بورل درباره تروریستی اعلام شدن سپاه: نمی‌توانید بگویید چون از شما خوشم نمی‌آید پس تروریست هستید

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی خارجی از سوی اتحادیه اروپا، اقدامی نیست که بدون تصمیم دادگاه انجام شود.بی بی سی: در حالی که بحث درباره «تروریستی» اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل عملکرد آن، در کشورهای عضو اتحادیه اروپا بالا گرفته و اورسلا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا از آن حمایت کرده است، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با این رویکرد مخالفت کرده است.

آقای بورل امروز و به هنگام ورود به اجلاس شورای وزیران اروپا که یکی از دستور کارهای آن بررسی تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی ایران به دلیل سرکوب خونین معترضان در ایران است، گفته است که برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی، ابتدا باید دادگاه یکی از کشورهای عضو حکم صادر کند تا این اتحادیه بتواند وارد عمل شود.

به گزارش رویترز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی خارجی از سوی اتحادیه اروپا، اقدامی نیست که بدون تصمیم دادگاه انجام شود. آقای بورل گفته است «نمی‌توانید بگویید چون از شما خوشم نمی‌آید پس تروریست هستید».
استقبال جمهوری اسلامی ایران از اظهارات بورل
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از گفته های آقای بورل استقبال کرده و گفته « آنچه امروز در اظهارات آقای بورل شاهد بودیم حاکی از این است که اتحادیه اروپا به سمت گام‌های پرهزینه حرکت نکند». او گفته خود او سفرای جمهوری اسلامی ایران در اروپا درباره تروریستی اعلام کردن سپاه هشدارهایی به مقام های اروپایی داده اند.

ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی با انتشار گزارشی درباره اظهارات آقای بورل نوشته این اظهارات «عقب‌نشینی آشکار دربرابر قطعنامه بدعت‌گونه پارلمان اروپا» برای افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان های تروریستی است.

برخی از کشورهای اروپایی پیش از این علائمی از موافقت با تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران نشان داده‌اند و رئیس کمسیون اروپا هم از آنها حمایت کرده است.

بریتانیا هم که از اتحادیه اروپا خارج شده پیش از این تمایلاتی برای بررسی این موضوع به نمایش گذاشته است.
اظهارات متفاوت در اتحادیه اروپا درباره تروریستی اعلام کردن سپاهسپاه پاسداران اکنون در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و کاناداستپارلمان اروپا در استراسبورگ، هفته پیش در قطعنامه‌ای خواستار تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران شد. مقام های جمهوری اسلامی به شدت به این قطعنامه واکنش نشان دادند و اتحادیه اروپا و اعضای آن را درباره «عواقب» آن تهدید کرده اند.

پیش از تصویب این قطعنامه اورسلا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، از قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا حمایت کرده بود.

خانم فن‌درلاین در مجمع جهانی اقتصاد، که داووس سوئیس برگزار می شود، درباره سرکوب اعتراضات در ایران گفته بود «اقدامات حکومت ایران بی رحمانه و وحشتناک است و آنها حقوق اساسی انسانی را زیرپا گذاشته‌اند. آنچه در ایران شاهد آن هستیم پذیرفتنی نیست و به پاسخی قوی نیاز دارد».

رئیس کمیسیون اروپا گفته بود«ما به دنبال وضع دور جدیدی از تحریم ها هستیم و من از قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنم. درخواست چندین وزیر خارجه را شنیدم و فکر می کنم حرف آنها درست است».

اتحادیه اروپا قرار است امروز در جلسه شورای وزیران در بروکسل تحریم های تازه ای علیه جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق بشر اعمال کند اما دیپلمات‌های اروپایی گفته اند که در جلسه امروز تصمیمی درباره سپاه پاسداران گرفته نمی شود.

برای قرار دادن گروه های تازه در فهرست سازمان هایی که اتحادیه اروپا تروریستی می شناسند، روند اداری در این اتحادیه این است که دست کم یک کشور عضو از ۲۷ عضو اتحادیه، باید طرح خود را تحویل دهد و طی آن مستنداتی را که می گوید چرا باید آن گروه را سازمان تروریستی شناخت، آماده کرده باشد.

نهادهای داخلی در اتحادیه اروپا پس از بررسی طرح، ارزیابی خود را به اطلاع شورای وزیران می رسانند و در صورتی که طرح در دستور کار قرار بگیرد، رای گیری درباره آن انجام می شود.
+13
رأی دهید
-143

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۶
    عشق ایران شهر - سمنان، ایران

    کشتار میلیون ها نفر ارسال ۵۷ در ایران، خاور میانه، اروپا و امریکای جنوبی. کمک مالی، نظامی و مستشاری به چندین گروه تروریستی در سراسر جهان. تلاش برای دستیابی به بمب اتم. کمک به روسیه در تهاجم به اوکراین. وقتی آقای رییس به سه پا می نونه بگه تروریست که با تانک تو ایتالیا به ویلای منزل حمله کنن و بعدش گردن هم بگیرن
    8
    74
    دوشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    solswe - مالمو، سوئد

    اگه یه روز گندش درنیومد که معلوم شه این طرف و خریده بودن . بشدت موافق آخوندهاست.
    7
    87
    دوشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    از اولش هم معلوم بود تروریستی قلمداد کردن سپاه یک سناریو و بازی مسخره از سوی پارلمان اروپاست !! اروپائیها هم مثل آمریکا و کانادا همدست و همپالکی رژیم فساد و جنایت جمهوری ترمالی حاکم بر ایرانند !!!!!
    5
    80
    دوشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    juvel - اسلو، نروژ

    شماها همه گیتون دستتون با جنایتکارانه جمهوری اسحالی توی یه کاسه هست و از اونجایی که خوب بهتون جیره مواجب میرسه واسشون دم تکون میدین ، مرگ و نفرین به تک تکتون !
    6
    82
    دوشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    عرض نکردم؟ از این اروپا آبی گرم نمیشه. اینها یه عده گدا گودول هستن که برای یه پنی پشتک میزنن. مسکو رو یک شبه تحریم کردن. ولی برای ج ا باید دلیل اورد. ولی زیاد طول نمیکشه موج دوم فشار مردم سورپرایزشون خواهد کرد
    4
    56
    دوشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    Lor Bakhtiari Sw - استکهلم، سوئد

    تفو بر دیپلماسی کثیفتان و ادعاهای پوچ حقوق بشرتان که فقط بر روی کاغذ زیباست چرا که در واقعیت بی عملکرد ! اگر همین کشتگان و شکنجه ها در یک کشور اروپایی بد یقینا تا الان به استیضاح کشیده شده بودند. این ضحاک چلاق و مزدورانش رفتنی هستند ولی بدون شک هرگز اعتمادی به سازمان ملل یا اتحادیه اروپا و امثالهم نخواهد. فقط گزافه گویی و مماشات مالی با این دجالان برا منافع کشورهای خودشان را پیشبری میکنند!!!
    2
    48
    دوشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران

    خدا به مردم ما روی کرده داریم به نتیجه جمعی اتحاد و اینکه خودمون همه کاره هستیم و باید روی پای خودمون بایستیم میرسیم. اینها درسهای بزرگی برای مردم ماست. ما ایرانیان یاور و برادری بغیر از خودمان نداریم. ما پیروزیم
    4
    40
    دوشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    گارد جاویدان - فرانکفورت، آلمان

    منطق مسئول سیاست خارجه اروپا رو بشنوید و ببینید!! انگار داره رک و راست میگه سپاه چهارپایان گروه تروریستی نیست و اصلا هیچ مدرکی هم وجود نداره!!! خاک بر سر اروپا با یک همچین مسئولی که انتخاب کرده اند
    2
    43
    دوشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    Munchen - مونیخ، آلمان

    Momijii - توکیو، ژاپن
    نه اینطور نیست اینقدر منفی بافی نکنید،اگه واقعا اینجور بود و همه دنیا هم پشت اینها بودن پس باید برای همیشه شکست و ذلت و حاکمیت آخوند و سپاه رو قبول میکردیم.اما این یک نظر بچه گانه و عامیانه هست .واقعیت اینه این شخص مجبوره مسائل زیادی رو در نظر بگیره و این حرف رو زده،اما کشورهای اروپائی الان تصمیمشون رو‌گرفتن.خصوصا آلمان همین امروز خواندم داره بدنبال حکم اینجور دادگاهی میگرده،و برای مثال صحبت از باز کردن پرونده ثابت شده دخالت سپاه در حمله به کنیسه های یهودی آلمان رو بعنوان اقدام تروریستی ثابت شده مطرح کردن.۶ ماه پیش اروپا داست به آمریکا فشار میاورد سپاه رو از لیست تروریستی خارج کنه تا بتونن به توافق هسته ای برسند،الان خود اروپا مشغول بررسی این قضیه شده.شرایط دیگه هرگز به قبل بر نمیگرده،شک نکنید.
    5
    32
    دوشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    صدای خسته - بروج، بلژیک
    آیت‌الله جوزف بورل .مطمئن باشید این‌مردک با رژیم جمهوری کثیف آخوندی اسلامی مماشات میکنه و نوکر ج.ا هستش. دست این حـ... به خون جوانان ما آلوده است . باید شاخ این مردک رو بشکونیم.
    0
    13
    دوشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    دو کلمه حرف حساب - حصارک، ایران
    جناب صحبت از سلیقه نیست. شما باید کور و لال و احمق باشی که چنین شکری میخوری. به حساب شما خواهیم رسید. و اما چند کلمه با حقوقدانان و متخصصانی که به قوانین اتحادیه اروپا وارد بودند، چرا شما اول این قضیه را به دادگاه نبردید که دیگر در تحریم سپاه اشکالی پیش نیاد؟ البته اقدامات در این زمینه با پشتکاری بیشتر ادامه خواهد داشت.
    1
    8
    دوشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
    باید حساب بانکی خودش و خونوادش را چک کرد که معلوم بشه چرا این .. را میخوره. یا تهدید شده یا پول خوبی برا حماقتش میگیره. احمق تو سپاه را با کس مقایسه میکنی؟//
    0
    10
    دوشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    اروپا بیشتر احزاب چپه، اینا هم که ماشالله کم فحش به چپول نمیدن. حداقل اونا رو بشناسیدتاریخشون رو، مخصوصابعداز ظهور ترامپ راست افراطی، اروپا بیشترچپ شد. شما اول بایدمشکلتون رو با چپولها حل کنید همینطور مجاهد،اونها هم توی اروپانفوذ دارن چون ازلیست سازمانای تروریستی درامدن
    0
    0
    ‌سه شنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.