اگر انقلاب ایران اتفاق نمی‌افتاد، کشور فلسطین به همت شاه ایران تشکیل شده بود


ایندیپندنت فارسی: جمهوری اسلامی با ایدئولوژی افراطی و دشمن‌تراشی دائم، سبب انزوای «ایران» در خاورمیانه شده است. کشورهای منطقه که روزگاری ایران را الگوی توسعه خود می‌دانستند در نتیجه تنش‌های چهار دهه اخیر به جایی رسیده‌اند که آرزوی صلح و امنیتشان را در توافق‌نامه‌هایی دنبال می‌کنند که ایران در آن جایی ندارد.

شاه فقید ایران، محمد رضا شاه پهلوی با ایجاد روابط دوستانه با تمامی کشورهای منطقه از جمله اسراییل و فلسطینیان توانسته بود در عین دوستی با اسراییل از منافع فلسطینیان نیز دفاع کند. اگر انقلاب ایران اتفاق نمی‌افتاد، تردیدی نبود که کشور مستقل فلسطین سال‌ها پیش به همت شاه تشکیل شده بود.

ایران می‌توانست به‌ اتکای جایگاه و قدرتش، میانجی‌ صلح و ثبات و عامل رفع تنش در منطقه باشد و از این راه موقعیتی ممتاز در جهان به دست آورد، ولی چهار دهه حکومت جمهوری اسلامی این فرصت طلایی را از کشور ایران دریغ کرد.

جمهوری اسلامی هنوز متوجه این نکته نشده است که هیچ کشوری قیم مردم فلسطین نیست و از تل‌آویو تا بیروت، غزه و بغداد، تمامی مردم منطقه یک خواست دارند و آن آرامش، صلح و امنیت است.
+63
رأی دهید
-11

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۳
    چلیپا - مسجدجزایرسلیمان، جزایر سلیمان

    شاه همت میکرد تومبونه خودشو بالامیکشد.بحرین رو که شوهر داد.لابد فلسطینم زیره پروبال میگرفت وبزرگش میکرد اونم شوهرمیداد
    93
    22
    ‌سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران

    هیچ اتفاقی نمی افتاد. شاه برای ماندن خود درگیر بود. ببخشید هموطن من نه طرفدار ج ا نه ضد حال شما. من واقع بینم. این داستانها همه بی ربطتند. تاریخ شمایید قدرت شمایید کشور شمایید شادی فرهنگ موزیک خوراک شمایید. گور بابای آمریکا و اسرائیل و فلسطین فقط دلیل اینکه اینها را من میگویم این است یک جریان کثیف جهانی دارد ج ا را از سکته قلبی خارج میکند و دوباره ایرانیان را با منقل و تریاک تاریخ و نوستالوژی نا امید میکند. ج ا بصورت فنی یک حکومت مذهبی است و شما پایه و ارکانش را در یکسال به زیر کشیدید (میدونی این فاشیزم موسیلینی نیست این مذهب است مادرتم عقد کرده برا بابات). وحشت این لاشی‌های جهانی هم همین است گفته بلیکن امروز برید تویتش رو ببینید The @G7. are in lock step on Iran: de-escalation and diplomacy together with deterrence. معنی روش نزدیک شدن به ایران به روش کم کردن تنش دیپلماسی و جلوگیری یعنی مهسا نیکا رهنورد و . همه کشک. ولی غلط کرده‌اند شما خودتون یک صندلی از G7 هستید اگر قدرت خود را بفهمید.
    46
    14
    ‌سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    maradona - براتیسلاوا، اسلوواکی

    البته شواهدی وجود داره و از اسناد کاخ سعد آباد به جا مانده که شاه به دو گروه خیلی علاقه داشت شیعیان پاراچنار پاکستانی که خیلی بهشون کمک می کرد و همچنین ملت مظلوم فلسطین بار ها و بار ها به این دو گروه پول کمک کرده بود
    37
    10
    ‌سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    kalo palang - لندن، انگلستان
    گروهای چریکی و فلسطینی باحمایت شاه تشکیل شد. شاه خوب میدونست برای پیشبرد سیاست هاش هم به روابط خوب نیاز داره هم به گرز آتشین. حتی خود آمریکا هم با وجود روابط خوب با اسراییل جاسوسان و مهر های خودش رو در سیستم سیاسی و اجتماعی و اقتصادی اسراییل داره و در صورت لزوم برای ادب کردن اسراییل ازشون استفاده میکنه
    23
    6
    ‌سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    Attila14 - استکهلم، سوئد
    چلیپا - مسجدجزایرسلیمان، جزایر سلیمان
    آزادی بیان جای خودش ولی خیلی دوست دارم یه مشت محکم تو دندونات و یه آپرکات موثر زیر چانه ات بزنم تا دیگه نتونی چرت و پرت و خزعبلات اخوندی و تحریف واقعیتهارو اینجا بار کنی!
    7
    26
    ‌سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    بچه تهرون - تهران، ایران
    romano - تهران، ایران. دوست عزیز با احترام به نظر شما فکر میکنم که شاه به دلیل اقتدار و ایمانی که به پیشرفت و ترفی کشور داشت تا چند ماه آخر حکومتش هیچ وقت به بقای حکومتش فکر نکرد اونقدر اقتدار داشت که قیمت نفت رو با تاسیس اوپک اونقدر بالا برد که اقتصاد غرب رو متزلزل کرد حالا سر درست بودن این کارش هم صحبت نمکنیم .با یک مقایسه کوچک میبینیم که جمهوری اسلامی از روز اول بدلیل بی اقتدار بودن و‌ناکارامدی تمام تلاشش و سرمایه‌گذاریش در جهت بقای خودش بوده چه در داخل چه در خارج از کشور ولی شاه آنقدر آسوده خاطر بود که تا چند ماه آخر حکومتش تدابیر و افکارش از مرزهای کشورش هم فراتر میرفت.
    4
    19
    ‌سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.