سالم‌ترین نوشیدنی‌ها برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ کدام است؟

بنا‌ به تاکید محققان همه باید به میزان مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده توجه کننددویچه وله: مطالعه محققان دپارتمان تغذیه دانشگاه هاروارد مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند را با مرگ زودرس در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط کرده است.

به‌گزارش Consumer Healthday داده‌های این مطالعه ۱۸ ساله از اطلاعات پزشکی ۹ هزار و ۲۰۰ زن و بیش از ۳هزار و ۵۰۰ مرد به دست آمده است. شرکت‌کنندگان هر دو تا چهار سال یکبار، گزارش دادند که چندبار در روز نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی و همچنین آب میوه، قهوه، چای، آب و شیر کم‌چرب مصرف می‌کنند.

بر اساس نتایج، روزانه مصرف هر وعده اضافی از یک نوشیدنی شیرین‌شده با شکر با افزایش ۸ درصدی مرگ‌ومیر ناشی از همه علل برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ همراه بود. جایگزینی این نوشیدنی‌ها با یکی از گزینه‌های سالم مانند قهوه، چای یا شیر کم‌چرب، خطر مرگ زودهنگام را تا ۱۸ درصد کاهش داد.

این مطالعه نشان داد که به‌عنوان مثال، جایگزینی یک وعده نوشابه یا لیموناد با یک فنجان قهوه، با ۱۸ درصد کاهش خطر مرگ زودرس به هر علت و ۲۰ درصد کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط است. برای چای، این سود به‌ ترتیب ۱۶ و ۲۴ درصد بود.

بنا‌ به‌ گفته محققان، نوشیدنی‌های حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی نسبت به نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر مشکل‌سازتر هستند. دیابت یک بیماری بسیار جدی است و امید به زندگی و کیفیت زندگی بیماران را کاهش می‌دهد. حتی اگر آنها عمر طولانی داشته باشند، اغلب زندگی پیچیده‌ای با بیماری قلبی و انواع مشکلات دیگر، مانند بیماری کلیوی و مشکلات عصبی دارند، بنابراین یک تغییر بسیار ساده مانند کنار گذاشتن نوشیدنی‌های قندی و شیرین‌شده با شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌تواند تغییر بزرگی در کیفیت زندگی آنها ایجاد کند.

بنا‌ به تاکید محققان همه، نه فقط افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، باید به میزان مصرف این نوشیدنی‌ها توجه کنند.

در سال ۲۰۲۱، حدود ۵۳۷ میلیون بزرگسال در سراسر جهان به دیابت نوع ۲ مبتلا بودند. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۵ این عدد به ۷۸۳ میلیون نفر برسد.

این مطالعه ۱۹ آوریل در مجله BMJ منتشر شده است.
+6
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.