توئیت های نژادپرستانه برخی از ایرانیان به دنبال انتشار ویدیوی نماز عید قربان افغان‌ها در تهران

 کاربران با اشاره به افزایش مهاجر در ایران آن را مسئله‌ای «نگران‌کننده» خوانده و می‌گویند برای آن‌ها اهمیتی ندارد که «نژادپرست» نامیده شوندرادیو فردا: برخی از کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی در روزهای گذشته با ادبیاتی نژادپرستانه و حاکی از نفرت، از جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا با مهاجران افغانستانی در ایران برخورد و آن‌ها را از کشور اخراج کند.

با انتشار ویدئویی از تجمع پرشمار مهاجران افغانستانی در برگزاری نماز عید قربان در روز پنج‌شنبه، هشتم تیرماه، در محله نعمت‌آباد تهران، برخی از کاربران در توئیتر با «اسلامگرا»، «سَلَفی» و «غیر قانونی» خواندن حاضران در این مراسم، خواستار اخراج و کنترل جمعیت مهاجران افغانستانی در ایران شدند.
بسیاری از این مطالب حاوی توهین به این مهاجران و تحقیر کردن عقاید، مراسم و ملیت آن‌هاست و حضور پررنگ حامیان جمهوری اسلامی در میان نویسندگان این مطالب قابل توجه است.

این کاربران با اشاره به افزایش تعداد مهاجران در ایران آن را مسئله‌ای «نگران‌کننده» خوانده و می‌گویند که برای‌شان اهمیتی ندارد که «نژادپرست» نامیده شوند.
برخی دیگر نیز معتقدند که کشورهای دیگر حاضر به قبول «این حجم» از مهاجر به کشورشان نیستند. این کاربران حتی تهدید می‌کنند که خود در این زمینه «دست‌به‌کار» خواهند شد.

آمار دقیق و قابل استنادی از حضور مهاجران افغانستانی در ایران در سال جاری منتشر نشده است.

سال گذشته رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در راستای «طرح تاسیس سازمان ملی اقامت» چنین گفته بود: «بیش از پنج میلیون نفر مهاجر و اتباع در کشور وجود دارد، در حالی که میزان مهاجران ۷۳ کشور جهان، زیر پنج میلیون نفر است. اما این افراد مهاجر از یارانه‌های پنهان استفاده می‌کنند و بسیاری از فرصت‌های شغلی را به دست آورده‌اند و بر فرهنگ اصیل کشور تاثیر گذاشتند.»

محمدصالح جوکار در مورد این که این مهاجران از چه امکاناتی در ایران استفاده می‌کنند و اثرگذاری‌شان بر فرهنگ کشور چیست توضیحی نداد.

در پی تسلط دوباره طالبان در افغانستان از مرداد امسال، آمار پناهجویان افغانستانی به‌ویژه آن‌ها که تلاش می‌کردند غیرقانونی با عبور از مرزهای ایران و ترکیه خود را به اروپا برسانند، افزایش قابل توجهی یافت.
سازمان بین‌المللی مهاجرت در گزارش خود از وضعیت افغانستان در سال ۲۰۲۱ که روز ۹ دی سال گذشته منتشر شد از آواره‌ شدن صدها هزار شهروند و بازگرداندن حدود یک میلیون تن از آن‌ها به کشورشان در یک سال قبل از آن خبر داد.

اظهارات تند نژادپرستانه و نفرت‌پراکنانه علیه مهاجران در ایران در حالی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که کاربران دیگری نیز در واکنش به این مطالب، این اظهارات را «نژادپرستانه» خوانده و نوشته‌اند که مهاجران افغانستانی در ایران از بسیاری از حقوق اولیه خود محروم شده‌اند.
به گفته برخی از فعالان مدنی، به دلیل «محرومیت از خدمات اجتماعی»، «حقوق اولیه انسانی» و «بحران اقتصادی در ایران»، بسیاری از مهاجران داوطلبانه خواستار بازگشت به افغانستان شده‌اند. در این زمینه کمپ‌‌هایی نیز از سوی جمهوری اسلامی در اطراف برخی شهرهای بزرگ تاسیس شده است.

با این حال این مهاجران عنوان کرده‌‌اند که وضعیت مناسبی در این کمپ‌ها ندارند و در برخی موارد از ورود آن‌ها به کمپ برای بازگشت «جلوگیری شده» و آن‌ها در «سرگردانی» به سر می‌برند.

در همین زمینه مقامات محلی ولایت نیمروز چهار روز پیش گفتند که در یک ماه گذشته، ۷۴ هزار و ۳۶ مهاجر افغانستانی از ایران اخراج شده یا به صورت داوطلبانه به کشور برگشته‌اند.

مدیرکل امور اتباع وزارت کشور ایران اوایل ماه مهر سال گذشته اعلام کرد که سیاست محوری ایران عدم پذیرش پناهنده جدید به‌دلیل شرایط سخت اقتصادی است.

در همین حال کشورهای همسایه افغانستان که مقصد اولیه یا نهایی بسیاری هستند، برنامه‌های سخت‌گیرانه‌ای برای پذیرش پناهجویان از این کشور در پیش گرفته‌اند.
+58
رأی دهید
-19

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۸
    مبشر جاروندی - گتنبرگ، سوئد

    بیش از ۷ ملیون پناهنده ایرانی در دنیا زندگی می‌کنند و زمانی افغانستان جزوی از خاک ایران بود و طور من ایرانی می‌توانم در افغانستان ویا هر جای دنیا زندگی کنم اما یک افغانی نتواند در خاک من چون من زندگی کند ! این هیچ چیز جز شرم برای ما باقی نمیگذارد
    333
    64
    جمعه ۰۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    mina minavand - هانور، آلمان

    من فکر نمی‌کنم مشگل افغانیها باشند بلکه مشگل از رژیمه که ایرانیها و افغانیهارو رو در روی هم قرار میده.با عرض پوزش کلا ایرانیها با ایرانیها مشگل دارن ،چه برسه به افغانیها و مشگل از رژیم دیکتاتوری ملتهاست و طالبانها که این طرف ملاها میگن ایران مال اونهاست و طرف دیگه طالبانها میگن افغانستان مال اونهاست و مردم بیچاره این وسط گیر کردن.
    305
    55
    جمعه ۰۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان

    موافقت یا مخالف مهاجر و مهاجرت(در سراسر دنیا) بر میگرده به اینکه آیا مهاجر خودش رو با فرهنگ جامعه جدید انطباق میده؟ یا نه قصد داره در داخل کشور جدید کلونی فرهنگ و مذهبی ناسازگار با اون کشور رو برپا کنه. مورد اول نه تنها بد نیست خیلی هم زیباست ولی مورد دوم باعث ضرر و آسیب به جامعه میزبان هست.فرق هم نمیکنه،ایران یا آلمان یا هرجای دیگه.هیچ ربطی هم به نژادپرستی نداره.
    13
    126
    جمعه ۰۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    من نژادپرست نیستم چه بسا خودم هم بیشتر عمرم رو در ایران نبوده ام و در واقع یک مهاجر هستم ! ولی این روند بی حساب و کتاب ورود مهاجرین افغانی در ایران یک توطئه حساب شده توسط مفعول و سپاه بر علیه ایران و ایرانیست ! همانطور که رژیم با وعده اقامت دائم از افغان‌ها و پاکستانیها ( فاطمیون و زینبیون ) بعنوان نیروهای مزدور نیابتی در عراق و سوریه استفاده میکنه رژیم برای بقاء خود نمیتونه چشم امید و اطمینان صد در صد به مزدوران و وحوش سرکوبگر فعلی داشته باشه و چه بسا به ریزش غیر قابل تصور ، نیروهای سرکوبگر هم در ماههای پیش رو فکر میکنه ! شاید همین الان هم رژیم مخفیانه ، در حال آموزش افغان‌های واجد شرایط برای سرکوبهای خیابانی پیش رو باشه !! لذا مردم باید هوشیار و بفکر خنثی کردن این توطئه خزنده از سوی رژیم اهریمنی علیل وقیح باشند !!
    16
    105
    جمعه ۰۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - ناپولی ، ایتالیا

    مه که هیچ تفاوتی نمی‌بینم و بارها گفته کرده‌ام، انگلیس خبیث ولایت ما را پارچه پارچه کرد. ولی بعضی‌ها خود را از ما بهترون دانسته می‌کنند. ما باید کوشش‌ کنیم تا با یاری یکدیگر کلان ولایت آریایی را همچون اجدادمان بر پا کنیم.
    72
    24
    جمعه ۰۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    ایرانی دبش - تهران، ایران

    مشگل پناهنده یا مهاجر یا قانونی یا غیر قانونی نیست مشگل این هست که افغانها نون ایران رو میخورند کار و درامد در ایران دارند میخهند مثل یک شهروند ایرانی باشند بعد از اینها به ایرانی و ناموس ایرانی هم بدترین و کثیفترین توهین رو میکنند و بدترین جنیات‌ها رو هم به ناموس ایرانی انجام میدهند وقتی هم یک ایرانی اعتراض میکنه می‌شه نژاد پرست ضد افغانی
    16
    230
    جمعه ۰۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۰
    واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان
    یا فاطمه. رم. ایا تو فکر میکنی اخوند جماعت اریا یی را میفهمه؟؟ من پیش بینی یک اشرف افغان یا محمود افغان دیگری را در این کشور شاه سلطان علی و سلطان ابراهیم میکنم. قبول نداری .قدری صبر کن
    5
    22
    جمعه ۰۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    شکارچی - یالقوزآباد، سومالی

    ایرانی دبش - تهران، ایران
    اولندش کارگر بیل زن کی وقت داره بیاد به ناموس تو چپ نگاه کنه تا اینکه دست درازی هم بکنه؟ دومندش: اگه نون میخوره نون زحمت خودش رو میخوره انگار جناب عالی هر روز صدقه میدی. سومندش: بازار کار ایران طوری هست که تقاضای کارگر بیل کلنگ زن داره ولی عرضه به اون صورت نیست، پس دوستان مارمولک دقیقا میدنن دارن چی کار میکنن. حالا تو و امثال تو اگه عرضه داری موبایل رو بزار زمین و بجاش بیل رو از رو زمین وردار تا نیازی هم به مهاجر نباشه. کار مرغداری و گاوداری هم سراغ دارم اگه زیر افتاب سختته بیل بزنی.
    201
    22
    جمعه ۰۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد

    ۱- این هموطنانی که نا خود آگاه به سمت ج.ا.غش میکنند و موضوعات مذهبی و نژادی مهاجران افغانستانی را مطرح می کنند، چه خوب بود تلاش می کردند تا خود را برحسن همجواری و زندگی کردن در کنار دیگران بدور از رنگ و پوست و نژاد و مذهب تطبیق می دادند. البته نباید بنوعی تحقیر سازمان یافته بخصوص علیه هم میهنان جنوبی کشور را نادیده گرفت. از این دوستان ضد افغانستانی باید پرسید: موقعی که رژیم یاغی برای دفاع از زینب افغانستانی را به سوریه فرستاد، و به کشتن داد چرا اعتراضی نکردند؟
    108
    14
    جمعه ۰۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد

    ۲- مگر بیشترین نیروی کار ارزان در ایران برای ساخت و ساز و غیره را همین عزیزان افغاستانی انجام ندادند؟ وقتی که همان دستمزد ناچیز از طرف بسیاری از ایرانی ها به افغاستانی پرداخت نشد و حتی کتک خوردند چرا معترض نبودید؟ چه بهتر خودبزرگ بینی را کنار بگذاریم و از دنیای مدرن درس بگیریم. البته پناهندگی در غرب هم حالا دچار اصطکاک شده، چون اکراینی ها فعلا روی بورس هستند ولی دیگر مهاجران متاسفانه زیر بورس قرار دارند. عجبا امروز سایبری ها روی کلمه افغانستان فکوس کرده اند، حتماً باید افغانستانی ها را اینجا به فحش کشید تا این افسار گریخته ها فرغون منفی را خالی نکنند! خجالت نکش خالی کن.
    112
    15
    جمعه ۰۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران

    حالا تو نژادپرستی کن افغانها آب هیرمند رو روت ببنده، چوبش رو سیستان و بلوچستان میخوره، تو که ککت نمیگزه . اخه ادم به اندازه دهنش حرف می‌زنه، تو که محتاج هیرمند افغانی هستی اینهمه افاده و دک و پوزت چیه ، چقدر کودنی؟ راستی چرا ضریب هوشی ایران این همه آمده پایین؟چرا اینقدر خنگ شدیم؟ خودمون تهران و خارجیم وضعمان خوبه فکر بی آبی بلوچا نیستیم
    65
    3
    جمعه ۰۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    آریتما - استکهلم، سوئد

    اکثر ایرانیها که اینجا کامنت ضد افغانی می‌گذارند، خود پناهنده و در دیگر کشورها زندگی می‌کنند، جشن ایرانی می‌گیرند، به کنسرت ایرانی می‌روند، بچه‌هاشون به زبان مادری درس می‌خونند! خوب چرا شماها مثلا در سوئد یا هر کشور دیگری سیزده بدر می‌گیرید؟؟ مگه جزی از فرهنگ سوئد یا اون کشورهای دیگه است ؟؟؟ چرا کنسرت ایرانی برگذار می‌کنید؟؟؟ چرا نوروز را جشن می‌گیرید؟؟؟ مگه نمی‌گوید افغانها حق ندارند نماز عید قربان بخوانند؟؟ خوب شماها هم حق ندارید در دیگر کشورها ایام ایرانی رو جشن بگیرید؟ چرا در استکهلم سوئد پر است از سوپر مارکت و رستوران ایرانی؟؟ خوب خودتان را با غذاهای سوئدی عادت دهید و همرنگ جامعه شوید! یک جوری هم افغانی افغانی می‌کنند که انگار دولت آخوندی ماهانه به اینها حقوق می‌دهد، حقوقی که خیلی از ایرانیها در کشورهای دیگر بعنوان حقوق تامین اجتماعی دریافت می‌کنند! این همه نادانی و جهل فقط می‌شود نزد ایرانی پیدا کرد! طرف توئیت زده که نمی‌خواهد افغانی سنی در ایران باشد، انگار شعیه ایرانی گلباران کرده دنیارو، تمام منطقه و دنیارو همین شیعه‌ی ایرانی به گند کشیده! چقدر بدبختید، چقدر ذلیل و خارید!
    115
    15
    جمعه ۰۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    antifascism - تهران، ایران

    من شخصا از نژاد پرستی و فاشیسم و بداخلاقی تا انتهای جهان هستی نفرت دارم. اما ظاهرا مشکل بیشتر مردم بحث نژادپرستی نیست بلکه بحث اوضاع بد ایران که وجود تعداد زیاد عراقی ها و افغانهای میتونه آهنگ بد یا حتی خطرناکی باشه. این حکومت با ایجاد فصله تبقاتی شدید و ایجاد نفرت شدید مردم از دین و مکاتب عملا مردم رو به سمت بی اعتقادی کامل از هر منشاه وجودی و به خاطر بی جنبگی اکثریت آدما باعث بداخلاقی شدید ایرانیها و عدم اعتماد کامل به همدیگه شده و لذا صاحبان مشاغل خصوصی کسب و کار امورشون رو دادن دست افغانیها. شما بری شوش و حومه کل مشاغل کسبی و خانه ها در اختیار افغانهاست. در کل ظاهرا حکومت داره بافت مردم اصلی ایران رو تغییر میده تا کسی مدعی وطن و مالکیت نباشه و این حکومت هم صاحب مملکتی بی مدعی بشه و تا ابد نوادگان زنازادشون بطور موروثی صاحب ایران باشن. توله هاشون در بهترین کشورها دوران جوانی رو در تحصیل بهترین دانشگاه ها و عشق حال طی میکنن و در سن میانسالگی میان ادامه شغل پدر و مادر ظالمشون رو ادامه میدن. این طرح برنامه حکومت ایران و تمام حکومتهای زنجیره ای(گلوبالیستی) دنیاست
    5
    33
    جمعه ۰۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد

    ۱- این هموطنانی که نا خود آگاه به سمت ج.ا.غش میکنند و موضوعات مذهبی و نژادی مهاجران افغانستانی را مطرح می کنند، چه خوب بود تلاش می کردند تا خود را برحسن همجواری و زندگی کردن در کنار دیگران بدور از رنگ و پوست و نژاد و مذهب تطبیق می دادند. البته نباید بنوعی تحقیر سازمان یافته بخصوص علیه هم میهنان جنوبی کشور را نادیده گرفت. از این دوستان ضد افغانستانی باید پرسید: موقعی که رژیم یاغی برای دفاع از زینب افغانستانی را به سوریه فرستاد، و به کشتن داد چرا اعتراضی نکردند؟
    58
    14
    شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد

    ۲- مگر بیشترین نیروی کار ارزان در ایران برای ساخت و ساز و غیره را همین عزیزان افغاستانی انجام ندادند؟ وقتی که همان دستمزد ناچیز از طرف بسیاری از ایرانی ها به افغاستانی پرداخت نشد و حتی کتک خوردند چرا معترض نبودید؟ چه بهتر خودبزرگ بینی را کنار بگذاریم و از دنیای مدرن درس بگیریم. البته پناهندگی در غرب هم حالا دچار اصطکاک شده، چون اکراینی ها فعلا روی بورس هستند ولی دیگر مهاجران متاسفانه زیر بورس قرار دارند. عجبا امروز سایبری ها روی کلمه افغانستان فکوس کرده اند، حتماً باید افغانستانی ها را اینجا به فحش کشید تا این افسار گریخته ها فرغون منفی را خالی نکنند! خجالت نکش خالی کن.
    58
    14
    شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    افغانستان( خراسان شرقی) امروز در اشغال پشتون ها ست، بنابراین تمامی پشتونی ها را باید از کشور عزیزمان فوری اخراج کرد به همان ولایات پشتونی، بقیه ی برادران افغان با ما فرقی ندارند، چه خوب چه بد!
    7
    16
    شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    hamidesabz - لندن، انگلستان

    تنها نکته منفی این است که خیل عظیم این همزبانان افغان به عقب ماندگی جامعه ما می افزایند! مردم کشور ما با پشت سر گذاشتن سالهای سیاه کم کم دارند از جهل و خرافات دین و مذهب رویگردان میشوند اما این افغانستانیها با حضورشان در این مراسم گرامی داشت جشن مالیخولیایی قربان نشان دادند که موج جدیدی از جهل و خرافات پرستی را به ایران وارد میکنند! این اصلا مطلوب نیست!
    8
    54
    شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    ۱- این هموطنانی که نا خود آگاه به سمت ج.ا.غش میکنند و موضوعات مذهبی و نژادی مهاجران افغانستانی را مطرح می کنند، چه خوب بود تلاش می کردند تا خود را برحسن همجواری و زندگی کردن در کنار دیگران بدور از رنگ و پوست و نژاد و مذهب تطبیق می دادند. البته نباید بنوعی تحقیر سازمان یافته بخصوص علیه هم میهنان جنوبی کشور را نادیده گرفت. از این دوستان ضد افغانستانی باید پرسید: موقعی که رژیم یاغی برای دفاع از زینب افغانستانی را به سوریه فرستاد، و به کشتن داد چرا اعتراضی نکردند؟
    7
    3
    یکشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    ۲- مگر بیشترین نیروی کار ارزان در ایران برای ساخت و ساز و غیره را همین عزیزان افغاستانی انجام ندادند؟ وقتی که همان دستمزد ناچیز از طرف بسیاری از ایرانی ها به افغاستانی پرداخت نشد و حتی کتک خوردند چرا معترض نبودید؟ چه بهتر خودبزرگ بینی را کنار بگذاریم و از دنیای مدرن درس بگیریم. البته پناهندگی در غرب هم حالا دچار اصطکاک شده، چون اکراینی ها فعلا روی بورس هستند ولی دیگر مهاجران متاسفانه زیر بورس قرار دارند. عجبا امروز سایبری ها روی کلمه افغانستان فکوس کرده اند، حتماً باید افغانستانی ها را اینجا به فحش کشید تا این افسار گریخته ها فرغون منفی را خالی نکنند! خجالت نکش خالی کن.
    7
    4
    یکشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    hamidesabz - لندن، انگلستان
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    رنگ و پوست و نژادی در کار نیست ایرانی ها و افغانستانیها حداقل از این لحاظ چندان متفاوت نیستند که بشود انگ نژاد پرستی زد! اما مسئله فرهنگ چیز دیگری است، اختلاف فرهنگ، موجب جدایی ها و اختلافات است! مذهب جزئی از فرهنگ است و مذهبی که تحمل دیگران را ندارد بزرگترین عامل اختلافات و دشنی های بی دلیل است!
    1
    2
    دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.