گزارش «نیویورک تایمز» درباره آمادگی ایران برای استقبال از جنگنده‌های روسی

العربیه: «نیویورک تایمز»، اعلام کرد که مقامات ایران در حال ارتقای نیروی هوایی خود هستند و پایگاه‌های هوایی ایران، از جمله پایگان زیرزمینی که اخیرا نیروی هوایی ارتش از آن تحت نام «عقاب 44» رونمایی کرده برای استقبال از جت‌های جنگی ساخت روسیه آماده می‌شوند.

نیویورک تایمز، جمعه 28 بهمن با انتشار تصاویر ماهواره‌ای به‌دست آمده توسط شرکت «مکسر تکنولوژی» که در زمینه تکنولوژی‌های فضایی فعال است، نوشت که بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد، مقامات جمهوری اسلامی با قرار دادن ماکتی با سایز واقعی این هواپیمای جنگی روسی در محوطه پایگاه هوایی «عقاب 44»، در حال آماده‌سازی خود هستند و احتمالا نسبت به تحویل این هواپیماها از سوی روسیه، خوش‌بین شده‌اند.

در این گزارش آمده است که ایران این جنگنده روسی را هنوز ندارد ولی مقامات نظامی ایران از ماه‌ها قبل اعلام کرده‌اند که در حال خرید آن از روسیه هستند.

اواسط بهمن‌ماه، رسانه‌های دولتی ایران، ویدئویی تبلیغاتی را از یک پایگاه زیرزمینی نیروی هوایی منتشر کردند. روی یکی از دیوارها، پوستری از جت‌های جنگنده روسی بود که نیویورک تایمز می‌گوید ایران به‌طور هدفمند آن‌جا استتار کرده تا توجه مخاطبان خاص و کارشناسان نظامی را به آن جلب کند.

همزمان بنا بر این گزارش، تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای شرکت مکسر از حضور یک ماکت با سایز واقعی پارک شده در فضای آزاد در محوطه این پایگاه هوایی خبر می‌دهد.

نیویورک تایمز در تحلیل این داده‌ها نوشته است که این ماکت نشان می‌دهد مقامات ایران نسبت به تحویل این هواپیماها خوش‌بین هستند و می‌خواهند از این پایگاه هوایی برای اسکان برخی از آنها استفاده کنند.

از شهریور 1401، در پی افزایش همکاری‌های نظامی و فنی دو جانبه بین ایران و روسیه بر سر پهپادهای انفجاری ایران که روسیه از آن برای حمله علیه زیرساخت‌های شهری اوکراین استفاده می‌کند، مقامات نظامی و سیاسی ایران علناً از خرید احتمالی 24 فروند Su-35، یا جت‌های «سوخو 35» صحبت کرده‌اند.

اگرچه روسیه این قرارداد را تایید نکرده است، اما جزئیات موجود در ویدئو و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ایران حداقل در حال آماده سازی برای ورود جنگنده‌هایی است که مقامات تهران معتقدند اواخر امسال تحویل داده خواهد شد.»
نگرانی از همکاری‌های فنی و نظامی دوجانبه ایران و روسیه
در حالی‌که در مونیخ، مهم‌ترین کنفرانس امنیتی سالانه بدون حضور نمایندگانی از دولت‌های روسیه و ایران در جریان است و به جای آنها برخی اعضای اپوزیسیون این دو کشور حضور دارند، نگرانی‌ها از همکاری‌های تسلیحاتی، فنی و نظامی بین ایران و روسیه افزایش یافته است.

نیویورک‌ تایمز تحویل احتمالی این 24 فروند سوخو 35 روسی را بزرگ‌ترین اقدام ایران برای «ارتقای ناوگان جنگنده قدیمی» این کشور در دهه‌های اخیر خوانده و نوشته است: «همکاری نظامی روسیه و ایران به دلیل انزوای بین‌المللی روسیه و نیاز به تجهیزات نظامی پس از تهاجم روسیه به اوکراین تسریع شده است.»

کارشناسان به نیویورک‌ تایمز گفته‌اند که هر دو ماکت قرار داده شده در محوطه این پایگاه هوایی، در ماه ژانویه در مکان فعلی خود ظاهر شدند، یعنی در حالی که ساخت و ساز در پایگاه هنوز ادامه داشته است.
پیشتر، محمد باقری، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح ایران، در زمان رونمایی از این پایگاه هوایی زیرزمینی، کشورهای همسایه ایران را تهدید کرد که اگر از پایگاه‌های نظامی در هر یک از این کشورها به مواضع ایران حمله شود، علاوه بر اسرائیل، آن پایگاه مبدأ حمله به ایران، نیز هدف تهاجم سنگین قرار خواهد گرفت.
+7
رأی دهید
-6

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.