سارا خادم‌الشریعه به دلیل بیم از انتقام‌جویی جمهوری اسلامی به ایران برنمی‌گردد

ایران اینترنشنال: گاردین به نقل از روزنامه اسپانیایی ال‌پاییس خبر داد که سارا خادم‌الشریعه، شطرنج‌باز ایرانی که بدون حجاب اجباری در رقابت‌های جهانی حاضر شده بود، به دلیل نگرانی از انتقام‌جویی جمهوری اسلامی، دیگر به ایران برنمی‌گردد.

بر اساس گزارش‌ها، سارا خادم‌الشریعه همراه با همسر و فرزند خردسالش قصد دارند در آپارتمان خود واقع در یکی از شهرهای اسپانیا که نامش فاش نشده است، اقامت کنند.

او با برداشتن حجاب اجباری در مسابقات قهرمانی ۲۰۲۲ جهان در آلماتی قزاقستان حاضر شد و حالا دو منبع آگاه به روزنامه اسپانیایی ال‌پاییس گفته‌اند این شطرنج‌باز که رنکینگ ۸۰۴ جهان و ۱۰ ایران را دارد، به دلیل ترس از انتقام‌جویی جمهوری اسلامی، قصد ندارد پس از مسابقات به ایران بازگردد.

هنوز مشخص نیست که آیا سارا خادم‌الشریعه و خانواده‌اش پیش از این اقامت اسپانیا را دریافت کرده‌اند یا قصد دارند به این کشور پناهنده شوند.

خادم‌الشریعه نخستین شطرنج‌باز زن ایرانی است که علاوه بر کسب درجه استادبزرگ زنان، در سن ۱۸ سالگی و در هشتاد و چهارمین کنگره شطرنج جهان توانسته بود عنوان استاد بین‌المللی شطرنج را به دست بیاورد.

اما به جز او، آتوسا پورکاشیان، دیگر ملی‌پوش شطرنج ایران که آذر ماه امسال به عضویت تیم ملی شطرنج آمریکا درآمده بود هم بدون حجاب اجباری و به نمایندگی از تیم آمریکا در مسابقات جهانی قزاقستان حاضر شد.

با آغازش خیزش انقلابی ایرانیان، شماری از زنان ورزشکار و هنرمند با برداشتن حجاب اجباری از سر، به اعتراضات مردمی پیوسته‌اند.

الناز رکابی، یکی از نخستین ورزشکارانی بود که بدون حجاب اجباری در رقابت‌های آسیایی صخره‌نوردی در کره جنوبی حاضر شد. اقدامی که به سرعت خبرساز شد و علاوه بر واکنش رسانه‌های جهان به این موضوع، صدها شهروند هنگام بازگشت تیم صخره‌نوردی به ایران، برای استقبال از رکابی به فرودگاه رفتند.

پس از او ورزشکاران دیگری نیز بدون حجاب اجباری در مسابقات ملی و جهانی حاضر شدند؛ از جمله نیلوفر مردانی که در مسابقات اسکیت زنان در ترکیه بدون روسری روی سکوی قهرمانی رفت و پارمیدا قاسمی، کمان‌دار رشته ریکرو تیم ملی ایران که در مراسم اهدای مدال در اختتامیه لیگ تیروکمان تهران، مقابل مسوولان فدراسیون، حجاب اجباری را از سر برداشت.

علاوه بر این اقدامات اعتراضی، تعداد زنانی که بدون روسری اجباری در خیابان‌ها حاضر می‌شوند بیش از پیش افزایش یافته است.
+134
رأی دهید
-6

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۷
    piruzie nazdik - پاریس، فرانسه

    سلام، رنکینگ جهانی سارا ۱۷ است . لطفا تصحیح کنید.
    7
    39
    جمعه ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    زنبور - کپنهاک، دانمارک

    وقتی یه اخوند به شترنج نگاه میکنه انگار به اورت مادرش نگا میکنه؟؟؟؟؟
    3
    64
    جمعه ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    mina minavand - هانور، آلمان

    برگرده ایران چیکار کنه؟کشورهای دیگه روی دست بلندش میکنند. مدالشو برای کشورهای دیگه خواهد گرفت و رژیم ایران هم سعی میکنه با اخبارهای دروغش این گل زیبارو خراب کنه.
    3
    60
    جمعه ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Qasim.Rimbaud - پاریس، فرانسه
    رنکینگ جهانی سارا در بین تمام بازیکنان 1048 ودر بین بازیکنان فعال(اکتیو)جهان 804 و دربین زنان آسیا رنکینگ 119 و بین زنان ایران رنکینگ 10 است.در سال2013 تایتل WGM یعنی گراندماسترزنان را دریافت کرد ودرسال 2015 تایتل IM یعنی (اینترناسیونال ماستر)راکسب کرده است.همسراو ایرانی-کانادایی است.
    11
    2
    جمعه ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Qasim.Rimbaud - پاریس، فرانسه
    سیاوش786.یه نکته باید بگم.اینجارو بیا نگاه کن.ورزشگاه آزادی(اریامهرسابق)چندماه قبل تر از بازی بین ایران وسانتوس برزیل افتتاح شده بود.دراون تیم که روبروی پله بازی کردند اینها بودند: کیوان نیکنفس(دروازه بان)-حسن حبیبی- مهدی لواسانی-عزت جانملکی-مسعودمعینی-همایون شاهرخی-نصرالله عبداللهی-اصغرادیبی(ازپرسپولیس)-حسین باباخانلو-غلام وفاخواه-پرویزمیرزاحسن.نکته: نصرالله عبداللهی(سرپرست سابق تیم استقلال) مامور مهار پله بودکه ناکام بود.
    6
    6
    جمعه ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۱
    chris.it.dude - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
    کار بسیار درستی میکنه. در ضمن با این کار دنیا رو دوباره متوجه زن ستیزی و کینه توری جمهوری اسلامی میکنه.
    3
    12
    جمعه ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.