نتایج یک تحقیق علمی: فرازمینی‌ها ممکن است در جستجوی زمین باشند اما نتوانند آن را پیدا کنند

 عکس تزئینی استیورونیوز:احتمال وجود حیات بیگانه فرازمینی از دهه‌ها پیش یکی از جذاب‌ترین و وسوسه‌انگیزترین پرسش‌های عمومی است، اما هنوز بشر هیچ مدرکی دال بر وجود یا عدم وجود حیات در خارج از زمین پیدا نکرده است.

یک تحقیق علمی جدید در پاسخ به چرایی نزدیک نشدن فرازمینی‌ها به زمین، این فرضیه را مطرح می‌کند که «شاید آن‌ها نمی‌توانند ساکنان زمین را پیدا کنند.»

کلودیو گریمالدی، پژوهشگر «اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان» سوئیس در مقاله تحقیقی خود، احتمال می‌دهد که زمین ممکن است در موقعیتی قرار دارد که یک نقطه کور برای امواج رادیویی و سایر علایم ارسالی از فرازمینی‌ها باشد.

یافته‌های این تحقیق علمی در نشریه معتبر دانشگاهی «The Astronomical Journal» منتشر شده است.
در جست‌وجوی حیات بیگانه
جست‌وجوی زیست فرازمینی، به‌ویژه جست‌وجو برای هوش فرازمینی (اس‌ئی‌تی‌آی)، موضوعی است که در خط مقدم آگاهی عمومی در مورد فضا قرار دارد و به داستان‌های اشیای ناشناس پرنده (یوفو) یا همان بشقاب پرنده ها بازمی‌گردد.

بسیاری از دانشمندان به این گزارش‌ها با علاقه نگریسته بودند و تصور می‌کردند که احتمالاً حیات بیگانه وجود دارد. اما در مقابل، انریکو فرمی، فیزیکدان آمریکایی-ایتالیایی این سؤال را مطرح کرد که فرازمینی‌ها کجا هستند؟

«پارادوکس فرمی» که توسط انریکو فرمی مطرح شده، اساساً بر این استدلال استوار است که اگر تمدن‌های فرازمینی وجود دارند، چرا تاکنون نتوانسته‌اند زمین را پیدا کنند یا دست‌کم شواهدی قطعی از خود بر جای بگذارند.

تاکنون چندین پاسخ فرضی برای این موضوع ارائه شده است. فرضیه «باغ وحش» بر این استدلال استوار است که فرازمینی‌ها از وجود زمین آگاه هستند، اما از تماس با ما تا زمانی‌که پیشرفته تلقی شویم، خودداری می‌کنند.

فرضیه دیگر، فرضیه «جنگل تاریک» است که این فرض را مطرح می‌کند که تمام تمدن‌های فرازمینی انزواگرا و پارانوئید هستند و تمدن‌های پیشرفته دیگر را به عنوان یک تهدید می‌بینند و بنابراین از دیگران پنهان می‌مانند.

اینک گریمالدی در پژوهش جدید خود این پاسخ فرضی را مطرح کرده است که «شاید امواج رادیویی فرازمینی‌ها هنوز به زمین نرسیده‌اند.»

او در پژوهش خود بر این نکته تأکید دارد که بشریت در ۶۰ سال گذشته با ارسال امواج رادیویی به فضا فقط به دنبال فرازمینی‌ها بوده است.

با این حال، همه تلاش‌ها برای یافتن امواج رادیویی فرازمینی‌ها تاکنون نتایج قابل توجهی به همراه نداشته است. سیگنال «واو» در سال ۱۹۷۷ هم که توجه زیادی را به خود جلب کرد برای یک بار بوده و دیگر تکرار نشده است.

گریمالدی در مورد چرایی عدم دریافت امواج رادیویی از طرف فرازمینی‌ها بر این نظر است که به دلیل احتمال وجود نابرابری در حوزه فناوری در کهکشان، این امواج‌ بسیار نادر باشند.

او سپس امواج رادیویی فرازمینی‌ها در کهکشان راه شیری را از نظر فرکانس با انهدام انفجاری یک ستاره موسوم به «ابرنواختر» مقایسه می‌کند.

بنابراین به دلیل نادر بودن آن‌ها، ممکن است بین ۶۰ تا ۲ هزار سال طول بکشند تا امواج رادیویی به زمین برسند. به عبارت دیگر، امواج رادیویی فرازمینی‌ها ممکن است در نهایت به ما برسند، اما در حال حاضر، این امکان وجود دارد که برای مدت بسیار طولانی چشم انتظار بمانیم.

البته ممکن است وضعیت در نهایت تغییر کند. در حالی که بشر ممکن است سیگنال‌های زیادی را عمداً به فضا ارسال نکند اما زمین امواج رادیویی زیادی را ناخواسته منتشر می‌کند.

پژوهش جدید به این موضوع اشاره دارد که زمین اساساً یک منبع غیرعادی انتشار امواج رادیویی است و با پیشرفت فناوری‌ها به ویژه فناوری تلفن همراه و تغییر به سمت نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G)، این سیگنال‌ها حتی واضح‌تر می‌شوند و این امکان را از نظر تئوری برای فرازمینی‌ها فراهم می‌کند که ما را پیدا کنند.

گریمالدی بر این نظر است که «مشکل بزرگ این نیست که ما به جستجوی حیات بیگانه ادامه می‌دهیم، بلکه سرنخی نداریم که در سراسر پهنه کیهان به کجا نگاه کنیم.»

به همین دلیل، به جای اختصاص تلسکوپ‌ها و مأموریت‌های خاص برای یافتن موجودات فضایی، شاید بهتر باشد جست‌وجو برای هوش فرازمینی را با استفاده از روش‌ها و اصل‌های فیزیک موسوم به «اخترفیزیک» ادامه دهیم.
+18
رأی دهید
-9

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    قوقولی مقولی - مادرید، اسپانیا
    اگر موجودات‌ هوشمند و پیشرفته هم در نقاطی از جهان باشن فاصله اینقدر زیاده که امکان سفر وجود نداره و حتی امواج رادیویی و نور هم باید هزاران سال و شاید میلیونها سال در راه باشن تا به ما یا اونا برسه، اگه کهکشان خودمون 100 میلیارد ستاره داشته باشه (بجز سیارات) برای شمردنشون 3200 سال بی وقفه زمان نیازه، وا به حال بقیه کهکشان‌ها.
    2
    17
    ‌سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    اراجیف بیخود. تحقیقات خودتون رو انجام بدید دیگه چرا داستانها تخمی تخیلی میسازید. یه عده احمق هم دنیا این اراجیف هستند.
    19
    7
    ‌سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Persiangulf2535 - لند‌ن، انگلستان
    بنظرمن فرا زمینی ها از وجود بشر بخوبی اگاهند ولی ازایجاد ارتباط با بشربدلایل زیادی پرهیز میکنن ازجمله جنگ وخون ریزی اعدام و قتل وخرافات وهزار دلیل دیگه که هزاران ساله در گوشه وکنار این کره خاکی اتفاق افتاده ومیوفته، اگر از زاویه فرا زمینی ها به بشر نگاه کنیم حمتا نگاهی شبیه نگاه انسان به مورچه هایه قاتل و بیرحم رو تعبیر خواهیم کرد در اصل بشرافتیست در حال از بین بردن یک سیاره ،، مگه مغز خر خوردن تا با بشر ارتباط و یا پای این افت رو به سیاره خودشون باز کنن.
    2
    14
    ‌سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    چه کسی‌ می‌‌گوید فرازمینی وجود ندارد؟ پس همه اون کسانی که دنبال عکس امام روی ماه بودند چه کسانی بودند ؟ مگر پیرزن و ضد بشر مانند این‌ها و کلا فرقه ۵۷ از آلبانی گرفته تا وسط شانزلیزه تا وسط لندن بودند. ؟ همه می‌‌گویند ما نبودیم . نتیجه منطقی‌ یک عده از کره مریخ بودند بقیه نپتون . بیشتر ولی از منظومه راه شیری بودند.زمانی که هم با سفینه خود فرود آمدن. اول رفتن آمریکا .آمریکا گفت جنگ ؟پیرزن گفت نه. امپریالیست دوست نداریم همشیه دنبال جنگ هستند. رفتند چین. چینی‌ هی‌ تاب می‌‌خورد دور سفینه و پرسید؟ این سفینه را چطوری ساختید ؟ بعد یک پرواز کردند بر فراز ایران. پرسیدند. فرازمینی اینجا چی‌ می‌‌خواهید. ؟ فرازمینی فرمود .امام
    3
    12
    ‌سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    قوقولی مقولی - مادرید، اسپانیا
    راستی، الان داشتم نگاه میکردم تعداد ستارها رو تا چهارصد میلیارد تخمین زده،با این حساب برای شمردنشون فارغ از مطالعه و برسیشون فقط و فقط شمردن بی وقفه به دوازده هزارو پانصد سال وقت نیازه. من که مبهوتم شما رو نمیدونم.
    1
    16
    ‌سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک

    اینها فقط نظریه، تئوری، فکر و خیال، و حدس و گمان می‌باشند. ولی خداوند متعال صریحا در قرآن گفته است: یسبح له السموات السبع و الارض و من فیهن؛ آسمان‌های هفتگانه و زمین و هر کس که در آنهاست او را تسبیح می‌گویند. و امیرالمؤمنین علی ع می‌فرماید: «این ستارگان آسمان، شهرهایی همانند شهرهای زمین هستند که شهری با شهر دیگر با ستونی از نور مربوط است».
    28
    7
    ‌سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    انرژی و بینهایت - فوکوکا، ژاپن
    من با فرضیه ( باغ وحش) کاملا موافقم. منتظرند تا ما از این وحشت ،دربدری و جهالت خلاص شویم و آنوقت دو امکان وجود دارد: یا اینکه همه از بربریت و وحشت با هم میجنگیم و با اسلحه اتمی و غیره هایش همه را و خود را از بین میبریم، در این صورت دیگه فرا زمینی ها کاری ندارند تا بیایند اینجا. و یا هم همه هوشیار میشیم و تولید اسلحه را کنار میگذاریم، ادیان مزخرف و خدایان ظالم و خشنی را که بخود بوجود آورده ایم و بنام شان یکدیگر را از بین میبریم همه را کنار میگذاریم و انسانهای هوشیار و بیدار میشویم. آنگه است که آنها میایند و با ما سر صحبت را باز میکنند. ولی عجیب و غریب اینست که باوجودیکه ما را وحشی یافته اند و زمین را باغ وحش و ما را منحیث موجودات عقب مانده میبینند باید خیلی با وجدان باشند که از این جهالت ما سوء استفاده نکنند و همه ما را به بردگی فکری نکشانند. ما انسانها عملا همین کار را کرده ایم و میکنیم، هر کشوریکه مردمش عقب مانده بوده اند بیشتر آنجا خرافه و ادیان مزخرف را ترویج داده ایم تا بیشتر استفاده سیاسی کرده و اسارت فکری را اعمال کنیم. حالا انتظار داریم فرازمینی ها با وجدان تر از ما باشند.
    4
    16
    ‌سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    مبشر جاروندی - گتنبرگ، سوئد
    کی میگه فرازمینی وجود نداره، زکی، چشما و گوشهای احمدی نژاد رو نگاه کن ، خنده هاشو ، انگار از آخرین سیاره اومده ، این همه ملا در این رژیم جنایتکار با قیافه های فرازمینی و‌ تفکر ۱۶۰۰ سال گذشته مردگان زیر زمینی ، وای بر ما ،
    3
    4
    ‌سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ضدبشر - گراتس، اتریش
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    من عکس خمینی را تو ماه ندیدم . ولی عکس های پاره شده شاه را زیر پاهام خیلی دیدم .در رابطه با فرازمینی ها , اگر بیایند اولین پیشنهادی که به اون ها میکنم اینه که تو را با خودشان نبرند چون جز با نمکترین ها ی سایت هستی و اگر لاتاالات تو نباشد حوصله مون سر میرود . بقول پیرزن عزیز , شاید ادمین سایت با توقرار داد بسته، تا با تَته پَته نویسی هایت بیشترین بازدید کننده را در سایت فراهم بکند. اگر تو نباشی آیا کسی هست ما را با مزخرفاتش بخنداند؟ دیگر اینکه مطمعنا نمیتونی به ایران بری چون قرارداد داری. در ضمن اگر به ایران بروی باید در امتحان زبان هم شرکت بکنی . خلاصه مواظب خودت باش که اتفاق بدی برات نیفته .چون به مزخرفاتت یه طوری عادت کردیم .
    5
    2
    ‌سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۷
    Zebelemahal - تهران، ایران
    براشون لوکیشن بفرستید راحت بیان
    1
    1
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.