جمهوری آذربایجان از ناپدید شدن یکی از شهروندانش در ایران خبر داد

روابط ایران و جمهوری آذربایجان در ماه‌های اخیر پرتنش بوده استبی بی سی: جمهوری آذربایجان تصور می‌کند که یک شهروند این کشور در ایران ناپدید شده باشد و در همین راستا وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در نامه‌ای به سفارت ایران در باکو خواستار توضیحات درباره او شده است.

این وزارتخانه دیروز، ۹ مارس، اعلام کرد گزارشی درباره فرید صفرلی، دانشجوی ۲۶ ساله در دانشگاه فردریش شیلر شهر «جنا» در آلمان دریافت کرده و این مبنا او در ۲۰ فوریه به ایران رفته و از ۴ مارس از محل سکونتش اطلاعی در دست نیست.

امروز، ۱۰ مارس هم آیخان حاجی زاده، سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت که سرکنسولگری آذربایجان در تبریز نیز در جریان تحقیقات درباره فرید صفرلی است.

در اطلاعیه وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان آمده است: «به منظور شفاف‌سازی در مورد فرید صفرلی، درخواستی به سفارت ایران فرستاده شده است و در حال حاضر منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم.» این اطلاعیه که در وبسایت این وزارت‌خانه منتشر شده اضافه کرد: «اقدامات و بررسی‌های لازم برای روشن شدن ماجرا ادامه دارد.»

در هفته‌های اخیر و پس از حمله‌ مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران تنش میان دوکشور تشدید شده است.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان یادآور شده است که پس از حمله مسلحانه ۲۷ ژانویه به سفارتش در تهران، به شهروندانش هشدار داده بود تا از سفر به ایران خودداری کنند و در صورت سفر به ایران موارد احتیاطی را رعایت کنند. این کشور در پی این حمله سفارت خود را در تهران تعطیل کرد.

پیشتر، اخباری درباره مفقود شدن فرید صفرلی، در شبکه‌های اجتماعی جمهوری آذربایجان دست به دست می‌شد.

در این شبکه‌ها پستی از دلارا عسگرووا، مادر فرید، که در آلمان زندگی ‌می‌کند همرسانی می‌شد که در آن که گفته بود پسرش، فرید صفرلی، هنگامی که برای دیدن دوست دخترش به ایران سفر کرده بود، ناپدید شده است. او اضافه کرده است که از ۴ مارس نمی‌تواند با فرید تماس بگیرد و تصور می‌کند که توسط پلیس ایران بازداشت شده باشد.
در آبان ماه امسال، باکو پنج نفر از اتباع خود را به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر کردبه نظر می‌رسد این اتفاق و همچنین حمله به سفارت این کشور در تهران، روابط این دوکشور همسایه را پیچیده‌تر کند.

در آبان ماه امسال، باکو اعلام کرد که پنج نفر از اتباع خود را به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر کرده است. در آن زمان، سرویس‌های امنیتی باکو اعلام کردند که این بازداشت‌ها به عنوان بخشی از اقداماتی است با هدف «مقابله با فعالیت‌های مخرب اطلاعاتی از جانب سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه علیه آذربایجان.»

چندی پیشتر از آن نیز ، مقامات باکو ۱۷ مرد را که به گفته آنها عضو «گروه مسلح غیرقانونی مورد حمایت ایران ایران در خاک آذربایجان» بودند، دستگیر کردند.

ایران چندین بار نگرانی خود را از حضور اسرائیل و فعالیت نظامی این کشور در خاک جمهوری آذربایجان اعلام کرده و آن را تهدیدی برای خود دانسته است.
+15
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.