رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا: گروگانگیری دوتابعیتی‌ها و خارجی‌ها برای ایران کسب‌وکار شده

نازنین زاغری امروز سردبیر افتخاری و میهمان شبکه چهار رادیویی بی‌بی‌سی بودبی بی سی: رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا گفته است گروگان‌گیری حکومت ایران و دیگر دولت‌ها اکنون تبدیل به «کسب‌وکار» شده و ابعاد گسترده‌ای پیدا کرده است.

آلیشیا کرنز، نماینده محافظه‌کار این اظهارات را در گفتگو با برنامه تودی شبکه چهار رادیو بی‌بی‌سی بیان کرد که سردبیر افتخاری و مهمان آن نازنین زاغری رتکلیف بود، زندانی دو تابعیتی که تا زمان آزادی در اوایل سال جاری به مدت شش سال در ایران زندانی بود.

او اضافه کرد «من فکر می کنم که ریچارد (رتکلیف) و نازنین آگاهی جهان را در مورد گروگانگیری تغییر دادند. این خدمت بزرگی به ملت ما و به طور گسترده‌تر در جهان بود، زیرا آنها آگاهی درباره این بحث را تغییر دادند و به سطحی رساندند که اکنون شاهدیم بحث‌های بیشتری در مورد گروگان‌گیری دولتی می‌شود و گشودگی بیشتری درباره آن وجود دارد».

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی، روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ بعد از شش سال حبس در ایران توانست به بریتانیا بازگردد.

از این شش سال او پنج سال را در زندان گذراند و حدود یک سال آخر در بیرون زندان بود اما اجازه خروج از کشور را نداشت.
آلیشیا کرنز رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیاابعاد گسترده گروگانگیری دولتی
آلیشیا کرنز در این برنامه گفت: «من فکر می کنم شما باید چیزها را آن طور که هستند بنامید. فکر می‌کنم همانطور که می‌بینیم کشورهای بیشتری اکنون از گروگانگیری استفاده می‌کنند. منظورم این است که در چند سال اخیر ابعاد صنعتی و "کسب و کار" پیدا کرده است، شما چین را دارید، ترکیه را دارید. ایران را دارید، دیگران را دارید. مهم است این اتفاقات را آنگونه که هستید بنامید.»

او گفت «من می‌دانم که دیپلمات‌ها گاهی اوقات متوجه می‌شوند که زبان دیپلماتیک کمک می‌کند، اما در واقع فکر می‌کنم که در نهایت به کشورها اجازه می‌دهد با ادعای این که این فقط یک مسئله کوچک در سیستم حقوقی آنهاست، از کنار آن بگذرند، در حالی که این موضوع در واقع یک گروگان‌گیری در ابعاد صنعتی است.»

خانم کرن تاکید کرد که چالش‌های مرتبط با رسانه‌ای کردن یک پرونده را باید در نظر گرفت، اگرچه خانواده‌های ذکر شده هرگز نباید احساس کنند که تنها راه برای وادار کردن دولت بریتانیا به انجام «اقدام اساسی» در مورد پرونده آنها، انتشار عمومی است.

خانم کرنز همچنین از شهروندان بریتانیا خواسته بود هر چه سریعتر و به امن‌ترین نحو ممکن از ایران خارج شوند. پیشتر بسیاری از دولت‌های غربی از شهروندان و اتباعشان خواسته بودند ایران را ترک کنند.

قوه قضائیه ایران چندی پیش اعلام کرد ۴۰ نفر از اتباع خارجی که در اعتراضات اخیر «نقش آفرینی کردند و حتی در میدان حضور داشتند، بازداشت شدند».

سپس وزارت امور خارجه ایران نیز گفت: «تعداد قابل توجهی از اتباع و شهروندان کشورهای مختلف بازداشت شده‌اند. دلایل متقنی درباره نقش آنها در تهییج به اغتشاشات وجود دارد».

مسئولان جمهوری اسلامی اعتراضات در ایران را «اغتشاش» می‌نامند.
بازداشت اخیر دوتابعیتی‌های ایرانی- بریتانیایی‌
اخیرا اطلاعات سپاه استان کرمان از بازداشت ۷ نفر از جمله چند دو تابعیتی به عنوان «لیدر» اعتراضات اخیر خبر داد. سپاه می‌گوید این افراد با بریتانیا مرتبط بودند.

آلیشیا کرنز همچنین تایید کرد که در خصوص اعتراضات ایران با نخست‌وزیر بریتانیا گفتگو کرده و نخست‌وزیر گفته که «کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم شده است».

بعدتر جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا هم در ویدیویی در حساب کاربری‌اش در توییتر به اقدامات بریتانیا علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

جمهوری اسلامی در جریان اعتراضات ایران شماری از شهروندان خارجی و دو تابعیتی را بازداشت کرده و کشورهای غربی و اروپا و آمریکا را «صحنه‌گردان» و مسئول اعتراض و اعتصاب در این کشور می‌داند.

حکومت ایران اصرار دارد که اعتراض‌های کنونی«توطئه دشمنان» است و در تمام بیانیه‌های امنیتی-نظامی-قضایی دستگیرشدگان یا «فریب‌خورده» قلمداد می‌شوند یا از «عناصر دشمن».

این سیاست‌ در نخستین سخنرانی علی خامنه‌ای رهبر حکومت پس از شروع اعتراض‌های سراسری تعیین شد و نهادهای امنیتی-نظامی-قضایی جمهوری اسلامی بر آن صحه گذاشته‌اند.
+71
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۸
    freedom of the press - تهران، ایران
    خب کارخانه ملا سازی و ضد بشریت اگه شما طرفدارهای رژیم تروریستی به اولین خواسته باجگیری رژیم خونخوار تروریست اسلامی جواب مثبت نمی دادید از این کار صرف نظر می‌کردند. شماها هستید که باعث این بارگیری سیاسی شدید. ننگ تاریخ بر شما. دنیا زمانی به آرامش و آسایش می‌رسد که دولت منفور انگلیس و فرانسه(گفتم دولت نه مردم) از صحنه دنیا محو شوند. ما ایرانی ها زمانی به بلوغ فکری می‌رسیم که مرگ بر انگلیس و فرانسه را جز شعارهای اولیه خودمان بگذاریم.
    4
    13
    ‌چهارشنبه ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    پسر بختیاری - هنگ کنگ، هنگ کنگ
    دیگه خرج بالاست دیگه عیال بار هم هستند و سی و شش هزار میلیارد تومن هم تازگی ها گم شده هر جا هم‌می‌گردند پیداش نمی‌کنند، آخرین بار با قبص آب و برق گذاشتنش زیر قالی یهو گم شد.
    2
    14
    ‌چهارشنبه ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    گارد جاویدان - فرانکفورت، آلمان
    سیاستمداران و نشریات اروپایی و آمریکایی از دوتابعیتی بودن این گروگانها صحبت میکنند ولی جمهوری اعدامی چیزی به نام دوتابعیتی رو به رسمیت نمیشناسه درواقع طرف یا ایرانی است یا خارجی!! این افراد با پاسپورت ایرانی وارد میشوند و بعد به اتهام جاسوسی گروگان گرفته میشوند!! و بعد از باج گرفتن بحث جاسوسی هم حل میشه و متهم آزاد میشه!! جمهوری اعدامی تنها حکومتی است که اتباع خودش رو به جرم جاسوسی گروگان میگیره تا بتونه از کشورهای غریبه باج خواهی کنه!! این هم از ایران و ایرانی بودن
    3
    10
    ‌چهارشنبه ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    گروگانگیری شاید در کوتاه مدت جواب بده اما در بلند مدت پیامدهای بدی برای این دولت ها داره از جمله کاهش توریست ها، کاهش سرمایه گذاری خارجیان و منزوی تر شدن امثال این کشورها
    2
    12
    ‌چهارشنبه ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۱
    chris.it.dude - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
    چشمتون کور. میخواستین این وحوش رو سر کار نیارین تا الان برای ولینعمتهاشون شاخ بشن. افعی که به جان مردم ایران انداختید الان اژدهایی شده که می‌خواد خود شما پفیوزها رو ببلعه.
    2
    10
    ‌چهارشنبه ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    varied - ریزه، ترکیه
    از اینکه رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا تازه از خواب بیدار شده خیر باشه طویله اسلامی 43 ساله از دوتابعیتی‌ها و خارجی‌ها بعنوان گروگان اخاذی میکند
    1
    12
    ‌چهارشنبه ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.