کریستین امان‌پور در گفت‌وگویی جنجالی امیرعبداللهیان را به چالش کشید

 تجاوز به زنان در بازداشتگاه‌ها پذیرفتنی است؟

- خبرنگار ارشد سی‌ان‌ان در گفت‌وگویی جنجالی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را به چالش کشید

ایندیپندنت فارسی: کریستین امان‌پور، خبرنگار ارشد شبکه خبری سی‌ان‌ان، در گفت‌وگویی چالشی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، از او در مورد شکنجه و تجاوز جنسی به معترضان در ایران پرسید. امان‌پور در برابر انکارهای مکرر امیرعبداللهیان، به او یادآوری کرد که گزارش‌ها و تحقیقات متعددی از جنایات جمهوری اسلامی در این زمینه موجود است.

فیلم کامل این ویدئو بعدازظهر چهارشنبه، یکم مارس (۱۰ اسفند)، پخش می‌شود، اما در بخش‌هایی از آن که فعلا پخش شده است، می‌بینیم امیرعبداللهیان مدعی می‌شود که در «تظاهرات‌های صلح‌آمیز» در ایران هیچ کس دستگیر نشده و دستگیری‌ها تنها زمانی صورت گرفت که «افرادی از خارج کشور»، کار را به خشونت کشاندند.

امان‌پور با اشاره به یکی از گزارش‌های شبکه سی‌ان‌ان، می‌گوید: «خانمی هست که بیش از یک ماه در یکی از سلول‌های سپاه پاسداران بوده و سه مرد مختلف به او تجاوز کردند. او به این علت که به فکر خودکشی افتاده، با روحانی‌ای صحبت می‌کند و سی‌ان‌ان با آن روحانی گفت‌وگو کرده. آیا پذیرفتنی است که زنی که به هر دلیل دستگیر شده باشد، مورد تجاوز قرار گیرد؟»

در مقابل انکار امیرعبداللهیان، امان‌پور یادآوری می‌کند که علاوه بر سی‌ان‌ان، رسانه‌های متعدد دیگری همچون روزنامه نیویورک‌تایمز و نهادهای حقوق بشری نیز چنین مواردی را گزارش داده‌اند.

امیرعبداللهیان می‌گوید: «در مورد این خانم ایرانی من نمی‌توانم تایید کنم... حرف‌های بی‌اساس در فضای مجازی و رسانه‌ها زیاد گفته می‌شوند.»

در مقابل امان‌پور نیز تاکید می‌کند این گزارش «بی‌اساس» نیست و بر اساس گفت‌وگوی سی‌ان‌ان با خود این دختر و با یک روحانی در ایران تهیه شده است. وقتی امیرعبداللهیان سی‌ان‌ان را به پخش موارد «بی‌اساس» متهم می‌کند، امان‌پور چنین پاسخ می‌دهد: «نخیر چنین چیزی نیست. ما واقعیات را می‌گوییم.»

به گفته امان‌پور، کمک پهپادی تهران به روسیه و فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، از دیگر مسائلی است که در این گفت‌وگوی چالشی مطرح می‌شود.
+237
رأی دهید
-11

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۶
    dannni - سوئد، سوئد

    پینوکیو دروغ گو تمام صفات یک شیطان در وجود این کریه و پلید چه راحت دروغ که میگه خودش هم باورش نمیشه چه رسد دیگران
    3
    217
    ‌چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    siavash786 - قلب نگین، هندوستان

    کریستین امان‌پور این بیچاره را تنها گیر آورده و هر چی می پرسه او هم رد میکنه ، به قول آن تریاکی کیهانی سندروم مغزی داره . باید اول می پرسید مادرش کدام خیابان کار میکرد و چند تا پدر واقعی دارد ؟ آیا کسی تو نظام آخوندی حرف راست میزند ؟ آیا آن دسته فیلمهای سرکوب و کشتار کلیپ فیلم تلویزیونی بود یا سینمایی ؟ واقعا اگر راست میگه آن عفورهبری اخیربخشی از سناریوی جدید فیلم با شرکت مجتبی خامنه ای بود ؟منظوراز تظاهرات‌های صلح‌آمیزهمان ساندیس خور هست ؟‌ حتما تجاوز سه نفر به دخترش بوده و بنا به مصلحت نظام و با پست و مقام ریاست جمهوری آینده ، ایشان مجبور به سکوت هستند چون اصلا دروغ نمیگویند. حالا کی راست میگه کی دروغ ، حتما از فاطی و غیره بپرسید
    5
    65
    ‌چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    این پفیوز بی سر و پا ، هرچی نباشه دست پرورده آخوندای بشکه بازه ! بقولی زیر چیز می مونه و زیر بار حرف نمیتونه ، شده از گاله بو گندوش هر هجویات و مزخرفات و دروغی که در بیاد ، کَکِش نمیگزه و میگه ، چون نه آبرو و حیثیت داره و نه شرف !
    2
    72
    ‌چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    پیر خردمند - تورونتو، کانادا

    تنها وزیر امور خارجه در دنیا که انگلیسی نمی تونه صحبت کنه. رژیم جمهوری اسلامی تمام و کمال احمق و بی سواد هستن. مرگ بر ج اس و رهبرچلاقش
    1
    69
    ‌پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۷
    hassan1326 - تهران، ایران

    وقاحت از سر و کله مزدوران خامنه ای می بارد .
    2
    66
    ‌پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    این جمهوری اسلامی حتی در حد و رکورد خودش هم سقوط کرده. ظریف لااقل دروغ میگفت خیلی راحت میگفت. این منگول نفس نفس میوفته و سر مترجم داد میزنه! 😀. یعنی حتی دروغگوی متبحرشون هم ته کشیده
    4
    58
    ‌پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    Sasan 55 - پاریس، فرانسه

    آفرین به خانم امانپور که این نماینده پلید و دروغگو را بخوبی رسوا کرد .دم شما گرم خانم امانپور
    3
    63
    ‌پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

    این مردک کله پز حتی در حد مصاحبه ساده انگلیسی بلد نیست ، باید دلاک حمام می‌شد ، ماله کشی خوب بلده
    3
    60
    ‌پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ

    siavash786 - قلب نگین، هندوستان
    1-هم میهن: بنظرم خط و مشی افکار مرد سالارانه، در خصومت و تحقیر حقوق ابتدایی زنان در یک جامعه ختم میشود. مثلاً اگر دو کودک یا مرد بزرگسال وارد یک بگو مگوی تند یا دعوایی بشوند، اولین فحاشی ها نثار مادر. خواهر. زن.دختر عمه و هرچی مونث میشوند. البته بعضی از لوتی ها و پهلوان های سبیل کلفت حرمت زنان را نگه میدارند وبقول معروف مردانه برخورد میکنند. فحاشی نمی کنند. متاسفانه برای ما جا افتاده است که اگر با شخصی از عمال رژیم یا مخالف برخورد بکنیم هر چه فحش مادر و خواهر نثارش بکنیم، دال بر مبارزه ما محسوب میشود.
    59
    13
    ‌پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ

    ۲- حالا شما از کجا میدانید مادر این مردک کارگر جنسی بوده است? اصلاً به مادر ایشان چه ربطی دارد? مگر افراد مشهوری نداریم که مادرانشان در فقر و روسپی خانه کار کرده اند ولی بچه هایشان نابغه شده اند! پس کجا شد شعار زن. زندگی. آزادی? وقتیکه می گوییم از حقوق زنان باید دفاع بشود ,یعنی ما مردسالارها فقط اینجا داستان ننویسیم و از خشونت علیه زنان دفاع بکنیم. خشونت فقط تجاوز محسوب نمیشود! تا زمانیکه به دگردیسی رفتاری و اخلاقی مردانه خود عمل نکنیم, شعار ما متاسفانه این است؛ مرد، زندگی مردانه، آزادی مردانه! جانت جور
    59
    13
    ‌پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    siavash786 - قلب نگین، هندوستان

    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    با سپاس از غیرت بلوچ با یک متن طنز گونه رگ گردنش تورم پیدا کرد . آنموقع که آن خانم را یک گروه نامرد و نامحرم نوازش میکردن آن رگ کرد ، لر و بلوچ ، و غیره کجا بود تا دختر و مادری را از چنگال دژخیمان رهایی دهد ؟ دوست عزیز ، من نگفتم مادرش در خیابان تن فروشی میکند که توهین به زن تلقی شود ولی به صراحت گفتم چند تا پدر واقعی دارد ، چه فرقی بین زن ومرد وجود دارد؟ در یک حرکت انقلابی شعارتان هر چه میخواهد باشد ولی نباید برای شعار زن زندگی آزادی ، مردان و بچه ها را فراموش کرد. امیدوارم این انقلاب با اتحاد همه ملت ، با همبستگی زن و مرد ، دختران و پسران جوان که آینده سازان ایران خواهند بود پیروز شود . شاد و پیروز باشید
    0
    35
    ‌پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    siavash786 - قلب نگین، هندوستان
    بنده هیچ کاری در راستای حقوق زنان و دختران کشورم انجام نداده ام و ضمناً از آن بلوچ های بی غیرت هستم. ولی با همان بی غیرتی که دارم طی این چندسالی که در اینجا چرک نامه می نویسم, کوچکترین توهین و فحاشی به کل جنسیت زن ننمونده ام و از این بابت سرفرازم. ولی جنابعالی چه کاری برای زنان و کودکان انجام داده اید? فحاشی به جنس زن لابد هنر است! در بدترین حالت فرق بنده و شما این است: شما مسلح به این ادبیات هستید و فکر میکنید اگر به مادرِ یا زن کسی فحاشی بکنید نشان از مبارزه است. خیر ! سرور گرامی تا وقتی که ما تدبیرمان با اینگونه الفاظ توهین و تحقیر به جنس مخالف عملی میشود، یعنی رسوب فکری ما مردانه است و خود را برتر میدانیم. حال زن فرقی نمی کند مادر من باشد یا زن خامنه ای! وقتی که جنابعالی می نویسید؛ مادرش کدام خیابان کار میکرد و چند تا پدر واقعی دارد یعنی چه? شما میتوانید با همین خط ومشی ادامه بدهید و نظر شما محترم! و حقیر از شما عذر می خواهم چون ستون اتحاد را لرزاندم. موفق باشید!
    20
    2
    ‌پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ

    درود برشما ارتش سایبری! امیدوارم بنده را مورد عفو ملوکانه قرار بدهید!زنده باد اتحاد فحاشان.
    23
    2
    ‌پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    بلوچ حان‌شعار زیبای زن زندگی آزادی ، هدفش قدیس سازی زنان فقط بخاطر جنس مونث بودن نیست ، فراموش نکنیم که بک نوع فمینیسم افراطی هم وجود دارد که شدیدا ضد مرد است . دفاع از حقوق زنان ، در واقع دفاع از حقوق مردان و‌کودکان‌هم هست ، آزادی زنان و مردان باید ادغام شده باشد ، اما در رابطه با این مامور ( که‌حتی مانند فاطی کوماند ها ) میتونسته زن چماقدار از تبار ذهرا خانم معروف در سال ۵۷ هم باشه ، بیان بی پدر ‌‌مادر بودن او در واقع بیانگر اینه که انسانی که عشق و محبت از پدر و‌مادر ، چه بیولوژیکی و یا غیر آن ندیده باشه نمیتونه عشق مادر نگران را درک کنه و اینگونه وحشیانه او را کتک‌بزنه ، شما گاهی کلمات را میبینی اما مفهوم را جستجو‌کن ، مثلا یک کودک ۵ ساله میاد دم پنچره و با پشت بام طبقه ۵ ، مادر نگران از حادثه و از پایین داد میزنه؛ میکشمت اگه از دم پنجره نری کنار ، اگر فقط به واژه گیر بدهیم یعنی میخواهد بچه اش را بکشد و یا کتک بزند ، اما مفهوم واقعی یعنی عشق من از کنار پنجره دور شو تا نیفتی ،
    0
    17
    ‌پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    siavash786 - قلب نگین، هندوستان
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    دوست عزیز ، نه شما بی غیرتی و نه من فحاشی کردم و نه توهین. در طنزگونه نوشته من اگراشتباهی شده عذر می خواهم شاید بخاطر دروع های ناجوانمردانه ایشان غیرت ایرانی بودنم را بجوش أورد . اما چه کار هایی من کردم یا انجام ندادم دانستنش برای دیگران مهم نیست ، مهم اینست که شما و دیگران برای سرزمینتان و فرهنگ و آداب فنا شده خودتان چه کردید و یا چه خواهید کرد. من شاید دوستدار شما باشم یا اصلا ایرانی نباشم ، ولی شما که ایرانی هستید چرا بلند نمیشوید و زنان را از قید و اسارت این رژیم قرون وسطایی نجات نمی دهید ؟ خود را اینقدر ضعیف و بی غیرت ندانید زیرا نام بلوچ گذاشتن روی آی دی نشان از غیرت و ایرانی شماست ، حتی اگر آن بلوچ به تاراج رفته ایالت فعلی پاکستان باشد .
    0
    15
    ‌پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    کوروش عزیز: راجع به قدیس سازی زنان که نوشته بودی, بنظرم لازم است که زنان در جامعه خودمان باید از قدیس حقوقی و احترام برخوردار بشوند. چون از بدو تولد تا تابوت مرگ تحقیر و ظلم و نابرابری ها را لمس کرده اند. شعار زن زندگی آزادی اتفاقاً بخش زن آن فیت جامعه ماست. چون موظف هستیم زن را به جایگاهش در برابری با مردان برسانیم. این شعار در جامعه مدرن سوید و نروژ و بقیه کارآیی ندارد. چون آنها این کمبود را ندارند. با شما موافقم هر جناح و دسته ای حال فمنیسم مفرط و غیره خطرناک است.ولی غریزه مادری نسبت به فرزند را که مثال زده اید را نباید با سُس و چاشنی حرفهای مردانه خودمان مقایسه کرد! کاش این چاشنی ها به بی پدر و مادر ختم بشوند.ولی اینطوری نیست! حداقل در همین سایت ما مردها را اگر یوکی سانسور نکند، تا واژن خانمها هم ورود می کنیم. بحث بنده فقط با دوستمانsiavash786 نیست.اگر اشتباه نکنم شاید با خود شما هم این مورد به قول معروف کل کل داشته ایم.با سپاس
    15
    3
    ‌پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    siavash786 - قلب نگین، هندوستان
    محترم: وقتی که اشاره فرمودید غیرت ایرانی اتان به جوش آمد، یعنی جنابعالی هم بپاخیزید. من هم همینطور! همه ما! درباب غیرت یا غیرت نم کشیده، نظر لطف شما به بنده هست. با بهترین آرزوها برایتان ایام شاد و جانت جور
    13
    3
    ‌پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    کامنت شما را در کلیت قبول داریم ،به نظر من مشکل زنان در جامعه ما بسیار پیچیده است ، ۱، مذهب ۲ فرهنگ ۳ اقتصاد . ۴ ، جایگاه طبقاتی و اجتمایی .همه دخیل هستند ، دین و مذهب ما کاملا زن ستیز است، در ازدواج هم مذهب نقش مهمی داره ، حتی تا حد ازدواج جوان سنی با شیعه ما مشکل داریم ، روابط فعودالی در بعضی مناطق ، فقر و اختلاف طبقاتی ، و غیره ، اینکه واژه ها و فحش های مرد سالارانه زیر انتقاد شماست قبول دارم ، اما درد جامعه را نباید به چند تا واژه تقلیل داد ، اتفاقا اکثر مذهبی ها ، خارج از نیرو‌های سرکوب با واژه های به ظاهر مودبانه به بانوان صحبت می‌کنند ، اما آیا در کلام پاکیزه آنان اعتبار و احترام واقعی وجود دارد ، خیر . از این زاویه است که‌گاهی باید خشم کلامی مخالفان حکومت استبدادی را درک کرد . در خود زبان انگلیس هم همینطوره کلمه ف… و یا مادر فا…. واژه ناپسندی است اما در زبان عامیانه گاهی مفهوم دیگری دارد ،و اطرافیان درک می‌کنند که صحبت از مادر طرف نیست. عبارت انگلیسی سان آف د گان . اشاره به نتیجه تجاوز با سلاح در زمان وسترن دارد اما اتفاقا همین اصطلاح گاهی گفته میشه با مفهوم متفاوت
    5
    5
    ‌پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    ادامه ، متوجه هستم که شما به واژه های جنسی حساسیت دارید ، اما اتفاقا همانطور که اشاره کردم ، بسیاری عبارات تحقیر امیز جنسی در زبان انگلیسی مفهوم اولیه خودش را از دست داده ، واژه پدر سوخته هم همین روند را در فارسی طی کرده ، یعنی از بدترین فحش در یک یا دو قرن پیش ، گاهی به شوخی تبدیل شده ، آدم حتی به بچه خودش میگه ، پدر سوخته‌چه خوشگل شده ، فحش های مثل مادر ج … و غیره هم احتمالا تا بک یا دو نسل دیگر همین روند را طی خواهند کرد و کمتر حساسیت برانگیز خواهند شد ،
    2
    2
    ‌پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    siavash786 - قلب نگین، هندوستان
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    این کلمات مادر و خواهر که گفتی در هند و پاکستان‌ بین همه زن و مرد و بچه هم رواج دارد . پدر یا مادر به بچه های خودشان هم از این کلمات استفاده میکنند . فحش بودن آن بستگی به زمان و طرز صحبت آنرا دارد
    1
    8
    ‌پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    کوروش عزیز: صحبت ما از فحاشی جنسی به زنان است, نه حرفهای روزمره چون تخم سگ یا پدرسوخته.یا بر پدرت لعنت! حرف من کلی است اصلا چرا در هرگفتگوی تندی زنان ما باید فحش بخورند? فحاشی که توجیه ندارد? بنظر بنده این دلیل در جامعه خودمان ماندگار است: چون ما مردها برتر هستیم. حفاظت زنان (ناموس) در حیطه ماست . عبور به این حیطه با پدر سوخته گفتن شکاف بر نمی دارد ,بلکه باید به ناموس (زن) شلیک کرد! فحش هایی با غلظت بالا داد. در نتیجه برای ما مردان دردآور است چون ناموسمان خدشه دار شده. اگر هم فحاش را کشتیم برای دفاع از ناموس بوده. ( البته با گفتن همان پدرسوخته در بلوچستان غوغا ولی اگر اسم ناموس ببری زلزله و طوفان و بوران و رعد وبرق با هم رخ میدهد) نمیخواهم به عقب برگردم لابد کامنت دوست عزیز را در بالا نخوانده ای. شبت به خیر
    11
    3
    ‌پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    فرهنگ سازی لازمه ، راه طولانی و سخت ، اما غیرممکن نیست ، با سپاس
    1
    4
    جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    smart292 - ونکوور، کانادا
    جنایت علیه بشریت ، همتون را محاکمه خواهیم کرد ، صدام حسین گاز زد علیه کردها ، حالا تو آخوند کثافت با آن دین من در آوردی گاز خردل میزنی به بچه‌های بیگناه ایرانی که یا آنها را بکشد یا آنها را عقیم و یا در دراز مدت به کشتن بدهد ، آخوند یعنی جنایتکار و خأمنه‌ای یعنی جلاد آدم کش ، تیر‌های چراغ برق برای همتون آماده است.
    0
    3
    دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.