کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران: چین خطایش را جبران کند

در نشست گفتگوهای تهران حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران هم حضور داشتبی بی سی: کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که منصوب آیت الله علی خامنه ای است در اظهاراتی درباره بیانیه های صادر شده در جریان سفر رئیس جمهور به منطقه گفت خطایی که رخ داد ورود به مسائل سیاسی و تمامیت ارضی ما بود. او گفت امیدواریم چنین خطاهایی دیگر رخ ندهد و جبران شود.

او در نشست «گفتگوی تهران» وزارت خارجه ایران گفت «این خطا به مثابه این بود که ما هم درباره تایوان که جزو خاک آنها است اظهارنظری کنیم که برای چین موجب خرسندی نشود».

کمال خرازی در ادامه صحبت‌هایش گفت «ما در صدد تولید بمب نیستیم. توانایی را داریم ولی قصد تولید بمب را نداریم». او اضافه کرد «ما تولید بمب اتمی را حرام می‌دانیم».

سفر شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین به ریاض و دو بیانیه این کشور با عربستان سعودی و رهبران عرب، خشم افکار عمومی را در ایران برانگیخت و انتقادهایی را علیه سیاست خارجی جمهوری اسلامی مطرح کرد.

در بخشی از بیانیه پایانی نشست رهبران کشورهای عرب و چین که به میزبانی ریاض برگزار شد به مساله اختلاف ایران و امارات بر سر مالکیت جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی درخلیج فارس اختصاص یافته است.

در این بخش که در خبر خبرگزاری ایرنا حذف شده بود،‌ این کشورها و چین «از همه تلاش‌های صلح آمیز از جمله ابتکار و تلاش امارات متحده عربی برای دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز در موضوع جزایر سه‌گانه از طریق مذاکرات دو جانبه با رعابت موازین حقوق بین‌الملل و حل این موضوع با رعایت قوانین بین المللی» حمایت کردند.

امارات متحده عربی اختلافاتی با ایران درباره حاکمیت جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک دارد.

در اختیار داشتن جزایر سه‌گانه برای کنترل عبور و مرور دریایی در تنگه هرمز مهم است.
واکنش‌های خبرساز ایران به موضع چین
در نشست امروز گفتگوهای تهران، حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران هم حضور داشت اما اشاره‌ای به سفر خبرساز رئیس جمهوری چین به منطقه نکرد.

نحوه اعتراض دستگاه دیپلماسی ایران به چین با انتقادهایی رو به رو شده است.

بر اساس خبر سایت وزارت خارجه ایران،‌ سخنگوی وزارت خارجه ایران روز شنبه ۱۹ آذر از «دیدار» سفیر چین در تهران با دستیار آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در این رابطه خبر داد و به طور مشخص از به کار بردن واژه «احضار سفیر» خودداری کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود که «در این ملاقات» با سفیر چین در تهران «نسبت به ورود بیانیه مذکور به موضوع تمامیت ارضی ایران ابراز ناخرسندی شدید شد.»

پس از انتقادات گسترده، هو چون هوآ معاون نخست وزیر چین سه‌شنبه ۲۲ آذر با محمد مخبر، معاون اول رییس جمهوری ایران دیدار کرد.

ایران سال‌هاست می‌گوید سیاست «نگاه به شرق» را پیش گرفته است.
خرازی ایران آمادگی دارد به تعهدات برجامی خود بازگردد
پیش از این بیانیه،‌ رهبران چین و عربستان سعودی هم یک بیانیه دیگر صادر کرده بودند و در آن خواستار اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران و عدم مداخله ایران در کشورهای منطقه شده بودند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در زمینه برنامه هسته‎ای ایران نیز گفت «ما تولید بمب را از نظر راهبردی راهگشا نمی‌دانیم چرا که اگر ایران به سمت سلاح هسته‌ای برود کشورهای دیگر منطقه هم در یک مسابقه تسلیحاتی قرار می‌گیرند و آنها هم می‌خواهند با کمک دیگران سلاح هسته‌ای تولید کنند».

آقای خرازی گفته «ما خواهان منطقه عاری از سلاح هسته‌ای هستیم».

ایران در حال حاضر غنی سازی اورانیوم با خلوص پایین (۳ و ۵ درصدی) و با خلوص بالاتر یعنی ۲۰ و ۶۰ درصدی انجام می‌دهد.

آژانس پیشتر گفته فقط دولت هایی که به دنبال سلاح هسته‌ای هستند با این خلوص اورانیوم غنی می‌کنند اما ایران می‌گوید هدف آن کاملا صلح‌آمیز است.

کمال خرازی اما امروز گفته «الان ایران آمادگی دارد به تعهدات برجامی خود بازگردد. مسائل بسیاری از معضلاتی که در مذاکرات بوده حل شده و الان تنها مسئله پادمان است و مسائل از گذشته که در اختیار آژانس است و امیدواریم با سفری که کارشناسان آژانس به ایران دارند این مسئله حل شود و برجام به نتیجه برسد.»

ایران اعلام کرده بود که مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای آینده با هدف رفع «ابهامات» در مورد اتهام فعالیت‌های مخفیانه به این کشور سفر خواهند کرد. خبر سفر مدیران آژانس پس از اعلام نظر چین و اتحادیه اروپا درباره تفکیک مساله هسته‌ای از اعتراضات ایران اعلام می‌شود.

مذاکرات برای احیای توافق برجام که فروردین ۱۴۰۰ آغاز شده، از تابستان سال جاری بدون چشم اندازی برای موفقیت، متوقف شده است.
+8
رأی دهید
-26

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۸
    ادوینو - گوالف، کانادا
    چه شده آقای خر زایی خر ولایت زاییده که با التماس به آژانس بین الملل هسته ای آویزان شدید تا پای میز مذاکره بیایند و تحریمها را لغو وگشنگان مزدورتان به نان ونوایی برسند چین هم که پشتتان را خالی کرد دیگر چه کسی برایتان مانده درمانده های احمق بیچاره وقتی عقل نباشد جان در عذاب است در هیچ جای دنیا منزلتی ندارید حتی در خانه خود.
    0
    2
    دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.