خامنه‌ای خواهان ادامه مراسم «برائت از مشرکین» در زمان حج شد

 علی خامنه‌ایرادیو فردا: در حالی که در دهه‌های گذشته، برگزاری تجمع حکومتی ایران در عربستان سعودی در جریان مراسم حج، موسوم به «برائت از مشرکین»، همواره موجب تنش میان تهران و ریاض بوده، علی خامنه‌ای بار دیگر خواستار برگزاری این مراسم حکومتی شد.

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت در دیدار با مسئولان اعزام زائران ایرانی به عربستان سعودی گفت: «حرکت عظیم برائت از مشرکین نیز که جزو ظرفیت‌های گسترده و عمیق حج است، باید ادامه یابد.»

مراسم «برائت از مشرکین» یک فعالیت تبلیغاتی-سیاسی از سوی جمهوری اسلامی در مراسم حج است که مُبدِع آن روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی بود.

جمهوری اسلامی همواره در این مراسم، در پی ترویج ایدئولوژی خود بوده است.

در سال ۶۶، زوار ایرانی شرکت‌کننده در «برائت از مشرکین» با نیروهای پلیس عربستان سعودی درگیر شدند و این درگیری حدود ۲۸۰ کشته برجای گذاشت.

از آن پس، عربستان سعودی که مسئولیت برقراری نظم در اماکن مقدس مسلمانان جهان را برعهده دارد، محدودیت‌هایی را برای این مراسم در نظر گرفت.

با این حال، کشته شدن بیش از ۴۶۰ تن از زائران ایرانی در سال ۹۴ در مراسم حج بار دیگر تنش‌ها را افزایش داد.

خامنه‌ای در سخنرانی روز چهارشنبه خود از زائران خواست که در جریان «نمازهای جماعت مسجدالحرام و مسجد‌النبی» با دیگر زائران از کشورهای دیگر «ارتباط‌گیری و صحبت» کنند.

او به محتوای آن چه خود می‌خواهد در این ارتباطات مورد بحث قرار گیرد اشاره نکرد، اما گفت: «پیروزی انقلاب اسلامی، باعث شناخت و احیای نسبی ظرفیت‌های فریضه حج» شده است.

رهبر جمهوری اسلامی گفت: «باید تلاش کرد همه این ظرفیت‌ها احیاء شود و در مسیر تحقق اهداف اساسی حج مورد بهره‌برداری قرار گیرد.»
لحن ملایم‌تر خامنه‌ای درباره رهبران ریاض
جمهوری اسلامی همواره در بیش از چهار دهه گذشته با حکومت عربستان به دلیل نوع رویکرد دو کشور در جهان اسلام دچار اختلاف بوده است.

با این حال، به تازگی روابط ریاض و تهران پس از هفت سال قطع رابطه، با میانجیگری چندین کشور به ویژه چین دوباره برقرار شده است.

به نظر می‌رسد که احیای روابط تهران و پکن موجب تغییر لحن خامنه‌ای در سخنرانی اخیر او شده است.

رهبر جمهوری اسلامی که در سال‌های گذشته همواره با شدیدترین الفاظ به مقام‌های سعودی حمله می‌کرد، روز چهارشنبه از این حملات لفظی خود عقب‌نشینی، و درباره حکومت عربستان سعودی سکوت نسبی کرد.
+5
رأی دهید
-61

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    اول و آخر مشرک ، خود بی ناموس و بی شرف و خونخوارشه !!
    1
    45
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    ساربان - نورمبرگ، آلمان

    در سال ۶۶ علاوه بر اینکه ۲۸۰ نفر کشته شدند خیلی از زائران بدون زنهاشون برگشتند و اصلاً معلوم نشد زنهای این زائران بعد از اون ماجرا چه شدند خیلی ها میگویند که آن زنها به فروش رسیدند و سر از کشورهای آفریقایی درآوردند
    2
    27
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    پیر خردمند - تورونتو، کانادا

    خفه شو بابا. حرف وقت ملت ایران گفت ... تو بگو من.
    1
    28
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    machan - لس انجلس، ایالات متحده امریکا

    مشرک و کافر اعظم خامنه ای و آخوندها هستند. کل آخوندهای شیعه دشمن خدا و اسلام و انسانیت بوده و همه از بیخ کافر و جهنمی هستند. وقتی میگوییم ایاک نستعین یعنی فقط و فقط از تو خدا حاجت میخواهیم ، نه مردگان و امام حسین و علی و حسن و .. این شرک و کفر را آخوندها به مردم ایران قالب کرده اند.
    2
    22
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    Munchen - مونیخ، آلمان

    باز هم از این ... خوریهای زیادی کنید تا مثل دهه شصت ببندنتون به رگبار،اصولا هر کس اینقدر نفهم هست که برای اجرای این مراسم خرافی چرخیدن دور یک ساختمان که ظاهرا خدای اسلام در اونجا زندکی میکنه به عربستان‌میره لیاقتش هم همینه.
    3
    30
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    یه جوکی بود که اخرش طوطیه به صاحبش میگه: اوستا! نگفتم خودش میخاره!! حالا نقل این مفعوله. عوبها ....ش گذاشتن منتها هنوز میگه میخاره
    0
    14
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران
    من دقیقا روزی که توافق با عربستان کردند در همین سایت پیش بینی کردم خامنه‌ای این توافق را هم نابود خواهد کرد و تظاهرات برائت راه خواهد انداخت. این چیزی است که عربستان به آن حساسیت دارد چون اگر بخواهد بگذارد حج سیاسی شود آن موقع هر مسئله شخصی و محلی کشورهای دیگر در حج نمود پیدا خواهد کرد. خامنه‌ای شخصی بیمار و عقده‌ای است او حتی دیکتاتور هم نیست مسائلش بیشتر شخصی است.
    0
    10
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    پرشین پرینس - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
    ساندیس خورای سایت، بیاین .... و‌هارت و پورت آغاتون رو بیینید و بعد هم شاهد قمبل مفتخرانه اش باشید. البته ایشون قمبل کردن جزو عادات دیرینه اشونه…
    0
    9
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    Aztek - قم، ایران
    مردم ایران هم بزودی برائت از مفعولین را برای خامنه ای مفعول اجرا خواهند کرد.
    0
    9
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.