رییس حوزه علمیه اصفهان و از سال ۱۳۸۵ نماینده اصفهان در مجلس خبرگان رهبری است.
ایدههایش هم برای برخورد با زنانی که تن به حجاب اجباری نمیدهند، همیشه جنجالی بوده است.
جامعه را برای زنان ناامن کنید او مهر ۱۳۹۹ درباره برخورد با زنانی که به حجاب اجباری تن نمیدهند، گفت: «باید فضای جامعه را برای این عده که تعداد آنها هم کم است، ناامن کرد و نباید اجازه داد به راحتی در خیابانها و پارکها هنجارشکنی کنند.»
این اظهار نظر او با واکنشهای انتقادی زیادی روبهرو شد و بسیاری را یاد ماجرای اسیدپاشیها در اصفهان انداخت که پس از اظهارات «محمدتقی رهبر»، دیگر امام جمعه اصفهان اتفاق افتاد.
اما دفتر طباطبایینژاد این اظهار نظرش را تکذیب کرد و نوشت ناامن کردن فضای جامعه درباره «گروههای سازمانیافته هنجارشکن» که سبب ایجاد نگرانی در شرایط بهداشتی کنونی شدهاند، مطرح شده است.
با وجود این، طباطبایینژاد در اظهارات دیگری به طور علنی از مردم خواسته است دستهجمعی نهی از منکر کنند.
او که رییس ستاد امر به معروف استان اصفهان هم هست، در اظهاراتش علاوه بر توصیه به امر به معروف، تلاش کرده است هوادارانش را برای برخورد گروهی ترغیب کند: «امر به معروف و نهی از منکر باید به صورت گروهی دنبال شود تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.»
او درباره برخورد با مردمی که روزه نمیگیرند هم گفته بود: «باید خود مردم امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهند. اگر تنهایی امکان انجام این کار را ندارید، چند نفره بروید و بساط روزهخواران را به هم بریزید تا بفهمند در شهر جانداری زندگی میکنند و نه در شهر مردهای که در آن ارزشها از یاد رفتهاند.»
تا پیش از کشته شدن «ژینا (مهسا) امینی»، پررنگترین نشانه برخوردهای حکومتی با زنانی که به پوشش مدنظر جمهوری اسلامی پایبند نیستند، اسیدپاشیهای اصفهان بود؛ جنایاتی که مدتی پس از درخواست محمدتقی رهبری امام جمعه موقت اصفهان برای برخورد با بدحجابان اتفاق افتادند.
چادر نشانه پاکی زن است یوسف طباطبایینژاد چادر را علامت پاکی زنان میداند: «خداوند در قرآن خطاب به پیامبر اعظم میفرماید به دختران و زنان مومنان هشدار بده که چادر به سر کنند، زیرا چادر علامت پاکی یک انسان است و چشمهای زهرآلود مردهای فاسد بانوان را آزار میدهد.»
او با همین باور، معتقد است: «دشمن به دنبال این است تا زنان مسلمان را از چادر و حجاب بیزار و متنفر کند. زنان بدحجاب و بیحجاب خواسته و ناخواسته در راستای نابودی اسلام گام برمیدارند. دشمنان اسلام به دنبال ترویج بیدینی در جامعه هستند.»
طباطبایینژاد این اظهارات را در تیرماه ۱۴۰۱، همزمان با ماجرای «سپیده رشنو» و انتشار فیلمی از التماسهای مادری به «گشت ارشاد» برای رها کردن دختر بیمارش به طور علنی بیان کرده بود.
از سوی دیگر، امام جمعه اصفهان ویدیوی منتشر شده از برخورد گشت ارشاد با زنان را ساختگی دانسته و گفته بود: «کسی که مشکلی ندارد، چه باکی دارد از گردش گشت ارشاد؟! خیلی از این کلیپها ساختگی است و واقعیت ندارد. زنها جیغ میزنند، خیلی از اینها ساختگی است و گاهی در کشورهای دیگر هم اینها را نشان میدهند؛ یعنی آنجا بازی در میآورند و در کارهای ما میگذارند! من نمیخواهم بگویم اصلا اتفاق نمیافتد ولی باید مردم ما توجه داشته باشند که کلیپسازی خیلی راحت است.»
او همچنین گفته بود: «آدمها نباید گرسنه باشند و دولتها باید سعی کنند مردم در رفاه باشند. اما این نیست که اگر رفاهشان کم شد، چادر را دور بیندازند یا نماز و روزه را ترک کنند. این کمال حماقت است که یک انسانی فکر کند دین دارد و در عین حال برای یک بی تدبیری دولت یا حکومت در مسایل اقتصادی، بگوید که من دین را نمیخواهم.»
حجاب هم عین کمربند ایمنی، اجباری است، کمتر که نیست او در واکنش به انتقادات در مورد اصرار جمهوری اسلامی بر حجاب اجباری گفته است: «هرکسی راجع به حجاب صحبت کند، رادیوهای خارجی و فضای مجازی شروع میکنند به این که آیا حجاب اجباری است؟! آن در حالی است که تمام قوانین اسلام باید انجام بگیرد. مگر میشود قانون اجباری نباشد؟! آنها از کلمه اجبار میترسند. مگر بستن کمربند ایمنی در ماشین اجباری نیست؟! آیا حجاب کمتر از آن است؟»
طباطبایی همچنین گفته است: «در دینداری برخی که منکر حجاب اسلامی هستند، باید شک کرد. در قرآن و روایات به حجاب سفارش شده است. از نگاه قرآن، مخالفت با حجاب، مخالفت با قرآن و پیامبراکرم و اهل بیت است.»
او پس از شروع اعتراضات در پی کشته شدن ژینا (مهسا) امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، بیتوجه به خواسته معترضان گفت: «امیدواریم مسوولین صدای بانوان مطالبهگر حجاب و عفاف را بشنوند، چرا که صاحبان انقلاب نیز همین بانوان مطالبهگر هستند. اگر مسوولان به وظیفه خود عمل کنند، هم نصرت الهی و هم اقتدار نظام و دفاع مردم را نیز خواهند دید و اگر به وظیفه شرعی خود عمل نکردند، به مصداق آیه یَکَادُ زَیتُهَا یُضِیءُ وَلَو لَم تَمسَسهُ نَارٌ، افراد آتش به اختیار عمل خواهند کرد.»
بیحجابی تعرض به اصول اسلام است، عقب نشینی نکنید امامجمعه اصفهان از جمله روحانیون وابسته به جمهوری اسلامی است که معتقد است نباید در برابر خواست مردم برای حجاب اختیاری کوتاه آمد.
او روز ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ در توصیهای به «احمدرضا رادان»، فرمانده نیروی انتظامی گفت: «بحث بیحجابی سازماندهی شده و ترویج برهنگی در سطوح جامعه، امری عادی نیست بلکه به مثابه تعرض به آرمانهای انقلاب و مبارزه با اصول اسلام است و نباید لحظهای از این حربه جدید دشمن در عرصه جنگ فرهنگی کوتاه آمد و عقبنشینی کرد.»
همچنین در سخنرانی دیگری توصیه کرده است: «مسوولان باید جلوی بسترهایی که باعث ایجاد ناهنجاریهای اخلاقی در جامعه میشود را بگیرند و اجازه مانورهایی که مغایر با ارزشهای اسلامی است را ندهند.»
او با ادبیات مختلف میگوید مردم باید خودشان برای نهی از منکر اقدام کنند و موضوع را عام میداند: «احیای امر به معروف و نهی از منکر یعنی این که به مردم متذکر شویم که نباید نسبت به دین بیتفاوت بود.»
طباطبایینژاد که بارها در گفتوگو با مسوولان شهری، نظامی و انتظامی استان و شهر اصفهان حفظ چهره اسلامی شهر، استان و ادارات را از ضروریات دانسته، در موارد متعددی تاکید به نماز اجباری داشته است: «نباید اجازه دهیم کسانی که در این نظام مقدس اسلامی زندگی میکنند، از نماز غافل شوند. هر کدام از ما وظیفه داریم یک نفر را از مهلکه نماز نخواندن نجات دهیم.»
جمهوری اسلامی بهتر از حکومت انبیا و اولیا درحالی که برخی آمارها میگویند در ۱۰ سال گذشته، بیش از ۳۰ درصد جامعه ایران فقیر شدهاند، طباطبایینژاد گفته است: «در کشور ایران عدالت اجتماعی برقرار شده است، امروز همه امکانات به صورت مساوی تقسیم شده است.»
او با همین منطق گفته است: «آنچه از تاریخ بشر میدانم، این است که در بین حکومت انبیا و اولیا با همه نقصها، هیچ حکومتی بالاتر از حکومت جمهوری اسلامی نیست.»
همچنین گفته است: «هیچ حکومتی حتی در زمان انبیا به اندازه این نظام اسلامی هوادار نداشته است.»
طباطبایینژاد معتقد است: «حکومت جمهوری اسلامی ایران با همه نقاط ضعف و نواقصی که دارد، در دنیا و چه بسا طول تاریخ از باب اجرای احکام اسلامی و عدالتگستری بیمانند است. کدامیک از انبیا و اولیا و ائمه اطهار توانستند حتی چنین حکومتی را تشکیل دهند؟ آیا این امر نشان از عدم توانایی انبیا بوده است یا عدم مهیا بودن شرایط زمانه و فهم مردم آن جامعه؟ بدون شک امام راحل و رهبر معظم انقلاب هم در همان مسیر انبیا و ائمه اطهار مبتنی بر حکومت علوی گام برداشتهاند و بر میدارند.»
جریمه فایده ندارد، جواز کسب را باطل کنید طباطبایینژاد در تازهترین اظهاراتش، با جریمههای نقدی که در «قانون عفاف و حجاب» مصوب مجلس شورای اسلامی آمده، مخالفت کرده است؛ البته نه به دلیل دغدغه مردم بلکه با منطق برخورد سنگینتر با آنها.
او به سایت خبری «جماران» گفته است: «جریمه پولی نتیجه نمیدهد و به صحبتهایی که در خارج اتفاق میافتد و میگویند که اینها پولشان کم شده و میخواهند پول بگیرند و به خیلی از حرفهایی که زده میشود، دامن میزند.»
امام جمعه اصفهان حتی سختگیری را به جنسیت فروشندهها هم کشانده است: «کسبهای که یک دختر و یا یک خانم را کنار خودشان گذاشتند و کار میکنند، به هیچوجه نباید مجوز این کار را داشته باشند؛ حتی اگر بگویند خواهرم است، چون بالاخره نمیتوانند جلوی کار را بگیرند. این اصلا کار درستی نیست که یک خانم و آقا که گاهی اصلا محرم نیستند، در یک مغازه با هم کار میکنند. این یک کار بسیار غلطی هست. مجوزها را باید جمع بکنند.»
او گفته است: «اگر کاسبی خانمی را کنار خودش آورد تا کار بکند، باید جریمه شود و اگر مجوز هم ندارد که ندارند و یا این که نباید به آنها مجوز داد و یا اگر مجوز دارند، باید مجوز آنها را لغو بکنند. از اینجا شروع کنند و ببینند که چه مسایلی پیش میآید.»
این خواسته را او قبلا هم داشته است. طباطبایینژاد در سال ۱۳۹۴ خواستار ممنوع شدن کار کردن زنها در ادارات و مغازههای شهر شده بود.
او البته موافق بازگشت گشت ارشاد هم هست: «به نظر من باید گشت ارشاد حتما بدون هیچ واهمهای از خارج و یا از گفتههای دیگران، کارش را شروع بکند. با قدرت ولی با ملایمت اسلامی کار را انجام دهند، نصیحت بکنند و خانوادهاش را بخواهند و صحبت بکنند.»
بیحجابی کردید که زایندهرود خشک شد او در یکی از نمازهای جمعه سال ۱۳۹۵، دلیل خشک شدن «زایندهرود» را بیحجابی زنان دانسته بد: «در اصفهان وضعیت حجاب بد است. عکسهایی به دفتر من رسیده است که زنان در کنار زایندهرود خشک مثل اروپا عکس گرفتهاند. همین کارها را میکنید که رودخانه خشک شد. بالا دست آن هم خشک میشود.»
او کشاورزان معترض استان اصفهان که به دلیل بیآبی در زایندهرود تجمع کرده بودند را «فتنهگر» و «مخالف نظام» نامید.
طباطبایینژاد یکی از هواداران تفکیک جنسیتی دانشگاهها هم هست: «ما در انقلاب فرهنگی درست عمل نکردهایم، در این چند سال حتی نتوانستهایم دانشگاه را زنانه و مردانه کنیم. این چه انقلاب فرهنگی است که هیچ کار اساسی در آن انجام نشده است؟»
او همچنین در مجمع کمیسیونهای فرهنگی اجتماعی کلانشهرها و مرکز استانها در سال ۱۳۹۳ خواستار جداسازی جنسیتی دانشگاهها شده بود: «سه روز مخصوص مردها و سه روز مخصوص زنها باشد.»
یهودستیزترین مقام جمهوری اسلامی امام جمعه اصفهان یکی از یهودستیزترین مقامات جمهوری اسلامی است که به طور علنی آن را بیان میکند: «از منظر قرآن، قوم یهود و بنیاسرائیل خنگترین مخلوقات خداوند هستند. بر همین اساس، انگلیس و امریکا از یهودیها به منظور جاسوسی استفاده میکنند.»
او گفته است: «خداوند به قوم بنیاسرائیل میفرمایند که نعمتهای ما را به یاد بیاورید و میفرماید زمانی که ما قوم بنیاسرائیل را از دریا عبور دادیم، به حضرت موسی گفتند برای ما بت بساز و حضرت موسی به قوم اسرائیل فرمود شما قوم جاهلی هستید. بر همین اساس این قوم به شدت نفهم و ترسو هستند و در جنگهای صدر اسلام نیز جرات رویارویی با مسلمانان را نداشتند. بسیاری از قوم بنیاسرائیل کافر هستند و حضرت عیسی و حضرت داوود آنها را لعنت کردهاند.»
طباطبایینژاد گفته است: «غرب روزی یهودیان را میسوزاند و امروز داعیهدار یهود شده است، سران غرب امروز اجازه نمیدهند که واقعیتهای آتشسوزی یهودیان منتشر شود و از این قوم برای اموری مثل جاسوسی برای منافع خود استفاده میکنند.»
او همچنین معتقد است «جشنواره کن» را «صهیونیستها» میگردانند. طباطبایینژاد به بهانه اعطای جایزه به فیلم «عنکبوت مقدس» در این جشنواره، گفته بود: «تنها برنده جایزه این جشنواره به واسطه فیلمی که بازی کرد، به حضرت رضا و مردم ایران توهین کرده است و این در حالی است که کارشناسان تمام فیلمهای بینالمللی اکثر قریب به اتفاق پشت صحنهای از صهیونیستها قرار دارند. در چنین جشنوارهها برنده کسی نیست که خوب بازی کرده است بلکه کسی است که علیه ایران، اسلام، شیعه و مسایل مذهبی حرف زده باشد. برنده جایزه کن از هنر توانمندی جایزه نگرفت بلکه از هنر نابکاری جایزه گرفته است.»