فخری نیکزاد، از گویندگان اصلی برنامه موسیقی ایرانی «گل‌ها»، در لندن درگذشت


فخری نیکزاد، گوینده و مجری رادیو و تلویزیون ملی ایران، در سن ۸۲ سالگی در شهر لندن درگذشت. او از گویندگان اصلی اشعار برنامه «گل‌های تازه» رادیو ایران بود و به دعوت امیرهوشنگ ابتهاج به این برنامه پیوست.
 
 فخری نیکزاد
فخری نیکزاد متولد مرداد ۱۳۲۰ در تهران بود و از سن ۲۷ سالگی فعالیت هنری خود را آغاز کرد.

اولین اجرای تلویزیونی او برنامه «شهر آفتاب» به تهیه کنندگی دکتر پارسی‌نژاد بود که سال ۱۳۴۷ از تلویزیون ملی ایران پخش شد. فخری نیکزاد همچنین مجری مجموعه تلویزیونی «هفت شهر عشق» بود و در گروه ادب امروز به سرپرستی نادر نادرپور عضویت داشت.

فخری نیکزاد پس از انقلاب اجازه فعالیت پیدا نکرد و بدنبال تیرباران شدن خواهرش «سوزان نیکزاد» در سال ۱۳۶۰به دلیل فعالیت سیاسی، ایران را در سال ۱۳۶۲ ترک کرد.
 
فخری نیکزاد در سال ۱۳۴۷ کار گویندگی را با برنامه «شهر آفتاب» به تهیه‌کنندگی دکتر پارسی‌نژاد که به معرفی کتاب در تلویزیون ملی می‌پرداخت آغاز کرد. او سپس گویندگی برنامه «هفت شهر عشق» را با موضوع شعر و موسیقی به عهده گرفت و همچنین و در گروه ادب امروز به سرپرستی نادر نادرپور عضویت داشت.
 
پس از ادغام رادیو و تلویزیون، فخری نیکزاد به دعوت هوشنگ ابتهاج به همکاری با برنامه «گل‌های تازه» پرداخت و این همکاری تا پایان کار این برنامه ادامه یافت.
 
دکلمه اشعار در برنامه موسیقی «گلهای تازه» بخش مهمی از خاطره شنیداری کسانی است که با مجموعه رادیویی گل‌ها آشنایی دارند. فخری نیکزاد همچنین مجری بسیاری از برنامه‌های مناسبتی تلویزیون ملی از جمله چهارم آبان، نوروز و جشن سده را نیز عهده داشته است.
 
فخری نیکزاد آغاز فعالیت هنری خود را اینگونه روایت کرده است: «یادم می آید قبل از نوروز سال ۴۷ تقاضا به رادیو و تلویزیون داده بودم، در آن‌موقع در دوبلاژ بودم، به هر حال تقاضا برای گویندگی داده بودم، تقی روحانی صدای مرا برای رادیو آزمایش کردند و گفتند که خبر می‌دهند و در تلویزیون هم صدا و تصویر گرفتند که شعرخوانی بود، چند قطعه شعر دادند که بخوانم و فرح‌اندوز گوشش صدا بکند و نمی‌دانم که او کجا است، وقتی که از استودیو بیرون آمدم، او اولین کسی بود که مرا تشویق کرد، به هر حال من منتظر جواب رادیو و تلویزیون بودم که یک روز آقای روحانی زنگ زد و گفتند که قبول شدی و هفته دیگر به سر کار بیا. در همان زمان نوروز بود و یکروز که پای تلویزیون نشسته بودم دیدم که برنامه‌های آزمایشی مرا از تلویزیون پخش می‌کنند، یعنی آنقدر خوب شده بود که برای نوروز پخش می‌کردند، بلافاصله از تلویزیون زنگ زده شد که قبول شدم. در آن زمان رادیو و تلویزیون از همدیگر جدا بودند و نمی‌دانستم که چکار بکنم. به آقای روحانی زنگ زدم و گفتم که ترجیح می‌دهم به تلویزیون بروم.»
 
اوهمچنین گفت که «وقتی رادیو و تلویزیون با هم ادغام شدند، تهیه کنندگان رادیو به طرفم هجوم آوردند و برنامه‌های زیادی در رادیو داشتم از جمله نامه‌های یک جهانگرد، یک شعر و یک شاعر، هزار و یک شب و برنامه‌های دیگر که فرصت سر خاراندن نداشتم.»
+73
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    روانش شاد خانوم خوش صدائی بود.
    1
    68
    شنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۹۳
    جنابِ سروان - مونرآل، کانادا
    فکرنکنم کسی اینجا برنامه راه شب رادیوقدیم رویادش باشه اونم یه زن بود اسمش خانم مودب بودکه همین بغلدست خودمون توآمریکازندگی میکنه ماشالافکرکنم الان نزدیک صدسالش باشه این اثرات نخوردن روغن نباتی وهله هوله است
    25
    26
    شنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    shirzan - برلین، آلمان

    جنابِ سروان - مونرآل، کانادا
    تو اینقدر بامزه ائی بگو ننه ات برات اسفند دود کنه.اما ظاهرا جنتی یا ره خرت از روغن بنفشه استفاده میکنند که دم به تله ازرائیل نمیدند
    6
    28
    شنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    siavash786 - قلب نگین، هندوستان
    جنابِ سروان - مونرآل، کانادا
    به قول خمینی خیلی خری که فکر میکنی همه اینجا مثل تو بچه سوسول و بی مزه هستند. گویندگان و مجریان رادیو و تلویزیون قدیم همه تحصیل کرده و دوره دیده بودن . از آن گویندگان خوش صدا یکی از دوستان عزیزم در بلژیک زندگی میکند که امیدوارم هر چه زودتر سلامتیش را بدست آورد .
    14
    15
    شنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.